Serija Severance nas podseća da prostor u kom radimo, nije samo prostor

klaustrofobija, odvojenost, praznina, tišina koja vrišti i rutina

autor BURO.
Severance 101 01862F 1024x682 2

Fanovi hit distopijske serije Severance širom sveta sa nestrpljenjem su dočekali drugu sezonu, a ona nas je, kao i prva, ostavila sa poznatim osećajem nelagodnosti – klaustrofobija, odvojenost, praznina, tišina koja vrišti i rutina koja gubi smisao.

Iako znamo da je sve to deo pažljivo konstruisane fikcije, nešto u toj slici ostaje s nama i posle odjavne špice. Zato što delovi tog sveta nisu potpuno „izmaštani“. Zato što, u određenim trenucima, segmenti kancelarije Lumon Industries podsećaju na prostore koje i sami svakodnevno zauzimamo.

Severance

Više od radnog mesta: Nemojte biti broj

Dizajn radnog ambijenta u seriji igra ključnu ulogu u kreiranju emotivnog pejzaža priče. Režiser i dizajneri svesno su ga stvorili tako da deluje kao „ukleti korporativni lavirint“, uređen gotovo sterilno. 

Za kreiranje ovog sveta, dizajneri serije inspirisali su se američkim kancelarijama iz sredine 20. veka, kao i arhitektonskim pravcima koje su oblikovali arhitekta John Deere, modernista Kevin Roche i futurista Eero Saarinen. Međutim, estetika serije nije bila samo reprodukcija, već i reinterpretacija uz uticaj filma Playtime, Jacquesa Tatija iz 1967. godine.

Rezultat je prostor koji podseća na eho davno prošlih decenija, u kom je hladnoća zamenila smisao. Ova atmosfera nama nije potpuno strana jer podseća na jugoslovenske radne ambijente koji su ponegde i dalje u upotrebi. Naročito u industrijskom sektoru, gde su funkcionalizam i minimalizam na prvom mestu, a prostor često hladan i utilitaran.

Svako jutro glavni junaci serije ulaze u isto sivilo, prostor bez prozora, bez personalizacije, bez vremena. Radne stanice su pozicionirane kao kvadrati unutar kvadrata. Četvoro zaposlenih deli jedan set stolova sa pregradama koje onemogućavaju kontakt očima. Oni su gotovo fiksirani za svoje stolice. Nema kretanja. Nema fleksibilnosti. Nema ličnih predmeta, pa čak ni pogleda kroz prozor, a ono malo od tehnologije koju zaposleni koriste u potpunosti je zastarela. Ukratko, to nije prostor u kom se zaposleni razvijaju, već stagniraju. 

6000 2

Severance, granica između fikcije i stvarnosti

Gledajući seriju ne možemo a da se ne zapitamo: Šta je radni prostor danas? Ko ga definiše? Da li je prilagođen čoveku, ili nečemu drugom? Čini se da je upravo u traganju za odgovorima na ova pitanja nastao potpuni novi koncept kancelarija koji je vrlo brzo postao više od trenda – aktivna kancelarija. One su odgovor na osećaj otuđenosti koja se godinama taloži u zatvorenim prostorima koji „ne uzvraćaju“ pažnju. 

Beograd je nedavno dobio prvi prostor tog tipa. Kompanija INEX  otvorila je u srcu beogradskog biznis centra, na adresi Španskih boraca 3Beon active office. Ova inovativna kancelarija donela je savršen balans naprednih tehnologija, vrhunskog dizajna i funkcionalnosti, namenjen za svakog: pojedince i male timove, mala i srednja preduzeća, kao i za multinacionalne kompanije.

Beon active office predstavlja potpunu suprotnost svemu što fiktivni, ali ujedno i potpuno realan Lumon Industries predstavlja – svetlost, fleksibilnost, kretanje, prisutnost, kolaboraciju. To je prostor koji priznaje da rad nije fiksno stanje, već proces. Ovde se zaposleni ne prilagođavaju kancelariji, već kancelarija prati ritam i potrebe onih koji je koriste. Daleko od sivih hodnika i sterilnih radnih mesta Lumona. Umesto da zatvori zaposlene u kutije u kojim se osećaju zarobljeno, Beon ih podstiče da se kreću, sarađuju i stvaraju u prostoru koji inspiriše.

f92d0334f31760774da401d5e256c146b2 severance props 10.2x.w710

Beon active office: Svetlost na kraju sterilnog hodnika

Čim zakoračite u Beon, dočekuju vas fluidne linije i jasna geometrija. Za razliku od konvencionalnih kancelarija koje se oslanjaju na bezbednu paletu sive i bele, ovde boja igra drugačiju ulogu. Zidovi su presvučeni u nežne, puderaste, pastelne boje poput zelene i lila. Sve je pažljivo dozirano. Nema kontrasta koji remeti ritam, nema boja koje žele da budu primećene po svaku cenu. Umesto toga, paleta stvara balans između funkcionalnosti i senzibiliteta.

Prostor je dizajniran da zadovolji širok spektar potreba. Nema više fiksnih mesta. Svako ima pravo da izabere gde će se smestiti tog dana: u sofi, fotelji, kancelarijskoj ili barskoj stolici. Ambijent je podeljen u različite zone koje omogućavaju rad i kolaboraciju u skladu sa potrebama i tipom aktivnosti. Tu su tihe zone za bolji fokus, fleksibilni prostori za timski rad, konferencijske sale i deo za održavanje događaja i proslava. Prostor je obogaćen soft zonama, coffee point-om i open space delom koji je idealan za druženje. 

Za razliku od Lumona, gde tehnologija služi kao dodatak hladnoj funkcionalnosti, Beon je primenjuje na način koji direktno podržava ljude, omogućujući im da prostor oblikuju prema vlastitim potrebama i danu. Rezervacija radnog mesta putem aplikacije, podešavanje temperature, osvetljenja i angažovanje IT podrške je proces koji podrazumeva samo jedan ili nekoliko klikova.

I ono najvažnije – ovde nisi samo zaposlen(a). Nisi broj. Nisi algoritam efikasnosti. Ovde su rezidenti pre svega ljudi, sa sopstvenim dnevnim ritmom. Ne samo radnici, već i kreatori, saradnici, osobe sa sopstvenim potrebama i željama. Jednostavno, ako radite u prostoru koji je zaista prelep, gde je pažnja posvećena svakom detalju, nemoguće je ne biti produktivan. Kako kad vas okruženje inspiriše? Vreme je da radni ambijenti, poput onih u Lumonu, ostanu deo naše ružne prošlosti. 

Foto: Promo