
Nedelju mode u Parizu tradicionalno otvara Dior – a nakon brojnih kritika u prethodnih nekoliko sezona, ova revija je za istorijsku modnu kuću bila trijumfalna.
Za ovu ready-to-wear kolekciju jesen/zima 2025, kreativna direktorka Maria Grazia Chiuri želela je da ponovo istraži sećanja koja pripadaju nasleđu brenda, stvarajući pluralistički dijalog sa istorijom mode.

DIOR I VIRGINIA WOLF: IMA NEKA TAJNA VEZA
Radikalni roman Virginie Wolf iz 1928. godine, „Orlando“, bio je inspiracija iza kolekcije. Kroz prizmu ove priče o fluidnosti i metamofrozi, Chiuri je istraživala ideju mode kao puta za ličnu i kulturnu evoluciju.
Roman, objavljen 1928. godine, jedno je od najhrabrijih i najeksperimentalnijih dela Virginie Wolf. Knjiga pripoveda životnu priču Orlanda, mladog engleskog aristokrate koji, u određenom trenutku svog života, zaspi kao muškarac i probudi se kao žena, živeći vekovima bez starenja.
Priča, koja pokriva nekoliko različitih epoha, ne samo da istražuje fizičke promene i rodnu transformaciju, već se bavi i značenjem identiteta, seksualnosti i vremena. Ovo putovanje transformacije, koje prkosi društvenim i kulturnim konvencijama, predviđa savremene koncepte rodne fluidnosti i identiteta koji su postali centralne teme današnjih društvenih i akademskih debata.
Roman, dakle, nije samo priča o promenjivom telu, već duboka refleksija o mogućnosti života izvan granica koje društvo nameće.
Revija je počela slabo osvetljenom pistom, potpuno praznom, osim jedne viseće ljuljaške. Polako, iz tame, na scenu je kročila manekenka bosa, smeštena na ljuljašci, dok je glas, kao da dolazi niotkuda, najavio početak najnovijeg poglavlja kuće – doslovno, sa rečima „Bilo jednom…“
Bela košulja – koja je za Mariu Graziu Chiuri osnovni element autfita oslobođenog rodnih stereotipa – komunicira sa oblicima koje je osmislio Gianfranco Ferré, arhitekta i bivši umetnički direktor modne kuće, koji je bio referenca za ovu kolekciju.
Ormar je simbol metamofroze, koja se ogleda i u obliku uklonjivih kragni, koje mogu da se se nose po želji. Kragne su inspirisane likom iz romana Virginie Wolf.


Kolekciju takođe obeležava povratak kultne majice koju je kreirao John Galliano, a proslavila ju je i Carrie Bradshaw.
Vizuelni jezik revije, koreografisan kao pozorišna predstava od strane Roberta Wilsona, naglasio je osećaj transformacije. Scena se menjala iz tame u svetlost, uz slike stena, kratera i ledenog brega, dodatno evocirajući svet u promeni.
Kako je kolekcija napredovala, tako je rastao i dijalog između forme i fluidnosti. Hiperstrukturirani kaputi kontrastirali su sa opuštenim, poluprovidnim košuljama, dok je složeni izrezani i aplikovani vez sijao ispod elegantnih sportskih jakni.


Kao i uvek, Chiuri je slavila ženstvenost ne kao statički pojam, već kao dinamičnu silu, koja se stalno razvija. Prihvatajući transformaciju, kolekcija za jesen/zimu 2025. pružila je viziju garderobe koja se, baš kao osoba koja je nosi, stalno menja, ostaje relevantna i uvek inspirisana.
Fotografija: instagram dior