Kako su Coachella autfiti odjednom postali „normalni“?

autor Božica Luković
coachella

Perje u kosi, veliki kaiševi preko heklanih haljina, prozirne tkanine, rese i obavezne kaubojske čizme – sve su ovo nekada bili obavezni Coachella autfiti, a ove modne detalje nosile su popularne devojke poput Kendall Jenner, Vanesse Hudgens, Selene Gomez, Hailey Bieber.

Danas, te iste devojke nose potpuno drugačije odevne kombinacije – džins i elegantne haljine. Kako se desila tako ogromna promena?

Nastupilo je doba političke korektnosti, u kojem se nošenje motiva domorodačkih plemena, često viđeno na ovom festivalu u pustinji, smatra kulturnom aproprijacijom.

Ali, to nije jedini razlog.

Evo kako se desila ogromna promena.

EVOLUCIJA COACHELLA MODE: OD HIPI „KOSTIMA“ DO LEŽERNOSTI

U ranim 2010-im, moda Coachella festivala bila je spoj hippie-chic i luksuznog boho stila. Perje, rese, jarke boje šminke i šljokice su dominirali Tumblr feedovima svih nas.

Posetioci festivala su se kitili resama, cvetnim vencima i lepršavim maksi-haljinama. Bila je to moda iz šezdesetih, prilagođena dobu u kojem su društvene mreže počele da osvajaju svet.

Upadljivi aksesoari, poput predimenzioniranih sunčanih naočala i raskošnih ukrasa za glavu, bili su svuda, toliko da je muzika čak bila u drugom planu.

Svake godine, posetitelji festivala s nestrpljenjem su čekali priliku da se izraze kroz hrabre i maštovite odevne kombinacije, koje bi kasnije bile detaljno analizirane na internetu i na magazinima.

Influenseri i slavne osobe koje su prisustvovale festivalu postajali su začetnici trendova, prikazujući pomno osmišljene kombinacije koje su spajale visoku modu s boho prizvukom.

Porast Instagrama doveo je do sve većeg naglaska na pažljivo isplaniranu, vizualno „ispeglanu“ estetiku, kao i sve većeg broja influensera na listi gostiju, za razliku od ranijih godina kada je festival bio otvoreniji za širu publiku.

Neko bi očekivao da će to podrazumevati još raskošnije i upadljivije autfite, ali desilo se sasvim suprotno. Coachella je od prošle godine preplavljena clean girl i model-off duty autfitima, odnosno kombinacijama koje nam već dobro poznate.

U najboljem slučaju, dobijemo malo heklanog ili mrežastog materijala. Dogodio se značajan odmak od korena festivalskog odevanja, koje se zasnivalo na kontrakulturi i individualnom izražavanju. Boho duh zamenjen je basic komadima garderobe.

Coachella festival danas odiše opuštenijim i ležernijim tonom. U pustinji sve više nose biraju udobnu i praktičnu odeću, poput farmerki i patike, umesto složenih kostima.

Uspon “festivalske mode” kao komercijalnog trenda takođe je uticao na to; mnogi brendovi nude unapred osmišljene kombinacije namenjene upravo događanjima poput Coachelle. Rezultat toga je da nema ličnog izražavanja, već sve postaje uklapanje u unapred zadanu estetiku.

coachella1
instagram camilacoehlo

Evolucija Coachella mode možda odražava šire društvene promene u stavu prema individualnosti, ali je pokrenula i rasprave o identitetu samog festivala. Neki smatraju da je pomak prema ležernijoj odjeći učinio da festival izgubi onu posebnost koju je nekad imao.

Nestali su dani ekstravagantnih autfita i kreativnog izražavanja, a zamenjeni homogenim morem džinsa i crop topova.

Kako cene ulaznica rastu uporedo sa recesijom, a brendovi se bore za pažnju, Coachella je odavno prestala da bude mesto za dobar festivalski provod. Ono što je nekad bilo slavlje muzike, umetnosti i individualnosti, sada je sve više sinonim za korporativno sponzorstvo i influencer kulturu. Festival sad često zovu i influencer Olympics.

Kako su influenseri „primorani“, odnosno plaćeni da nose odeću iz festivalskih kolekcija brendova za koje rade, poznate ličnosti imaju taj „luksuz“ da se izdvoje neočekivanim autfitima, koji su u ovom slučaju najobičnije, dosadnjikave i clean odevne kombinacije.

image 4108590
instagram charli_xcx

Sveukupni utisak je da ovaj festival jednostavno gubi svoj nekadašnji uticaj na modu – a sa najavljenim poskupljenima zbog Trumpovih tarifa i porastom recesije, ostaće mesto koje sebi retko ko može da priušti i na koje se ide po pozivu.

Ostaje pitanje: hoće li Coachella estetika evoluirati ka konačnom kraju festivalske mode – ili je ona već umrla?

Fotografije: instagram rhode; leonihanne; camilacoehlo; charli_xcx