Pretraga

Svi imaju mišljenje o novoj kolekciji visoke mode kuće Schiaparelli

Tekst: Manda Javorina

Foto: @schiaparelli i ImaxTree

Schiaparelli revija bila je prva na programu Nedelje visoke mode u Parizu ali je osećaj kao da je i prva i poslednja. Društvene mreže i dalje bruje, na druge se malo ko osvrće (sa izuzetkom zvanica koje uredno postavljaju storije), a Kylie Jenner uživa u svojih n-tih po redu pet minuta slave proizišlih iz svojevrsnog Lion King momenta pre same revije.

Ako ćemo iskreno, sve to zajedno mi malo ide na živce.

Ne zbog Kylie, ne zbog glava lava, belog tigra i vuka, već zbog čitave salve ostrašćenih komentara koje iznose i pozvani i nepozvani, od influensera pa sve do organizacije PETA (da, oglasili su se i oni, dan kasnije, i to rečima podrške za brend i Daniela Roseberryja).

Svi imaju mišljenje o novoj kolekciji visoke mode kuće Schiaparelli (фото 1)
Svi imaju mišljenje o novoj kolekciji visoke mode kuće Schiaparelli (фото 2)

Za one koji žive pod (modnim) kamenom: gorepomenute glave u prirodnoj veličini nisu prirodne, da ne kažem "prave". Radi se o 3D modelima i iskreno, ne znam kako je to bilo kome promaklo uprkos njihovoj "živosti" (pun intended). Možda nisu deca lovaca, možda nisu videli dovoljno živih životinja bilo koje vrste, a možda... Možda zapravo ni ne gledaju.

Ne bi bilo ni prvi ni poslednji put da masa skače pre nego što nešto pogleda ili zapravo pokuša da vidi. Svakako ne bi bio prvi put da masa skače u zaključke bez da se imalo promisli.

OSTRAŠĆENI I U VELIKOJ MERI HIPERBOLISANI KOMENTARI SU PARADIGMA NAŠEG VREMENA. SVI SE NEŠTO DERU, DOK NE PREĐU NA NEXT BIG THING. 

Nemam potrebu da se derem. Ni u jednom, ni u drugom smislu. Pod jedan, nema apsolutno ničeg pogrešnog u tim glavama, ni u načinu na koji su "dobijene" (a koji me htela - ne htela asociraju na medveda iz filma "Blade Runner"), ni u tome da ih neko koristi kao simbol. Pod dva, sama kolekcija, iako pre-le-pa, ne izaziva u meni katarzu koju proživljavam, doduše, sve ređe kada je moda u pitanju, ali je i dalje proživljavam. Bacanje iste u blato ili izdizanje u nebesa, jednako su bespotrebni. Pored toga što su bespotrebni, još jedan zec krije se u tom grmu: opet od jednog drveta ne vidimo šumu. 

"You can't see the forest for the trees,
And you can't smell your own shit on your knees"

Da mi se oprosti citiranje "The Beautiful People" ali smatram ga sasvim prikladnim u kontekstu. Izgubili smo se u šumi, a više nešto ni ne gledamo oko sebe. Kad smo juče komentarisali u redakciji, sve se po ko zna koji put svelo na poslovično "car je go". Javnost je na ovu reviju reagovala na najbanalniji mogući način i time od nje napravila nešto što, čini mi se, nije bila inicijalna zamisao tj. bedni šok radi šoka. Malo je reći da prezirem šok radi šoka. 

Koga tema zanima, već je pročitao da je inspiracija za ovu kolekciju Danteov klasik „Pakao“. U knjizi, tri životinje čije glave je Daniel Roseberry stavio na odeću predstavljaju tri greha. Leopard je simbol žudnje, lav simbolizuje ponos, a vuk pohlepu. Nažalost, ove tri kreacije zaokupile su svu pažnju javnosti i time skrenule pažnju sa ostatka inače odlične kolekcije. Promišljena skulpturalna silueta, detalji koje možete do sutra da zagledate, koherentnost i, na kraju krajeva, lepota... Sve je to palo u vodu zato što je neko smislio - a velik broj ljudi prihvatio - da Schiaparelli poziva na ubiijanje životinja kada je, u biti, situacija potpuno suprotna.

SLOBODA MIŠLJENJA I IZRAŽAVANJA ISTOG JE NEOPHODNA ALI ŠTA SE DEŠAVA KADA JE TO MIŠLJENJE SVE SAMO NE PROMIŠLJENO I KRAJNJI REZULTAT MU JE KOLEKTIVNO SLEPILO? 

Vlada princip: prvo digni motiku, pa se onda lepo posvađaj, pa tek onda možda (jedno veliko možda) promisli.

Sinoć sam dobila nekoliko poruka apropo Schiaparelli dnevnog fenomena, a jedna od njih je glasila "Ne znam kad smo se usvilenili tako?" Razumem i kontekst i pitanje ali mislim da se nismo usvilenili, naprotiv, otupeli smo. Rizikujem da zvučim neosvešćeno ali zaista mislim da nas veštačka politička korektnost koja proizilazi iz inercije, a ne iz pravih razloga, ubija.

Mnogo bitnije pitanje od toga da li je neko koristio motiv realistične životinjske glave jeste šta visoka moda, u celini, čini za nas? U teoriji, ona bi mogla da uradi svašta i to na raznim nivoima, od kojih su svi važni i svaki bi opravdao njeno postojanje. Bilo da nam pruža gorepomenutu katarzu ili da vuče svim tehnološkim i konceptualnim snagama napred i probija put revoluciji (ili evoluciji, nebitno je, samo da se stvari pomere sa mrtve i zle tačke), visoka moda bi, privilegovana kakva jeste, tu istu privilegiju mogla i trebala da opravda. Baš kao i privilegovani ljudi. Any resemblance to actual persons, living or dead, is entirely coincidental.

Svi imaju mišljenje o novoj kolekciji visoke mode kuće Schiaparelli (фото 3)
Svi imaju mišljenje o novoj kolekciji visoke mode kuće Schiaparelli (фото 4)

Ovim pitanjem se, izgleda, malo ko bavi. Bar ga ja ne srećem baš često iako i dalje svakodnevno zaranjam u publikacije koje bi trebalo da ga postave. 

U skladu sa tim, malo ko se pozabavio i objašnjenjem koje je sam Daniel Roseberry dao za svoju celu kolekciju (ne samo za glave). Da se razumemo, pr tekst  o ličnoj molitvi da bude u stanju da osvesti i prihvati da u stvaranju (baš kao i u životu, dodala bih, ali ne verujem da ta dva treba nužno odvajati) "nema raja bez pakla", preneli su mnogi mediji. Preneti i analizirati su dve potpuno različite stvari. 'Ajmo nazad u krug banalnosti.

I dok se vrtim u tom krugu, ovaj put izazvanom jednom revijom, ponovo imam gorak ukus u ustima da su umovi većine jednostavno lenji. Ne treba nam PETA da brani dizajnera koji je dočarao životinje da izgledaju kao prave, a da ni jednoj nije naneo nikakvo zlo. Ne. Mi jednostavno nije trebalo ni da ga napadnemo in the first place. Svideo vam se nečiji rad ili ne, kreativan izraz i forma zaslužuju pravo da ih posmatramo kao takve i o njima raspravljamo u skladu sa tim.

Ukoliko smo postali slepi za koncept zbog manira, možda nismo više ni vredni koncepta. da li želite da živite u takvom svetu? ako vam je dobro, onda ništa.

Povezani članci

Buro 24/7 Izbor