
Povezano
Prvi dan Perwoll Fashion Week-a doneo je nešto što nam uvek najviše znači — nove talente, sveže estetike i mlade ljude koji imaju šta da kažu kroz modu. Program Fashion Incubator otvorio je sezonu predstavljanjem mini kolekcija dizajnera koji polako, ali sigurno zauzimaju svoje mesto na domaćoj sceni.
Njihove revije bile su dokaz da je savremeni dizajn u Srbiji živ, znatiželjan i duboko vezan za društvenu realnost, eksperiment i ličnu poetiku. A pažnju su jednako privukle i dve mlade dizajnerke koje su u okviru prvog dela programa “ONA” predstavile po dva autorska outfita — o čemu govorimo u nastavku.
Danilo Mišković — Samurajska preciznost i zero-waste estetika
Mini kolekcija Danila Miškovića donela je energiju drevne japanske kulture, pretočenu kroz savremenu zero-waste ideologiju. Inspirisan samurajima, njihovim slojevima, siluetama i ritualima, Danilo je kreirao komade koji spajaju snagu, poetiku i održivost.

Sve tkanine su transformisane ručno — krojenjem bez otpada, ručnim oslikavanjem i vezom, dok su korišćeni samo materijali iz starih kolekcija i recikliranih farmerki. Svaki komad postao je mali oklop, tekstura, fragment lične priče.

„Najviše vremena posvetio sam istraživanju silueta i eksperimentisanju sa teksturama,” kaže Danilo. „Želim da moj brend ostane veran snažnom autorskom pečatu, ali i da se razvije kroz komercijalnu liniju.”
Kao osnivač DMC brenda, Danilo je prepoznat kao jedan od najzanimljivijih predstavnika nove generacije — direktan, promišljen i tehnički izuzetno vešt.
Anđela Lebović — ‘Second Skin’: moda kao fosil, trag vremena
Ako je jedna kolekcija sinoć izgledala kao da je preneta direktno iz galerijskog prostora, to je bila “Second Skin” Anđele Lebović.
Inspirisana rđom, raspadanjem, vremenskim procesima i transformacijom materijala, Anđela je stvorila komade koji izgledaju kao organski produžeci tela — sirovi, emotivni i skulpturalni.

Materijale je tretirala rđom, dozvoljavajući prirodnim procesima da formiraju nepredvidive mrlje na tkanini. Gaze su razlagane, uvijane, ušivane, ponovo oživljavane. Nabori se pretvaraju u mape, mrlje u tragove prošlosti.
„Fascinira me trenutak kada materijal izgubi svoju prvobitnu vrednost i postane nešto potpuno novo,” objašnjava mlada dizajnerka: „U budućnosti želim da moj brend bude vizuelni laboratorijum — spoj mode, skulpture i materijalnog eksperimenta.”
Njena estetika je avangardna, hrabra i duboko umetnička — možda i najekspresivnija na sinoćnjoj pisti.
Dorotea Sušić — distopijska moda
Treća kreativka koja je sinoć nastupila unutar Incubator programa bila je Dorotea Sušić, čiji rad nosi snažan futuristički identitet — hibrid organskog i distopijsko–tehnološkog. Inspiraciju je pronašla u filmovima kao što su Tetsuo: The Iron Man i likovima poput The Borg iz Star Trek univerzuma, spajajući estetiku tela, mašine i postindustrijskog pejzaža.

Dorotein proces je, kako kaže, bio izrazito eksperimentalan: topila je plastične kese i punjenje iz starih jorgana, stvarajući nove strukture i površine koje vizuelno deluju kao biomehanički materijali iz naučnofantastičnog sveta.

„Nastojim da u svakom projektu istražim nove tehnike i pomerim granice,” objašnjava. Kao student 4. godine modnog dizajna na Metropolitan Univerzitetu, svoj brend vidi kao platformu za avangardnu modu koja spaja dizajn, umetnost i inovaciju materijala.
Njena vizija govori o budućnosti mode koja nije samo nosiva, već i misaona — kao koncept, kao skulptura, kao fikcija.
MLADE DIZAJNERKE KOJE SU NASTUPILE U OKVIRU PROGRAMA „ONA“
Pre samog Fashion Incubatora, publika je imala priliku da vidi, između ostalog, dve mlade autorke koje su predstavile po dva look-a u okviru umetničkog segmenta “ONA”. Različite u estetici, ali snažno usmerene ka temi — ženskoj poziciji danas.
Luna Bognar — Office Mermaid i metafora o dominaciji
Luna je sinoć otvorila jedno zanimljivo pitanje: kakva je to „Luna Bognar poslovna devojka“?
Njen mini diptih bio je predstavljen kroz koncept office mermaid — poslovnih komada koji nose vodenu, riboliku simboliku i govore o odnosima moći u profesionalnom svetu.
Look 1 sadrži simbol ključaonice na suknja-pantalonama, aludirajući na pitanja intime, pozicije žena i odnose dominacije, dok look 2 isti cut premešta na leđa — otkrivajući ono što se na prvi pogled ne vidi.

„Kreativni proces je počeo crtežom, brzo, hemijskom, da ne zaboravim,” kaže Luna. Sve je u prirodnim materijalima: vuni, svili, viskozi. „Vidim svoj brend kao organizam — human, organski, koji povezuje ljude sa prirodom i daje dublje značenje svakom biću koje ga nosi.”
Luna već ima ozbiljno iskustvo, ali i dalje zrači studentskom radoznalošću i posvećenošću detalju — što je osetila i publika.
Emilija Zdravković — kada moda govori o femicidu
Emilijini lookovi bili su jedan od najemotivnijih momenata prvog dana. Njena podtema bila je femicid — najteže, ali izuzetno važno pitanje koje dizajn danas može da otvori. Inspiraciju je pronašla u svojoj majci, ali i svim ženama čije su priče prećutane.

„Želela sam da prikažem anđeosku lepotu žene zajedno sa tugom i tragedijom koja je prati,” kaže Emilija. Postapokaliptična estetika, tekstilne manipulacije i simbolika gaze stvaraju vizuelni jezik koji govori o ranama društva i ženama koje su ih nosile.
Svaka traka je priča. Svaki nabor — rana. Svaki fragment — otpor.

„Verujem da dizajneri imaju odgovornost da postavljaju pitanja koje drugi izbegavaju,” zaključuje. Njen rad sinoć je bio upravo to — hrabar, jasan i duboko human.
NOVA GENERACIJA JE STIGLA- HRABRA, EMOTIVNA I DRUŠTVENO SVESNA
Prvi dan Perwoll Fashion Week-a pokazao je da mladi dizajneri ne traže svoje mesto — oni ga već stvaraju.
Od Danilove samurajske konstrukcije, preko Anđeline skulpturalne „druge kože“, do Lunine poslovne metafizike, Dorotejine distopijske i Emilijine borbene estetike, sinoćnja pista bila je dokaz da domaća scena ima budućnost koja zna šta želi da kaže — i ne plaši se da to uradi glasno.
Fotografije Perwoll Fashon Week- fotograf Đorđe Tomić, Mihajlo Božović