PO TVOJOJ MERI: Sveobuhvatan vodič kroz DŽINS i dobre fore za njegovo nošenje

autor Stefan Tošović
134

Predstavljamo DŽINS – zanimljivu legendu o njegovom nastanku, evoluciji i primeni. Sve do razvoja „jeans kalkulatora“ koji je kreirao Legend i omogućio nam da „napravimo“ farmerke po svojoj meri.

MANGUPSKI KOMAD

Verovatno svako od nas u ormaru ima bar jedan par farmerki. Ako govorimo o muškom odevanju, mogli bismo da ih označimo kao jedan od ključnih komada garderobe.

60-ih godina prošlog veka, na našim prostorima, farmerke su važile za produkt dekadentnog Zapada. Onima koji su ih navlačili, često nije bio dozvoljen ulaz u školu. Dugokose mladiće slali su na šišanje.

Kada su u napuštenim opštinskim prostorijama mladi počeli da organizuju disko večeri, starije generacije donosile su prve inostrane ploče – na njihovim omotima farmerke su izgledale mangupski, frajerski, karakterno…

Jednom je autor Dragoslav Dedović, pišući o Tuzlanskoj pijaci i prvim farmerkama koje je tamo pazario, konstatovao da je tekstilna industrija u socijalizmu profitirala od drskosti „Rolingstonsa“. Mladi su mislili da Džegerova harizma stanuje u njegovim farmerkama, da će, ako se domognu takvog odevnog predmeta, i oni postati male rokenrol zvezde.

1T6A42422

Iskusni beogradski maneken Neven Bošković u novoj Legend-ovoj kapmanji pod nazivom „PO TVOJOJ MERI“; foto: LEGEND PROMO

HIPICI I „ŠARGAREPA“

Farmerke su se tokom narednih godina suzile i pripile uz telo, skoro niko, osim ponekog umornog hipika, nije nosio one sa zvonastim nogavicama.

Devojke i momci više nisu ulazili sa novim farmerkama u kade ili u morsku vodu, da bi se štof bolje pripio uz telo. Došle su „pumparice“ – one koje se danas zovu „šargarepa“ farmerke. Takoreći vrećasta odeća u kojoj su iščezavale i krive i prave ženske noge.

U prevodu s engleskog jezika, imena nekih od najpoznatijih brendova farmerki označavala su vatreno oružje ili kavgu. Logično, kauboji vole i jedno i drugo. Danas ime brenda označavu legendu, jer želimo da budemo „legende“ u vlastitom okruženju.

Džins – američka oznaka za farmerke – nastala je tako što su mornari iz Đenove imali grube pantalone od denima. Đenovljani su viđeni u američkim lukama. Na francuskom se Đenova kaže Žen (Gênes), a od toga su Amerikanci stvorili džins (jeans)

POTRAGA ZA ZLATOM

Iznad stražnjice mladi su nosili ime Levi Štraus – a malo ko od njih zna da je čovek tog imena zaista postojao. Rođen je kao Leb Štraus u mestašcu Butenhajm u franačkoj oblasti koja je danas u Bavarskoj.

Trgovački zanat ispekao je sa braćom. Imao je 24 godine kada sledi zov zlatne groznice sa Zapadne obale. Sa bratom i zetom osniva firmu za trgovinu odećom i opremom koje su bile potrebne bujici ljudi s istoka.


Ubrzo je shvatio da ljudi u potrazi za zlatom moraju imati jake pantalone. Najpre ih je pravio od šatorskog platna. Ali slaba tačka su bili šavovi i džepovi koje su tragači za zlatom punili svakojakim materijalom. Uprkos priči o nastanku farmerki prilikom Štrausovih poseta nalazištima zlata, njih je stvorio neko drugi – jedan krojač iz Rige.


U njegove proizvode spadale su stvari neophodne za svakog kauboja, kao što su, recimo, šatori i ćebad za konje. Materijal je pojačavan bakarnim zakivcima.


Jednog dana krojaču iz Rige došao je korpulentan čovek i zamolio ga da napravi pantalone koje neće pucati po šavovima. Jakob koji je u Americi postao Džejkob Dejvis, sašio je pantalone i pojačao kritična mesta bakarnim zakivcima.

1T6A4742

foto: LEGEND PROMO

BOJA I MATERIJAL

Celoj priči nedostaje boja. Indigo – u svom korenu ova reč čuva grčki izraz za „indijski“ – jeste istočnoindijska biljka iz koje se dobijala boja za platno. Našli su je u ostacima odeće u Peruu – stara je najmanje 6.000 godina.


Faraonske mumije su bile uvijene u platno koje je indigom bilo obojeno u plavo. Starost 4.400 godina. Cezar je u svojim Zapisima o galskom ratu spomenuo da Kelti pre odlaska u boj svoje lice oboje u plavo. Prema Pliniju Starijem indigo je, posle purpura, najuglednija boja u antičkom svetu.


Priči nedostaje i pravi materijal od kojeg su farmerke. Zove se denim – grubi pamučni materijal iz Nima, grada na jugu Francuske u kojem se u manufakturama proizvodi još od 17. veka.


Džins – američka oznaka za farmerke – nastala je tako što su mornari iz Đenove imali grube pantalone od denima. Đenovljani su viđani u američkim lukama. Na francuskom se Đenova kaže Žen (Gênes), a od toga su Amerikanci stvorili džins (jeans).

Danas, boja Legend World Wide džinsa postiže se nizom različitih procesa obrade i pranja uz pomoć enzima i kamenih perli.

DŽINS I HIP-HOP ERA

Tako su se u Americi susreli francuski štof, indijska boja, Đenova i dva evropska Jevrejina – jedan je bio dobar krojač, drugi dobar trgovac. Stvorene su pantalone koje će brzo osvojiti radničku i farmersku klasu, ali tek šezdesetih godina prošlog veka postaće simbol pobune protiv uštogljenog sveta.

Devedesetih i dvehiljaditih, reperi su uspešno preneli srozanu odeću (Baggy Pants) iz zatvora – tamo se oduzimao kaiš – na ulice i napokon u dizajnerske butike. Kapitalističko ubrzanje zvano globalizacija u samo nekoliko godina svaki skandal ili pobunu pretvori u inovaciju, a potom u luksuz.

1T6A2804

foto: LEGEND PROMO

KUĆA SLAVNIH

Pred nama je more izbora. Klasičan plavi džins uvek će biti aktuelan, ali tu je i mnogo novih varijacija na tu temu. Među njima su vestern košulja i teksas jakna kao definicija jednog žanra koji ne treba menjati. Ona je dizajnirani klasik. Uz malo mašte, vidimo je zajedno sa satom Rolex submariner i automobil Porche 911.

Tregerice, koje su najpre nosili automehaničari i moleri, takođe su u igri. Ne morate biti Farel Vilijams da biste nosili teksas kombinezon. Odvažite se da ga obučete za žurku. Tu je i izazov koji nije za svakog – beli džins. Svetla boja je zahtevna, jer ono što nosite gore i dole više dolazi do izražaja. Takođe, u zavisnosti od svetlosti, može biti providan, tako da morate povesti računa o izboru donjeg veša.

"JEANS KALKULATOR"

Sada možete jednostavno uneti svoje mere i odmah dobiti preporuke za farmerke koje najbolje stoje vašoj jedinstvenoj građi. Sve što je potrebno jeste da u Legend Jeans Kalkulator unesete vašu visinu i označite oblik tela, potom odmah dobijate opcije modela koje odgovaraju vašoj jedinstvenoj silueti
DZINS

foto: PROMO LEGEND

Najveći trend među proizvođačima džinsa upravo je ono u šta kupci nemaju uvid. U igri su novi načini proizvodnje farmerki

SIGNALI ZA PANIKU

Malo iscepan džins je okej. Ali, malo! Poenta je u tome da izgleda iznošeno a ne kao da ste švorc. Tanka je granica između „izbledele bez greške“ i „previše nastradale“.

Sa druge strane, džins koji se zove selvedge, skroz je drugačiji od običnog. Deblji je i dobija se straim načinom proizvodnje. Tkanje je čvršće i kvalitetnije. S unutrašnje strane vidi se šav, koji je odličan detalj jer pokazuje pedantnu obradu.

Boja Legend World Wide džinsa postiže se nizom različitih procesa obrade i pranja uz pomoć enzima i kamenih perli

Tekst i foto: BURO. PROMO