
Zbog čega će nam nedostajati Virgil Abloh, vizionar modernog doba
Čovek nepresušne energije koji je obožavao mlade, a i oni su obožavali njega
Virgil Abloh, osnival brenda Off-White i kreativni direktor muške linije brenda Louis Vuitton, preminuo je 28. novembra u svojoj 41. godini. U istoriji savremene mode ostaće zapamćen kao čovek koji je spojio street modu sa luksuzom i stvorio novi vizuelni jezik sačinjen od mode, muzike i umetnosti.
Trag koji je Abloh ostavio teško je izmeriti. Kako bismo ga uopšte i opisali? Kao dizajnera? DJ-a? Osnivača brenda Off-White? Kreativnog direktora projakata Kanye Westa? Prvog čoveka Afro-američkog porekla na poziciji kreativnog direktora u kompaniji Louis Vuitton? Svi ovi opisi pojedinačno su nedovoljni. Neadekvatni i neprecizni. Sam Virgil najviše je voleo da sam sebe nazove "stvaraocem".

Virgil Abloh odrastao je u porodici imigranata iz Gane, studirao da postane inženjer i dobiio diplomu mastera arheitekture, nakon čega je radio u malim građevinskim firmama i bio DJ u slobodno vreme, sve dok jednog dana nije dobio poziv od Kanye Westa. Poznati reper je čuo za dečka iz Čikaga koji se odlično razume u dizajn, muziku i arhitekturu i poželeo da ga upozna. Abloh je ubrzo postao ne samo kreativni direktor Westovih dizajn projekata već i njegov blizak prijatelj. Svi se sećamo dirljivog i iskrenog zagrljaja na kraju prve revije koju je Abloh potpisao za LV i koji je, sam za sebe, ušao je u istoriju.
2012. godine Abloh je osnovao mali brend Pyrex Vision koji je zahvaljujući i saradnjama sa Westom i Asap Rocky-jem bukvalno eksplodirao na modnom nebu, a zatimi promenio ime u Off-White. Do tog trenutka, Virgil nije imao iskustva sa modnim dizajnom, osim realno zajebantskog šestomesečnog stažiranja u Fendiju za vreme kog su on i West donosili kafe, fotokopirali papire i sređivali fotke u Phooshopu.


Virgilova supermoć jeste to što je razumeo, uvek pažljivo slušao i obožavao mlađe generacije. Dok su marketinški sručnjaci lupali glavu oko toga kako da privuku Generaciju Z, Virgil je išao po osećaju. Kako je i sam rekao "Sve ovo je za onog "mene" kad sam imao sedamnaest godina". On nije samo oblačio tinejdžere već ih je i podržavao. 2017. godine Abloh je osnovao besplatan program obrazovanja u delu Čikaga poznatom po kriminalu u okviru kog su lokalni tinejdžeri učili da rade u Illustratoru i Photoshopu, a učili su i o osnovama prodaje i komunikacija u modnoj industriji. Nakon što je američki Vogue objavio članak o skejterima iz Gane, Virgil je kontaktirao magazin i pitao kako može da im lično pomogne. Uz njegovu pomoć izgrađen je skejt-park. Pored svega toga, Abloh je osnivač inicijative Post-Modern Scholarship Program uz pomoć kog je skupljeno više od milion dolara namenjeno mladim crnim studentima koji žele da se školuju u modnim školama.
Odeća za njega nikada nije bila samo odeća već uvek način da se iskaže stav - makar se radilo i o najobičnijoj majici. Njegovi komadi bili su spoj muzike, politike i filozofije, a posebno umetnosti. Sarađivao je sa umetnicima kao što su Takashi Murakami, Jenny Holzer i Futura. Virgila biste teško mogli nazvati genijalnim dizajnerom, on je pre bio virtuoz komunikacije i smeštanja poznatih stvari u nove kontekste. Virgil je imao svoje "3% pravilo" zbog kog je često kritikovan u modnom svetu: smatrao je da možete uzeti bilo koji već postojeći dizajn, promeniti ga bar za 3% i on se može smatrati novim.

Saradnje su bile jedna od njegovih najjčih aduta. Nebrojeni brendovi su sa Virgilom udružili snage na limitiranim projektima. Pravio je nameštaj za Ikeu i brend Vitra, parfem sa Byredom, vodu sa Evianom, automobil sa Mercedes-Benzom. Sarađivao je i sa brendovima Jimmy Choo, Timberland, Moncler, Levi's i, naravno, brendom Nike - Nike x Off-White patike danas prodaje i akcijska kuća Sotheby's.
2019. godine Virgil je iznenada objavio da pravi pauzu i da će raditi od svoje kuće u Ilinoisu gde žive njegova žena Shannon i dvoje dece, kao i to da neže prisustvovati svojim modnim revijama u Parizu. Pre toga, bio je poznat po tome što je istovremeno radio na nekoliko kolekcija, kolaboracija, puštao je muziku... Ali čak i ova ljudska mašina naizgled nepresušne energije pokazala je da je stigla do svoje granice izdržljivosti. U zvaničnoj izjavi, dizajner je izjavio da je dobro ali da su mu lekari savetovali da uspori zato što su konstantna putovanja i količina posla počela da utiču na njegovo zdravlje. Sada znamo da je u toku protekle dve godine Virgil vodio bitku sa rakom - retkim i veoma agresivni oblikom malignog tumora krvnih sudova - angiosarkomom.


Dizajner je radio sve do kraja bez toga da je javno obelodanio svoju bolest. Ove godine imao je dve kolekcije za Louis Vuitton, za jesen/zimu 2021. i proleće/leto 2022, koje se bez preterivanja mogu nazvati najboljim u celoj njegovoj karijeri. Pored toga održao je i dve revije za svoje brend Off-White koji treba da se proširi i na hotele i proizvodnju pića. Naredna Louis Vuitton revija trebalo je da se održi 30. novembra u Majamiju i dizajner je planirao da joj priustvuje, iako je već bio hospitalizovan. Jedno je sigurno, Virgil Abloh bio je posvećen svom poslu celim srcem.
Povezani članci
Buro 24/7 Izbor