Ovo je brend koji druge modne kuće najčešće kopiraju

Povratak u poznato.

autor BURO.
brend

Ukoliko ste pažljivo pratili kolekcije za jesen/zimu 2025, prikazane u februaru i martu ove godine, sigurno ste primetili da je skoro svaki brend postao konzervativniji i prikazao preppy, elegantne odevne komade, koji neodoljivo podsećaju na estetiku najuticajnije modne kuće svih vremena: Chanel.

Suvišno je govoriti o uticaju brenda kao što je Chanel na modu. Godine Karla Lagerfelda na čelu modne kuće bile su toliko kultne da je Costume Institute 2023. godine odlučio da temu Met Gale posveti upravo nemačkom dizajneru.

Pa ipak, od njegove smrti, Chanel je doživeo vidljiv pad u kulturnoj relevantnosti, delujući pomalo „zastarelo“ mlađim generacijama koje su sada u potpunosti prihvatile novije, smelije estetike brendova kao što su Miu Miu, Diesel i Marc Jacobs.

Ipak, neki od ovih modnih kuća u poslednje vreme kao da inspiraciju crpe baš od brenda kakav je Chanel. Evo zbog čega se to desilo.

ZAŠTO JE CHANEL BREND KOJI SVI KOPIRAJU?

Kada je Marc Jacobs objavio tizer za svoju Pre-Fall 2025 kolekciju pre nešto više od mesec dana, delovalo je kao da gledamo nešto savremeniju, ali primetno manje chic verziju Chanela: proštepane torbe s preklopom, platforme od teksasa, crne Mary Janes cipele uparene s belim čarapama i preplavljujuću količinu tvida.

Kreativni zaokret koji je delovao čudno neusklađeno dolazeći od istog dizajnera koji je pre samo nekoliko sezona lansirao hyper-pop liniju Heaven, prožetu streetwear elementima, piše nss mag.

brend
instagram marcjacobs

Isto važi i za Glenna Martensa, čija je Diesel kolekcija za jesen/zimu 2025, delovala veoma zrelo. Pista je bila prepuna tvida, ali i houndstooth dezena, koji je Gabrielle Chanel svojevremeno vratila na pariske piste 1930-ih.

image 2187945
instagram diesel

Nezavisni dizajneri kao što su Simone Rocha i Willy Chavarrija takođe su predstavili kreacije koje su, na veoma različite načine, prizivale Chanel vizuelni rečnik: Rocha kroz svoju koketnu prizmu s iznošenim tvidom, lancima i biserima; Chavarria s jaknama zaobljenih kragni i zlatnim dugmićima koji su mogli biti direktno izvučeni iz arhive vintage Chanela.

Sve to postavlja pitanje: zašto se svi iznenada oslanjaju na ovu vrlo specifičnu, vrlo klasičnu estetiku? Pogotovo imajući u vidu da Chanel već tri decenije nije baš sinonim za hype. Pa zašto onda izgleda kao da svi pokušavaju da imitiraju budući dom Matthieua Blazyja?

Jedan od odgovora možda već leži pred nama. Oktobar ove godine donosi dugo očekivani debi Matthieua Blazyja u Grand Palaisu, u ulozi novog kreativnog direktora Chanela. Iako niko ne zna kako će taj novi Chanel zapravo izgledati, poveravanje upravljačke palice belgijskom dizajneru deluje kao vrlo promišljen potez.

Dok će nasleđe ovog brenda ostati neprikosnoveno, svi signali ukazuju na promenu: svežiji kodovi, opušteniji vizuelni narativ i atmosfera koja je više u skladu sa Gen Z. Pravac koji je već nagovešten nedavnom Chanel 25 kampanjom, predvođenom Duom Lipom i Jennie iz BLACKPINK.

image 1159160
instagram chanelofficial

U tom prelazu, drugi brendovi kao da su se bacili na priliku da iskoriste estetski vakuum, a u igri je i komercijalna strategija. Jer ako Chanel odluči da evoluira van svoje uobičajene slike, neko će morati da popuni taj prostor.

Tu je i faktor konzervativizma, koji izgleda utiče čak i na najhrabrije, najsubverzivnije brendove poput Marca Jacobsa i Diesela. Chanel je brend koji je među poslednjima koji su osetili udar trenutnog pada luksuza, a čak je tada prošao bolje nego konkurenti poput LVMH ili Keringa.

Ipak, u 2024. su i oni zabeležili prvi pad prihoda na godišnjem nivou od pandemije, s padom prodaje od 4,3% na 18,7 milijardi dolara.

Kada tržište posrće, brendovi teže ka vizuelnim sigurnosnim mrežama, odnosno proverenom i pouzdanom izgledu koji kupcima daje osećaj da je njihova investicija sigurna. U tom svetlu, estetski konzervativizam nije samo stilistički izbor, već je strategija preživljavanja.

Taj način razmišljanja – stabilan, proračunat, dugoročan – mogao bi da utiče na sve više brendova da se drže poznatog umesto da rizikuju sa eksperimentalnim. Ali na kraju dana, Chanel je i dalje samo jedan.

Fotografije: instagram marcjacobs; chanelofficial; willychavarrianewyork; diesel