Kako modni kritičari, direktori kompanija i analitičari vide budućnost modne industrije posle korone
Šta će ostati od tržišta luksuzne robe posle pandemije? Da li ćemo uopšte razmišljati o „lepim“ stvarima dok dođe trenutak da se karantin završi? Šta će se dogoditi sa Nedeljama mode? BURO. je na jedno mesto sakupio šta o ovim pitanjima misle modni stručnjaci, od kritičara i novinara preko analitičara i generalnih direktora modnih kompanija.
Angelo Flaccavento
modni kritičar, novinar magazina Business of Fashion
“U Italiji je moda druga industrija po zaradi i doprinosu državnoj ekonomiji ali država to još uvek kao da ne prepoznaje: modna industrija još uvek nije uvrštena na listu industrija koje su na velikom gubitku zbog trenutne situacije. Italija je takođe jedino mesto na svetu na kom su prastare veštine prerasle u jedinstvene načine proizvodnje. Mogli bismo se lako vratiti i malim radionicama i proizvodnji manjeg obima – i to me raduje. Kreativnost i autentičnost u Italiji nikada nisu nestale, čak ni u najtežim vremenima poput pedesetih i ranih osamdesetih. Kreativnost neće izumreti ni sad, ona je naše nacionalno blago.
Razgovarao sam sa Giorgiom Armanijem i Pierpaolom Piccioli, sa Silviaom Venturini Fendi, Angelaom Missoni i drugim kreatorima – niko od njih ne miruje u ovom trenutku. Uprkos očiglednim i neizbežnim poteškoćama, oni rade na novim kolekcijama i komuniciraju sa svojim zaposlenima putem interneta. Rade više ali sa manjim troškovima i maksimalno su izdržljivi. Svaki od ovih dizajnera se na svoj način slaže sa tim da je ovo prilika da se otarasimo onoga štp je višak, povratimo izgubljenu dušu, prekinemo sa besomučnim marketingom i podmuklom ekonomijom „influensera“. Basta! Njihove kolekcije biće manjeg obima, ali će zato njihove poruke biti jače.
Kaže se da su teška vremena plodno tle za maštu. Pandemija nas je naterala da se fokusiramo na jednu glavnu stvar: opstanak. Međutim, čim izađemo iz ovoga, trebaće nam lepota kako bismo ponovo živeli a ne samo preživljavali. Kada se to desi, modna industrija će moći da se preporodi; da se otarasi marketinških zamki i ponovo pronađe svoju pravu svrhu: u lepoti. Lepoti u iskrenosti, kreativnosti. Lepota je ono što nas zaista čini ljudima.”
Isečak iz «What Will Become of Fashion When
Marco Bidzarri
CEO Gucci
“Priča se i o nekim vrlo mračnim scenarijima ali mi smo poput životinja koje menjaju kožu i neće se sve radikalno promeniti. Moda je način da se pruža radost. Možda će ljudi postati promišljeniji u pogledu toga kako kupuju, kao što se desilo posle drugih velikih kriza – 2001. i 2008. godine, na primer. Način na koji predstavljamo kolekcije bi se mogao promeniti: još uvek ne znamo da li će novinari i sami brendovi manje putovati. Prava moda je kreativna i takva mora i da ostane, moramo je zaštititi. Upravo to je ono što nas odvaja od drugih sektora kao što je fast fashion.”
Isečak iz «What Will Become of Fashion When
Robin Givens
modna kritičarka magazina The Washington Post
“Nemam ništa sa čime bih mogla da uporedim trenutnu situaciju. Ona je svuda i zastrašuje nas time što je neoznata. Najbliže poređenje koje imam je, možda, vreme posle 9/11. Sećam se kako tada sve umirilo, sve emocije se isključile. Danas gajim nadu jer šta nam drugo ostaje? Verujem da pisanje o tome što sa danas dešava treba da bude osvešćeno: ljude treba pažljivo slušati baš zato što trenutno nismo u prilici da vodimo intimne i lične razgovore uživo. Kao i posle 9/11 nastavljam da pišem o onome što mislim da nam je svima potrebno: budućnost u kojoj nas čeka nešto prelepo, kako bismo je sa nadom očekivali
Isečak iz “How fashion finds creativity in crisis”
Luke Laych
kritičar magazina Vogue
“Kada biste dobili priliku da promenite sistem po kom moda funkcioniše tako da on postane stabilniji, efikasniji i profitabilniji za sve koji u njemu učestvuju, šta biste uradili? U toku ove pauze u kojoj smo se našli, bilo bi korisno napraviti platformu ili hub gde bi se profesionalci bavili upravo ovim pitanjem. Da li ima smisla organizovati modne revije (u svakom smislu najskuplji marketinški potez brendova da budu primećeni) po kalendaru koje nije u skladu sa time što gledamo na pisti? Da li je neki trend ok ako kolekcije dolaze samo u veličini koju nose manekenke, a koja pruža potpuno nerealnu predstavu o ljudskom telu? Da li je bitno da se ženske i muške kolekcije prikzuju u odvojeno vreme? Možda bi sakupljeni odgovori mogli da nam pomognu da izgradimo novi put kojim možemo zajedno krenuti napred.”
Isečak iz Letter From London: Asking Questions, Seeking Answers (Vogue)
Lee Edelcourt
modni kritičar koji se bavi predviđanjem modnih i dizajn trendova
“Nalazimo se na ivici recesije. Ne radi se samo o finansijskoj krizi već o krizi koja je strašna na svim nivoima. Ljudi ne izlaze iz svojih kuća, ne idu na zabave i u restorane, prestali su da troše novac, ne idu na odmor ili na kulturne događaje, ne idu čak ni u crkvu. Nažalost, od ove katastrofe se nećemo brzo oporaviti ali čim virus bude pod kontrolom, moramo skupiti sve što nam je preostalo i ponovo izgraditi potpuno nov sistem u kom se ljudski rad vrednuje, a uslovi rada poštuju. Ručno rađena roba bi trebalo da procveta i da bude na najvišoj ceni. Trenutno smo u karantinu masovnog konzumerizma i za ovo vreme treba da naučimo kako se uživa i u najednostavnijoj odeći i da ponovo otkrijemo stvari koje već imamo.”
Isečak iz Coronavirus offers a blank page for a new beginning (Dezeen)