Kako se završila era „ružnih“ cipela

Kakva obuća danas izaziva estetske norme?

autor Božica Luković
trend

Jeste li primetili da više niko ne nosi „ružne“ cipele – odnosno predimenzioniranu, džombastu obuću sa ogromnim đonom? Jednostavno, sa dolaskom „tihog luksuza“, a zatim i porasta konzervatizma, cipele koje izazivaju estetske norme su postale neželjene – a zamenile su ih elegantne mokasine, patike retro dizajna, kao i ženstvene baletanke.

Vremena se menjaju, pa i cipele koje oličavaju aktuelne trendove – i to je sasvim normalno. Ali, uspon i pad „ružne“ obuće nam govori nešto više o kulturološkom trenutku koji živimo, našim navikama, željama i uticaju mode na to kako ćemo se izražavati.

Zato je zanimljivo zapitati se: kako se završila era „ružnih“ cipela?

Cipele kao odraz promene dominantne estetike

Vest koja nas je naterala da se zapitamo da li su džombaste cipele prošlost dolazi sa berzi. Brend Crocs je poslao ozbiljnu poruku modnoj industriji: njihove akcije su pale za skoro 30%, što je najveći pad od 2011. godine, nakon smanjenja potražnje i sumornog prodajnog prognoziranja koje je razotkrilo opadajuću popularnost fenomena „ružnih cipela“.

Crocs je dugo delovao kao nepobediv – njihove jarke, udobne klompe postale su kulturni simboli. Međutim, nedavna promena ukusa potrošača, uz makroekonomske izazove, počela je da narušava njihovu dominaciju.

image 7580123
instagram crocs

Na poslednjem izveštaju o zaradi, kompanija je predvidela pad prihoda u trećem kvartalu od 9 do 11%, što je znatno lošije od skromnih očekivanja analitičara, navodi Financial Times. Izvršni direktor Andrew Rees je naveo opreznu potrošnju, manji promet u prodavnicama, povećane tarife i opadanje interesa za ležernu gumu kao ključne faktore pada.

Iz ugla kritičara, ovo nije samo pad, već prirodni tok modne cikličnosti. Pre nekoliko godina, glomazne patike od pene bile su buntovni heroji i na pistama i na ulicama, pa čak su se našle i na dodeli Oskara.

Balenciaga Triple S patike, koje su nekada bile kultne, a zatim sveprisutne, sada su dostupne u mnogo manje varijanti, a njihova popularnost opala je podjednako brzo kao što je i došla.

profimedia 0380642597
Foto: DARA / BACKGRID / Backgrid USA / Profimedia

Uočava se, bar među modnim insiderima, da je atmosfera promenjena. Postoji kolektivno olakšanje što se era namerno „ružnih“ cipela, koje su nekadam bile distopijski modni simbol, polako bliži kraju. Pad Crocsa deluje kao simbolična presuda tržišta za preveliku ekspanziju estetskih ekscesa.

Za celu industriju, poruka je jasna: preterani šok-faktor ima svoj rok trajanja. Potrošači se okreću vanvremenskim siluetama, prefinjenim, „čistim“ linijama, dobroj staroj sportskoj odeći i pričama o zanatskvu, a ne komadima sa internet memova.

Ukratko: pad Crocsa je mnogo više od finansijskog događaja – on je znak da su „ružne“ cipele, nekada jezik hrabrosti i individualnosti, sada prevaziđene.

Estetska provokacija u novim formama

Međutim, postoji i onaj urnebesan argument – evil doesn’t die, it reinvents itself. To je možda slučaj i sa „ružnom“ obućom. Najtraženije cipele na svetu trenutno su gumene japanke, neoprenske vodootporne patike bez pertli i Vibram FiveFingers, fitnes obuća nalik rukavicama koja naglašava svaki prst na nozi.

Prošle nedelje, Lyst je objavio listu najtraženijih i najprodavanijih artikala na internetu u drugom kvartalu 2025. godine. Šest od deset najpopularnijih stavki bile su cipele, uključujući japanke brenda The Row (koje je na crvenom tepihu nosio glumac iz filma Jurassic World, Jonathan Bailey), brodarice iz Miu Miu kolekcije, mrežaste baletanke, kao i pomenute Vibram patike sa odvojenim prstima, čiji su fanovi reperka Doechii i Jennie iz grupe Blackpink.

Sve ovo govori da estetski provokativna obuća možda ipak nije nigde otišla.

Naravno, kao i lepota, ružnoća je subjektivna, ali se još od Balenciaga patika primećuje se značajna promena u načinu na koji ljudi definišu šta je estetski privlačna, funkcionalna obuća – dok svaki novi trend iznova pomera naša shvatanja skladnog dizajna.

Šta je sledeći „ružni“ trend koji će postati masovan? U doba recesije, sve je moguće.

Fotografije: DARA / BACKGRID / Backgrid USA / Profimedia; instagram crocs