Kako da uredite svoj enterijer po pravilima Midcentury Belgrade

03.10.2023.
RECOMMENDED

Kada se Midcentury Belgrade nalog pojavio na Instagramu, ljubitelji enterijera su konačno imali kome da se obrate sa pitanjima o restauraciji vintage nameštaja i poznatim midcentury komadima. Dina Janevski Farčić i Pavle Farčić, koji stoje iza Midcentury Belgrade, su iz ljubavi prema dizajnu enterijera svoju potragu za unikatnim komadima vintage nameštaja počeli da dele sa publikom na društvenim mrežama.

Sada imaju skoro 20k pratioca na Instagramu i postali su omiljena onlajn lokacija za kupovinu stranih, ali i lokalnih, midcentury komada.

Recite mi nešto o vama – ko stoji iza Midcentury Belgrade profila?

-Mi volimo da kažemo da smo ljudi koji uživaju u lepim stvarima, pa se tako i trudimo da se kroz hobije i poslove okružimo onim što volimo. Mi smo Dina Janevski Farčić i Pavle Farčić. Već dugo godina se oboje bavimo marketingom (Pavle kroz dizajn, a Dina kroz razvoj brendova), i delimo ljubav prema dizajn komadima, umetnosti i enterijeru. Tokom godina smo stvorili svoju kolekciju nameštaja i umetnina i radujemo se da možemo da je podelimo sa drugima.

Šta je to što vas je privuklo kod uređenje enterijera i midcentury stila?

-Iskreno cenimo dizajn, pa je enterijer nekako prirodno važna tema u našem životu. Uz to, 20. vek je za nas neverovatna inspiracija na svim poljima – eksplozija entuzijazma, umetnosti, kreacije u službi čoveka. Posleratni period doneo je nov razvoj tehnologije, masovnu gradnju i rezidencijalnih i komercijalnih prostora i moderniji način života. Sve je to doprinelo razvoju ovog novog stila, koji odlikuje pre svega funkcionalnost (zbog čega mu se uvek iznova divimo jer su rešenja zaista pametna), pročišćenost, i vedrina. Midcentury modern stil izgleda vanvremenski, što je ključna odlika uspešnog dizajna. To su komadi koji vas vremenom sve više osvajaju svojim kvalitetom i udobnošću. Mi smo se lično zaljubili u ovaj stil, upoznavali ga i saživeli se sa njim tokom godina.

Midcentury Belgrade intervju

Midcentury Belgrade je nastao iz hobija. Kako je postao to što je sada i da li ste mogli da pretpostavite koliko će popularna postati potraga za vintage nameštajem?

-Sve je krenulo krajnje spontano, pre desetak godina. Mi smo sa raznih strana nabavljali neke komade koje volimo za sebe. Kada smo uvideli da imamo i poneki višak i rešili da nšsto prodamo, desilo se čudo – odziv nas je iznenadio, i oduševio. Shvatili smo koliko ljudi se interesuje, voli ovaj stil i koliko njih traži ali na žalost kod nas ne moze da nađe ovakve komade. Tako smo dobili podsticaj za dalje. Upoznali smo veliki broj zanimljivih ljudi, ljubitelja, saradnika, majstora, scenografa, razmenili ili iznajmili puno komada… Tako da kroz godina ovaj naš hobi raste i danas već imamo pozamašnu kolekciju, kao i veliki krug ljudi koji nas prati i dolazi kod nas.

Znali smo da je midcentury stil izuzetno popularan u svetu, u svakom velikom filmu i seriji ćete prepoznati neke iconic komade, a u bilo kom većem gradu ćete videti sjajne galerije, prodavnice, sajmove i aukcije, i ti komadi dostižu ozbiljne cene među kolekcionarima. Međutim, iznenadilo nas je kojom se brzinom to proširilo i kod nas i kako su naši sugrađani brzo prihvatili i zavoleli ovaj stil, a takođe i puno naučili o dizajnerima i kultnim komadima.

Kako zapravo nalazite ove komade, pogotovo one retke kao što su Cesca stolice od Marcela Breuera?

-Pronalaženje dobrih komada je zaista avantura, a pravi adrenalin je baš u toj neizvesnosti jer ne znate ni kada ni šta ćete sledeće pronaći. Zato je kod nas uvek uzbudljivo, i sam prostor nam se neprestano menja. 

Nameštaj nalazimo i kod nas ali sve više uvozimo iz inostranstva. Sarađujemo sa raznim trgovcima, ali mnogi ljudi nam takođe nude svoje lične komade. Restauracija nameštaja je deo procesa nabavke jer je često neophodna da bi stvari bile zaista kako treba, i to je ozbiljan i skup posao, ali se isplati kada nekim divnim predmetima vratimo izgled i lepotu koju su originalno imali.

„Pronalaženje dobrih komada je zaista avantura, a pravi adrenalin je baš u toj neizvesnosti jer ne znate ni kada ni šta ćete sledeće pronaći”

Što se tiče prodaje vintage nameštaja u midcentury stilu, šta ste primetili da se najbolje prodaje na lokalnom tržištu nasuprot stranom?

-Generalno, ukus je sličan, samo što je globalno tržište ogromno u odnosu na naše domace, pa imate više prostora da nađete kupce za neke niche ili ekstravagantne komade. Kod nas ljudi generalno cene predmete sa potpisom i poznate dizajnere. Takođe se češće odlučuju za komade koje su već negde videli pa su im bliži (bas kao što su Cesca stolice ili Harvey Guzzini lampe), dok u inostranstvu lakše možda možete prodati neki lep komad koji je vrlo neobičan jer se ceni jedinstvenost.

Koji su po vama najprepoznatljiviji midcentury komadi, i koji je vaš dream komad za kojim i dalje tragate?

-Neki od klasika su svakako komadi para Charles i Ray Eames (na primer čuveni Lounge Chair and Ottoman ili Aluminium Chair), predivni klub sto Isamu Noguchija, Wassily Chair Marcela Breuera, Tulip sto i stolice Eero Saarinena, Wishbone stolica Hansa Wegnera, šarmantni satovi George Nelsona, i tako dalje. Za nas, jedan poseban komad je Papa Bear fotelja Hansa Wegnera, nju još čekamo.

Kako ste pristupili uređenju svog doma? Da li imate neke savete?

-Mi uvek kažemo da ne treba robovati stilu ili arhitektonskom projektu, nego prostor treba prilagoditi sebi i uživati u njemu. Nađite komade koji će vas da usreće. Nama je bilo važno da naš dom ne izgleda kao da je kupljen “u kompletu” niti da je sve novo, već da ima neki vanremenski karakter i osećaj klasike. Verujemo da se sve lepe stvari lako mogu kombinovati i spajati zajedno, budite slobodni i hrabri da spajate različite stilove i komade. Mi volimo kontraste i smatramo da je upravo u tim neobičnim spojevima i ličnom pečatu karakter nekog prostora. Nemojte pretrpavati – polako dodajte stvari, osetite svoj prostor, i neka i praznine budu jednako važne kao komadi nameštaja. Obavezno: umetnine, one su dragulj svakog prostora, i učiniće ga jedinstveno vašim. 

Saznaj više:
Povezani članci: