Novi Dior – između kontroverze i elegancije
Imamo dobre i loše vesti...

Filmski festival u Veneciji poslužio je kao pozornica ne samo za nova ostvarenja, već i za najavu dizajnerskih debija koji nas očekuju za nepunih mesec dana – a najviše pažnje privukle su Versace i Dior kreacije koje su nosile poznate ličnosti.
Dok su kreacije Daria Vitalea za Versace, koje je prošetala Julia Roberts, naišle na „mlake“ reakcije i oštre kritike, mišljenja oko Dior modnih izdanja holivudskih zvezda, koje potpisuje Jonathan Anderson, prilično su podeljena.
Videli smo Andersonov debi za Dior mušku kolekciju početkom leta, a njegov novi pravac za brend bio je razigrani spoj snažnog komercijalnog potencijala i istorijskih referenci. Zato su mnogi nestrpljivi da vide kako će izgledati ženska i couture linija – a u Veneciji smo dobili svojevrsni teaser, koji nije prošao bez kontroverzi.
Evo i zašto.
Kontroverzna Dior haljina Albe Rohrwacher
Italijanska glumica i rediteljka pojavila se u mornarskoplavoj satenskoj Dior Haute Couture haljini (prvoj koju je dizajnirao Jonathan Anderson) sa drapiranim gornjim delom i čitavom strukturom pozadi, koja je dala istorijsku, rokoko siluetu.

Međutim, ova haljina je izazvala negodovanje i kontroverze na društvenim mrežama. Prvo, mnogima je zasmetalo to što očigledno nije bila ispeglana – nepotrebni nabori na satenu pokvarili su sveukupni utisak.
Ali, mnogo veći problem je to što je struktura ove haljine mnoge asocirana na fetišizaciju crnačkog oblika tela, koja je bila (i još uvek je) česta u Evropi, posebno na tragičnu priču o ženi iz Južne Afrike koja je živela u 19. veku. Njeno ime je bilo Sarah Baartman.
Baartman, poznata i kao Saartjie Baartman, rođena je oko 1789. godine u oblasti koja se danas zove Eastern Cape. Kao pripadnica autohtonog naroda Khoikhoi, Baartman je rano doživela tragediju – ostala je siroče nakon smrti roditelja. Kratko vreme je imala partnera, ali ga je kasnije ubio holandski kolonista.
Iako nepismena, Baartman je navodno 1810. potpisala ugovor da učestvuje u atrakcijama gde je njeno bujno telo bilo izlagano publici u Engleskoj i Francuskoj. Pored javnih nastupa na londonskom Piccadilly Circusu, Baartman je bila prikazivana i na privatnim izložbama, gde su posetioci mogli da je dodiruju bez njenog pristanka.
Baartman je nazvana „Hottentot venera“, holandskim izrazom za narod Khoisan. Deo imena „venera“ potiče još iz perioda gornjeg paleolita, kada su male figurice prikazivale oble žene kao simbole plodnosti i ženstvenosti.
Navodno prisiljena na prostituciju, Baartman je umrla u Parizu. Iako tačan uzrok smrti nije poznat, smatralo se da se borila sa alkoholizmom i da je patila od upalnog oboljenja.
Decenijama nakon njene smrti 1816. godine, Baartmanin mozak, skelet i genitalije bili su kontroverzno očuvani u Musée de l’Homme sve do 1970-ih. Da bi joj se ukazala veća posthumna čast, njeni posmrtni ostaci vraćeni su u njen rodni kraj u dolini reke Gamtoos.
Baš zato je Dior haljina izazvala kritike: jer je mnoge podsetila na fetišizaciju oblina crnih žena – na primer, kroz BBL (Brazilian Butt Lift) operacije – koje se često predstavljaju kao „trend“ u modnoj i beauty industriji. Na taj način, modna industrija komodifikuje crna tela, a rasističke zaostavštine su sada filtrirane kroz zapadnjački standard i kapitalističko tržište.
Uprkos tome što to sigurno nije bila Andersonova namera, kontroverze je možda mogao da predvidi – tako da je ovo bio „klimav“ red carpet debi.
Elegantna Dior izdanja u Veneciji
Nakon Albe Rohrwacher, videli smo i niz elegantnijih Dior izdanja, koje je nosila bivša Loewe muza, glumica Greta Lee – a tu je bila i glamurozna haljina s mašnom, koju je iznela Mia Goth.


Ovo je jedno od najboljih izdanja koje smo videli na crvenom tepihu Mostre – čokoladnobraon boja i drapirani kroj, uz veliku mašnu, stvorili su ženstvenu, romantičnu, ali i senzualnu siluetu.
Greta Lee je Venecijom prošetala tri Dior autfita. Njen teget kostim sa suptilnim dezenom je esencija francuske modne kuće – dok je beli komplet sa mini-suknjom više mladalački i ready-to-wear.


Najzad, Greta je doputovala u Veneciju u ležernom izdanju sa Book Tote modelom torbe – prvim koji je Anderson dizajnirao za Dior. Nosila ju je sa košuljom i džinsom iz muške kolekcije.

Koji su vaši utisci?
Foto: Lucia Sabatelli / Bestimage / Profimedia; ZUMAPRESS.com / MEGA / The Mega Agency / Profimedia; Stefano Costantino TTL / Avalon / Profimedia; SGP / ddp USA / Profimedia; Reynaud Julien/APS-Medias/ABACA / Abaca Press / Profimedia