Da li je Berlin nadmašio Kopenhagen i postao novo fashion čudo Evrope?

autor Dubravka Kovačević
1 2

Dugo je Berlin bio modni autsajder. Grad techno kulture, DIY i post-sovjetske estetike uvek je imao ono “nešto”, ali mu je nedostajala platforma. Nije imao ozbiljan showroom sistem, modne škole sa internacionalnim pedigreom, niti budžete koje imaju Pariz, Milano ili čak Kopenhagen. Ipak, sve se to menja. I to ne tiho.

Ovog jula, u okviru Berlin Fashion Weeka, Reference Studios je lansirao treću sezonu svoje INTERVENTION serije — i aktivirao modnu bombu koja ne samo da je nadmašila očekivanja, već je redefinisala Berlin kao mesto stvarne modne produkcije, a ne samo imidža. U poređenju s estetski ušminkanim i održivošću opsednutim Kopenhagenom, Berlin je pokazao drskost i uzbudljiv kocept.

INTERVENTION KAO MANIFEST

INTERVENTION nije samo skup revija, već pažljivo osmišljena platforma koja pokušava da izmesti narativ — da podseti da moda nije samo dizajn, već i poruka, politika, pozicija. Na pistu su izašli GmbH, Ottolinger, LUEDER i David Koma — četiri dizajnera sa vrlo različitim jezikom, ali zajedničkim osećajem za ono što Berlin jeste: hibridan, buntovan, uvek na ivici.

Reference Studios je uspeo ono što mnogi nisu — da spoji konceptualnu snagu i komercijalni potencijal, lokalnu scenu i internacionalne ambicije. Umesto da Berlin “prati trendove”, INTERVENTION ga pozicionira kao mesto gde se trendovi rađaju.

DAVID KOMA: BECKHAM KAO INSPIRACIJA

SnapInsta.to 514596905 18412153174103586 4106643651111367347 n
Instagram berlinfashionwe

David Koma, poznat po svom londonskom pedigreu, ovog puta se vratio nečemu što deluje po malo apsurdno kao inspiracija — stilu Davida Beckhama iz ranih 2000-ih. Ali u njegovoj interpretaciji, bermude s parkom obrubljenom krznom, japanke ispod širokih farmerki i kristalima ukrašene majice sa upadljivim V izrezom deluju ne kao ironija, već kao modni haiku o muževnosti u dekonstrukciji. Ono što je tada bilo tabloidno, sada postaje avangardno.

GmbH: SENTIMENTALNOST U POLITIČKOM KLJUČU

Ako postoji brend koji najbolje sintetizuje duh Berlina, to je GmbH. Njihova kolekcija je kao i uvek duboko senzualna, ali i politički prebojena. Satenske pidžame, bokserice kao pantalone, kožne čizme do butina — sve to uz tipografske detalje (“Masallah”) i printove evra. Ovaj brend nikada ne “pobegne” u apstrakciju — naprotiv, ukorenjen je u svakodnevicu mladih iz multikulturalnih delova grada. To je moda koja se nosi i oseća, istovremeno. Posebno je upečatljiv kratak film iz privatne arhive, s početka devedetih, kojim je najavljena revija, pod nazivom Imitation of Life.

OTTOLINGER: MODNI ARHETIP KUL STARIJE SESTRE

SnapInsta.to 515539054 18517413214018167 2595679895493380964 n
Instagram ottolinger

U modnoj psihologiji, postoji figura “starije sestre” — one koja se ranije zaljubila, probala, proživela. Ottolinger je upravo to. Njihova kolekcija je spajanje drskosti i ranjivosti: teksas korseti, mikrošortsevi, providne majice sa printovima. Ne pokušava da bude dopadljiv po svaku cenu — i baš zato uspeva. Njihova estetika ima onu vrstu nepristupačne privlačnosti koja te natera da poželiš da znaš više.

LUEDER: NOSIVA MITOLOGIJA

SnapInsta.to 514488069 18412134535103586 4042487403328487128 n
Instagram berlinfashionwe

Inspiracija iz sveta bajki? Zvuči kao nešto što bismo čuli na bilo kojoj reviji, ali LUEDER uspeva da je pretoči u realan, funkcionalan dizajn. “Sveti Georgije i aždaja” je u njegovoj viziji postao niz odevnih komada: floralne lepršave haljine, duksevi koji podsećaju na oklop, i cipele koje deluju kao da ih je dizajnirao neko ko je čitao previše epske fantastike. Ali ispod tog sloja postoji struktura — funkcionalna, precizna, nosiva.

A GDE JE KOPENHAGEN U SVEMU OVOME?

Kopenhagen, koji je godinama unazad važio za uzbudljivu alternativu “velikoj četvorci”, odjednom deluje — pitomo. Njegov dizajnerski potpis se sveo na stilizovani minimalizam, pastelne boje, reciklirane tkanine i ‘Scandi-chic’ estetiku koju su TikTok, Pinterest i Instagram već maksimalno potrošili. Berlin, nasuprot tome, nudi sirovost, eksperiment i emociju. Nije instagramičan, već stvaran. I to ga čini opasnim konkurentom.

BERLIN NE TRAŽI ODOBRENJE, ON SE NAMEĆE

berlin
Instagram berlinfashionwe/ @inesbahr_photography

Ono što Berlinu možda još uvek fali u logistici, nadomešćuje autentičnošću. I upravo tu leži njegova prednost. Nema pretenzije da bude nova modna prestonica. On to postaje, samim tim što ne pokušava. Oslanja se na DIY kulturu, inkluzivnost, i mogućnost da se glasovi koji nigde drugde ne bi dobili priliku — ovde čuju.

Berlin nije alternativa, već nova norma. U vremenu kada moda traži istinu, emociju i sadržaj, nema boljeg mesta za to od grada koji je sve te stvari imao u sebi — samo je čekao trenutak da ih pokaže.

Sudeći po INTERVENTION projektu, taj trenutak je — sada.

Fotografije: Instagram