Alhemija i misticizam: dešifrujemo magijske simbole koje koriste Gucci, Dior i drugi modni brendovi
Kulturalni antopolog Sergei Zotov, koji je 2018. godine osvojio rusku nagradu za književnost Enlightener Prize za svoju knjigu „Patnja u srednjem veku: Paradoksi hrišćanske ikonografije“ objavio je novu knjigu, ovaj put u potpunosti posvećenu alhemiji. „Istorija alhemije: Put kamena mudrosti od bronzanog do atomskog doba“ opisuje kako se ova misteriozna nauka razvijala u različitim zemljama. Kinezi su, na primer, pričali ne samo o napitcima već i o protoku energije koji je neophodan da bi se postigla besmrtnost. Indijci su, osim zlata i besmrtnosti, pokušavali da se domognu i raznih drugih supermoći. Arapi su uz pomoć alhemije tragali za zlatom čak i u grobnicama faraona. Evropljani su verovali da uz pomoć alhemije mogu da uzdignu duh i dušu, izleče telo, dobiju bogatstvo ili snagu. Čak i u XX veku, alhemija je praktikovana kako u Evropi, tako i u SAD.
Šta god da radimo u modernom svetu – velika je verovatnoća da je na neki način povezano sa alhemijom. U Indiji je lečenje alhemijom usko povezano sa Hata jogom, Ajurvedom i učenjem Tantre. Kineske ideje o alhemiji uticale su na nastajanje raznih vrsta meditacije koje i dan danas ljudima pomažu da harmonizuju svoju životnu energiju – či. Arapsko zanimanje za alhemiju je začetak cele nauke koju poznajemo kao egiptologiju. U Evropi, u kojoj je potraga za receptom za pravljenje zlata bila posebno popularna, alhemijski simboli prodrli su u bukvalno sve sfere života preko umetnosti i zato i dan danas svuda viđamo aluzije na alhemiju: od drama koje je pisao Shakespeare pa sve do nove Gucci kolekcije.
Da, dobro ste pročitali: alhemijski simboli prodrli su i u modnu industriju. Čak je i vrlo poznata kombinacija boja na odeći – crna, bela i crvena – potekla iz ove „tajne nauke“ u kojima su ove boje deo pripreme za Kamen mudrosti (koje se na latinskom i u alhemiji zovu nigredo, albedo i rubedo). Danas, kreatori sa svih strana sveta, od najpoznatijih pa do onih potpuno nepoznatih, u svojim kolekcijama koriste srednjovekovne simbole za pravljenje zlata. BURO. je zamolio Sergeya Zotova da nam napravi selekciju ovih misterioznih slika i simbola.
GUCCI
Najpoznatiji brend koji koristi alhemijske simbole je, naravno, Gucci. 2017. brend je izbacio katalog u kom je bila i saradnja sa španskim umetnikom Ignasi Monrealom i Allessanrom Micheleom. Na naslovnoj strani nalaze se slike sa srednjovekovnih drvenih oltara i slika koje je slikao Hieronymus Bosch za kog mnogi naučnici smatraju da je bio alhemičar.
Na jednoj od slika u katalogu prikazan je i alhemijski androgen (osoba sa dve glave, jednom muškom i jednom ženskom) koje predstavljaju sumpor i živu neophodnu da bi se napravio Kamen mudrosti, za koje se verovalo da su od njih napravljeni svi metali. Baš kao što su muškarac i žena spojeni u jedno telo, tako su se sumpor i živa spajali u epruveti alhemičara. Njihovi simboli bili su sunce i mesec koje takođe vidimo na glavama ovog neobičnog stvorenja. U Gucci verziji androgen nosi duks i lančić sa njihovim logoom.
U zimskoj kolekciji japanskog brenda Undercover 2017. godine, neočekivano se pojavila duga perjana jakna za alhemijskim printom na leđima. Misteriozni crtež preuzet je iz „biblije alhemičara“ po imenu „Rosary of the Philosophers“. Ova knjiga pak nije postala poznata zbog teksta već upravo zbog brojnih ilustracija simbola kroz koje se rad alhemičara objašnjava mnogo lakše nego rečima. Serija od dvadesetak crteža iz 1550. godine reprintovana je u prvim štampanim izdanjima, a na ovoj perjanoj jakni vidimo verziju koju je naslikao Nemac German Johann Mulis 1612. Na crtežu je predstavljen alhemijski androgen – „muški“ sumpor i „ženska“ živa koji su neophodni za stvaranje Kamena mudrosti. Dvoglava figura vodi poslušnog lava na povocu i stoji pored drveta na kom plodovi liče na sunce i svi ovi simboli označavaju čisto zlato. Zanimljivo je da crtež u oroginalu nije obojen, već mu je boja dodata tek pre nekoliko decenija i to od strane britanskog entuzijaste i umetnika po imenu Adam McLean.
Sve alhemijske slike i crteži preuzeti su iz knjige „Istorija alhemije. Put kamena mudrosti od bronzanog do atomskog doba“ koju je napisao Sergey Zotov.