Beka Zečević: Moda je moj način da zagrlim svet

Zašto komfor nikada nije samo pitanje kroja?

autor Vanja Gavrovski
beka zecevic

Kada govori o modi, Beka Zečević ne govori o tkaninama, trendovima ni sezonskim promenama. Ona govori o osećaju – o onom trenutku kada se prepoznate u nekoj boji, materijalu ili liniji i znate da ste pronašli deo sebe. Njen brend Big Hug rođen je iz potrebe da se odevanje vrati svojoj suštini: dodiru, toplini i bliskosti. „Želela sam da napravim haljine koje ne žuljaju, koje prate telo kao zagrljaj“, kaže Beka, objašnjavajući zašto se na mnogim njenim modelima nalazi srce – znak ljubavi, slobode i pripadanja.

U svetu u kojem je moda često brza, hladna i predvidiva, Beka bira da stane na stranu onih koji veruju u emociju. Njene kreacije su mekane, šarene i nepretenciozno glamurozne, one ne traže da budete neko drugi, već da budete u miru sa sobom. Svaka haljina je priča o telu i osećaju koji ga pokreće, o boji koja leči i o trenutku u kom udobnost postaje luksuz.

Iza nežnih formi krije se ozbiljno znanje i iskustvo. Beka se školovala u Londonu, gde je završila Conde Nast Vogue program kod legendarne Ane Vintur, doktorirala evropski marketing i biznis, a danas živi između Beograda i Londona. Kao kostimografkinja i producentkinja filmskog festivala Ženski likovi, autorka je brojnih nagrađenih projekata i verna ambasadorka domaće mode.

U razgovoru za BURO. govori o kreativnosti, bojama koje leče, haljinama koje grle i o verovanju da moda, kada je iskrena, može promeniti dan, pa i život.

Želela sam da napravim haljine koje ne žuljaju, koje prate telo kao zagrljaj.

Beka London 5 e1762604428540

Kako je nastao Big Hug, sećaš li se trenutka kada si osetila da moda može da postane zagrljaj?

Big Hug kao brend je nastao 2014. godine iz moje velike potrebe da se suprotstavim uniformisanosti i individualizmu jer sam osetila da je ljudima emotivno potrebno da se vrate jedni drugima i zagrljaju. Na puno mojih modela stoji i zaštitni znak – veliko srce na leđima kao odraz prepoznavanja ljubavi i topline koji nosimo toga dana, ka drugima a naravno i ka sebi.

Tvoj brend nosi divnu poruku, veliki zagrljaj. Šta je za tebe „veliki zagrljaj“ u modnom i u emotivnom smislu?

Kada sam počela da radim prvu kolekciju želela sam da napravim odevni predmet koji ne žulja, obavija se oko nas prateći siluetu i koji nam pruža komfor i toplinu, odnosno zagrljaj koji nam daje sigurnost da uvek dobro izgledamo i dobro se osećamo.

big hug 9 1 e1762604726231
7. Beka 6 e1762604782608

Koliko su tvoje haljine odraz tvog raspoloženja i emocija? Da li dizajn počinje iz osećanja ili iz ideje o formi i materijalu?

Moja prva kolekcija je bila od ćebića, menjajući njihovu upotrebnu vrednost u odevni predmet. Volim da se igram sa krojevima i materijalima, da od nečeg neočekivanog napravim model. To je za mene izazov, kako okrenuti materijale i iskrojiti model na neki neočekivani način, a u isto vreme tako da prenesu poruku.

Boje definitivno leče i svaka boja ima energiju koju emituje.

Boje imaju snažnu ulogu u tvojim kreacijama. Kako biraš paletu – intuitivno, simbolično ili prema energiji koju želiš da preneseš?

Moje boje su žuta, crvena, roze, plava i zelena. Jako sam odana plišu i to pamučnom, panu. Materijalima koji su u isto vreme glamurozni i udobni.

5. Beka Beograd 4

Da li veruješ da boje mogu da leče, da promene dan i raspoloženje onoga ko ih nosi?

Boje definitivno leče i svaka boja ima energiju koju emituje. Mislim da je veliki dar da čovek oseti koja boja toga dana će ga podržati na najbolji način.

Tvoje haljine su poznate po tome što su istovremeno udobne i posebne. Koliko ti je važna upotrebna vrednost mode – ono da komad može da se nosi, živi i diše s osobom?

Moda je usko vezana za izražavanje ličnosti, i protiv sam društvenih normi koje nam na neki način nameću kako moramo da izgledamo. Ja sam u modi od malih nogu, i kao model i kao neko ko je trošio svoje prve džeparce na modne časopise. Učila sam kroz editorijale britanskih i italijanskih Vogova i kasnije sam i doktorirala evropski marketing i biznis, a zatim završila i upravo Vogov program, Conde Nast u Londonu. Rekla bih da glamur potiče iz toga koliko vama znači određena stvar, a ne kolika je njena cena. Glamur je i popiti kafu iz omiljene šoljice svakog jutra.

Neke haljine apsolutno nemaju cenu, jer imaju neprocenjivu emotivnu vrednost.

Često kažeš da neke haljine nemaju cenu. Šta čini da jedan komad postane „tvoja haljina“, neprocenjiva i lična?

Da, smatram da neke haljine apsolutno nemaju cenu, jer su nam toliko drage zbog događaja koje smo proživele u njima da one imaju neprocenjivu emotivnu vrednost. Te haljine se čuvaju u ormanu i opet se oblače za prilike gde želimo da opet osetimo to dobro, neponovljivo raspoloženje.

Kostimografija film Cuvam te 5
Kostimografija iz filma „Čuvam te“

Koliko se tvoja publika menja? Da li ljudi danas više traže emociju nego trend?

Ljudi nažalost danas uglavnom traže ono što je trend, a manje razmišljaju o emotivnom odnosu sa odevnim predmetom. Ja baš insistiram na toj ciljnoj grupi koja ne zna šta će sutra da obuče, nego tog dana bira odevni predmet i boje po onome kako se oseća i šta je čini srećnim. Moja velika strast je i filmska kostimografija, gde mogu autentično da izrazim likove kroz njihove kostime i karakter. Za film Čuvam te koji je režirala Mimi Vlaović, dobili smo i brojne nagrade po celom svetu. Za mene je najznačajnija bila na festivalu PAMA u Parizu gde su nam nagradu dodelili glumci iz serije Emily in Paris.
Već tri godine sam i producent filmskog festivala Ženski likovi, na kom podržavamo internacionalne i domaće junakinje i autorke koje donose svoje jedinstvene poglede na svet i slobodu izražavanja.

Završila si Conde Nast Vogue edukaciju kod Ane Vintur. Kakvo je to iskustvo bilo i šta ti je ostalo kao ključna lekcija?

Conde Nast Vogue edukacija je bila jako zahtevna, svakodnevno od nas očekujući nove radove i ideje za stajling i editorijale. Prolazeći od istorije mode, kroz kultne modne ličnosti do predviđanja budućih trendova za sledećih 30 godina – naravno, usko vezanih za ekologiju i dešavanja u svetu – pruženo nam je sveobuhvatno znanje za buduće modne izazove.
London je moja velika inspiracija, moj drugi grad u kom smatram da pripadam i njegova energija mi donosi slobodu, lep način razmišljanja i puno inovacija koje pretočim u svoje kreacije.

Kostimografija Film Cuvam te 2
Film „Čuvam te“

Kako gledaš na srpsku modu iz perspektive Londona?

Našu modu sam uvek pratila i verovala u nju, još od kad sam radila u našem modnom časopisu Bazar ’92. godine i napravila koncept „Modna kuća od stila“, koji je preteča našeg prvog Fashion Weeka. Volim da pratim domaću modu koja je zasnovana na manjim kolekcijama, jer nažalost naše jugoslovenske konfekcije više nema. Uvek sam za to da se uzme komad nekog našeg kreatora i podrži domaća modna industrija, a posebno volim da donesem poklone srpskih dizajnera prijateljima iz inostranstva.

Moja baka Cveta me naučila da stvaranje ima dušu – njeni cvetni motivi i zlatni vez i dalje su deo mog ormana.

Šta smatraš najvećim izazovom za domaće dizajnere – vidljivost, podršku ili veru u sopstveni izraz?

Mislim da Srbija ima veliki modni potencijal, s obzirom na kontraste naše kulture i dugu tradiciju mode. Uvek pronalazim inspiraciju u mojoj baka Cveti koja je vezla, tkala, pravila goblene i štrikala. Sve to me naučila još kad sam bila mala, i njene modele inspirisane našom nošnjom, cvetnim motivima i zlatnim vezom i dalje čuvam u ormanu.

Kako izgleda tvoj kreativni proces – tišina, muzika, ples, boje?

Moj kreativni proces izgleda užurbano, ja stalno skupljam utiske iz okruženja i odgovaram na potrebe savremenog potrošača, savremene žene, i volim da se igram sa krojevima, smelim kombinacijama koje će obradovati svaku osobu koja je ponese.

Festival Zenski likovi dodela nagrada
Festival Ženski likovi dodela nagrada

Ako bi Big Hug bio osećaj, miris ili boja – koji bi bio?

Big Hug kao osećaj bi bio snažan zagrljaj posle dugog dana, miris vanile i žute i roze boje, kao i naš logo.

I za kraj – šta te u ovom trenutku grli?

U ovom trenutku me grli ljubav prema stvaranju, svakodnevna inspiracija da napravim nešto što će ljudima doneti bolje raspoloženje i uspešniji život i momenat. Naravno, grli me ljubav i prema mojoj ćerci i prema mom psu Đuri koji obožava materijale! Kad god donesem materijale kući i krenem sa krojenjem, on je fasciniran i gleda me tako kao da ima puno poverenje da ću napraviti dobru stvar.

Beka Zečević ne pravi samo haljine, ona stvara emotivne oklopne slojeve od boja, tekstura i sećanja. Njene kreacije nisu sezonski trend, već trajna poruka o tome koliko je važno da se u svojoj koži osećamo dobro, toplo i istinito. Big Hug je, zapravo, više od mode. To je podsećanje da svaki dan možemo da nosimo svoj zagrljaj.

Fotografije: Janko Maslovarić, Mimi Vlaović, Ivana Tasić, Kadrovi iz filma ,,Čuvam te“ – Igor Šunter