Kada se pre tri dana Bianca Censori pojavila na dodeli Grammy nagrada, momentalno je postala glavna tema javne diskusije. Njena smela i gotovo nepostojeća odeća izazvala je lavinu komentara, od kritika do divljenja. Pitanje koje se postavlja nije samo koliko je ovakvo pojavljivanje bilo hrabro, već i šta zapravo znači. Da li je u pitanju fashion statement, umetnički performans ili jednostavno pokušaj privlačenja pažnje?
POLARIZOVANI KOMENTARI
Društvene mreže su se usijale od komentara. Dok su jedni hvalili Biancinu smelost i slobodu izražavanja, drugi su njen izgled nazvali neukusnim i provokativnim. Najviše je ipak bilo onih koji insistiraju na Kanyeovoj odgovornosti, zloupotrebi i seksualnoj objektivizaciji sopstvene supruge. Kritičari smatraju da ovakva pojava prelazi granicu između modne ekscentričnosti i vulgarnosti, dok njeni fanovi tvrde da je ona samo žena koja kontroliše sopstvene poteze.
Interesantno je da se pomenuti obrasci teoretisanja na ovu temu mogu pronaći i u psihološkim analizama snova. Sanjanje golotinje pred publikom obično odražava osećaj ranjivosti, nesigurnosti ili straha od osude. U tom kontekstu, postavlja se pitanje – da li je gola Bianca Censori zaista izraz moći i samopouzdanja ili nesvesno otkrivanje nesigurnosti?
GOLOTINJA U SNOVIMA
Ako vam se ikada dogodilo da ste se naglo probudili u znoju lica svog, na granici da iskočite iz sopstvene kože dok ste sanjali da ste se nekim čudom našli potpuno nagi pred gomilom ljudi, verujte, niste doživeli ništa neobično. Ovakva noćna mora je najučestaliji fiktivni narativ i to sa veoma jasnim značenjem. Psiholozi tumače takve snove kao metaforu za osećaj izloženosti i straha od osude. Ljudi koji sanjaju da su goli pred masom obično se suočavaju s unutrašnjim nesigurnostima ili strahom da će biti, uslovno rečeno, razotkriveni. Međutim, ako osoba u snu ne oseća stid, već ponos, to može značiti potpunu slobodu i prihvatanje sebe.
Bianca Censori, bilo svesno ili nesvesno, stvorila je sličnu simboliku na stvarnom crvenom tepihu. Njeno pojavljivanje može se posmatrati kao izazov društvenim normama i kao poruka da se žena može pojaviti kako želi, bez obzira na tuđe mišljenje.
CAREVO NOVO ODELO: KRITIKA ILI ZBUNJUJUĆA UMETNOST
Ovaj viralni performans se može posmatrati i kroz prizmu jedne od najpoznatijih filozofskih parabola: Carevo novo odelo Hansa Kristijana Andersena. U toj bajci, narod je zaslepljen težnjom za modom i statusom, verujući da je carevo novo (odnosno golo) odelo u stvari najprestižnija opcija, vredna divljenja.
Ovaj motiv u modnoj sferi postavlja pitanje: da li je Biancina smela, gotovo nepostojeća odeća zapravo nova verzija carevog odela? Možda je njeno golo telo izazvalo oduševljenje samo zato što je proizvod Kanye brenda, a ne zato što je sama odeća odražavala neki duboko ukorenjeni umetnički izraz.
DA LI SMO ZASLEPLJENI MODOM?
Pitanje koje se postavlja ovde nije samo kako da razumemo ovakvu pojavu, već da li smo stvarno spremni da priznamo da je ona samo još jedan marketinški trik ili da je u pitanju umetnost koju društvo još nije u potpunosti spremno da prihvati. Kao što je u Carevom novom odelu cela situacija prikazana kao nešto što je očigledno pogrešno, ali niko to nije smeo da kaže, možemo se zapitati da li je oduševljenje Biancinom pojavom, indukovano činjenicom da je „umetnost“ postala toliko neprepoznatljiva da je svaki šok postao novo normativno stanje?
KRITIČARI I ONI KOJI RASKRINKAVAJU BANALNOST
Bilo bi zanimljivo dodati kako bi neko izvan sveta mode mogao da raskrinka ovu pojavu kao samo još jedan, toliko puta isproban trik. Lako možemo doći do zaključka da Biancina odeća nije ništa drugo nego manipulisanje javnim mišljenjem kroz provokaciju. Modna industrija je zapravo pretvorena u medij za šok vrednosti, pri čemu je sama suština umetnosti i estetskog doživljaja potpuno zanemarena.
Međutim, umetnici kao što su Marina Abramović ili Yves Klein dokazali su da je granica između performansa i umetnosti ponekad vrlo tanka i teško razumljiva. Možda je Bianca samo hrabra u tome da pokuša da se stavi na tu liniju, provocirajući i navodeći društvo na razmišljanje o normama i percepcijama.
KOLIKO SMO SPREMNI ZA “UMETNOST”?
Društvo danas nije spremno da prihvati sve aspekte umetnosti, naročito kada su oni radikalni. Mnogi bi Biancu kritikovali zbog njenog modnog izbora, ali da li je to zaista samo banalnost ili provokativna umetnost i da li je ona zapravo poziv na razmišljanje o tome šta znači biti umetnik u eri gde je šok ultimativna vrednost, bez potrebe za dubljim smislom?
KO JE GADIR RAJAB?
Važno je napomenuti da Bianca Censori ne kreira svoje oskudne outfite sama – iza njenih smelih modnih izbora nije čak ni sam Kanye, već stilista Gadir Rajab. On je poznat po eksperimentalnom pristupu modi, koji briše granice između umetnosti, performansa i provokacije. Rajab i Censori zajednički kreiraju vizuelni identitet, naravno u dogovoru sa Yeom.
FEMINISTIČKI UGAO: OSLOBAĐANJE ILI OBJEKTIVIZACIJA?
Iz feminističke perspektive, Biancino pojavljivanje otvara kompleksnu debatu. S jedne strane, njena odluka da nosi ono što želi može se smatrati činom osnaživanja – simbolom ženskog prava na telesnu autonomiju i odbacivanje patrijarhalnih normi oblačenja. Mnoge feministkinje tvrde da žene treba da budu slobodne da izraze svoju seksualnost bez straha od osude.
Međutim, drugi talas kritičarki postavlja pitanje: da li je ovo zaista čin oslobođenja ili samo još jedan primer objektivizacije ženskog tela u industriji koja vrednuje njenu vidljivost samo kada šokira? Ako žensko telo postane sredstvo pažnje pre nego što se prepoznaju njena individualnost i glas, da li je to onda istinska moć ili zamka maskirana u slobodu?
TRENUTNO NAJGOOGLANIJA OSOBA
Naravno, ne treba isključiti ni marketinšku dimenziju ovog poteza. U eri u kojoj je pažnja najvrednija valuta, svaki radikalan iskorak garantuje viralnost. Kanye West, koji je pratio Biancu na ovom događaju, poznat je po tome što koristi kontroverzu kao sredstvo komunikacije. Njegova izjava da je Bianca trenutno najgooglanija osoba na svetu, potvrđuje da njen imidž privlači ogromnu pažnju.
Neverovatno je i to da ovakvo pojavljivanje i dalje izaziva šok, s obzirom na to da Bianca već duže vreme neguje egzibicionistički stil. Možda je reč o konstantnom pomeranju granica ili o reakciji društva koje se još uvek nije naviklo na ovakav vid prezentacije.
SOCIOGLEDALO
Reakcije na Biancino pojavljivanje zapravo više govore o društvu nego o njoj samoj. Da li nas šokira njena hrabrost ili naše sopstvene nesigurnosti? Da li smo zaista spremni da prihvatimo ideju da svako može da se izrazi onako kako želi, ili i dalje sudimo kroz prizmu konvencionalnih normi?
Na posletku, gola Bianca Censori nije samo vizuelni performans – to je i sociološki eksperiment koji otkriva naše stavove, predrasude i granice prihvatanja.
Foto Instagram