MATES: Y2K kao lični spomenar jedne generacije

autor Dubravka Kovačević
1 6

Brend MATES, iza kog stoje dizajneri Saša i Marko, iz sezone u sezonu gradi autentičan jezik koji spaja lično i kolektivno, lokalno i savremeno. Njihova nova kolekcija oslanja se na estetiku ranih 2000-ih, ali bez površne nostalgije — više kao emocionalni arhiv jednog odrastanja. Razgovarali smo sa njima o detinjstvu kao moodboardu, regionalnom duhu, kampanji koja miriše na rođendane iz prošlosti i značaju novog showrooma u Palmotićevoj ulici, u Beogradu.

dfuns 2025 12 26 133618.859

Nova kolekcija MATES-a oslanja se na estetiku ranih 2000-ih, ali ne deluje nostalgično u klasičnom smislu. Koje ste reference uzeli kao polaznu tačku i kako ste ih „preveli“ u savremeni kontekst?

Marko: Stvari i situacije koje su mi mamile osmeh i leptiriće u stomaku kao dete želeo sam da na neki način transponujem u sadašnjicu. Nostalgija i neka seta su uvek nekako prisutne kroz naš rukopis, ali mislim da smo se ovog puta vrlo zabavili, posebno na samom snimanju, tako da je taj efekat bio neminovan.

Saša: Imajući u vidu da smo tokom 2000-ih imali sedam ili osam godina, jasno je da je moodboard bio preplavljen našim doživljajima, utiscima, sećanjima i uspomenama iz tog perioda. Rekao bih da je to izuzetno interesantan period za interpretiranje, pa nam je i sama igra sa motivima bila pravo uživanje.

MATES

Y2K je već neko vreme globalni trend, ali vaša interpretacija nosi snažan regionalni duh. Šta za vas znači ta lokalna nota?

Marko: To je nešto što je naše, nešto što većina nas oseća u dubini svog bića i tako će biti zauvek. Prepoznatljivi zvuci, mirisi, ukusi, nasleđe, tradicija i maniri koji su generacijama iza nas. Mislim da je lokalnu notu lako prepoznati ako je iskrena, ali ju je mnogo teže objasniti.

Saša: Rekao bih da se uvek osvrćem na lokalno kada radim istraživanje. Upoznajem se sa korenima motiva, sa pravim izvorima određenih pravaca i tendencija, ali ipak najviše volim da vidim kakav su uticaj imali i kako su se odrazili na naše podneblje. To mi je uvek i najinspirativnije.

mates

Kampanja nove kolekcije izuzetno je originalna i vizuelno snažna. Kako je nastala ideja za kampanju i koliko je ona bila paralelan proces sa razvojem kolekcije?

Marko: Ideja o kampanji kod nas uvek dolazi spontano, kroz razgovor i razmišljanje naglas. Čim mi je Saša pokazao njegove prve skice i kako smo krenuli da odmotavamo i „mrsimo klupko“, već sam imao prilično jasnu ideju u glavi. Imam sreću da sam okružen timom kreativnih ljudi, na čelu sa Jasnom Prolić, pa uvek nekako pronađemo zajednički jezik i dođemo do boljeg rešenja.

Saša: Kampanja uvek nekako sama pronađe svoj put do nas i mi tu najširu i najgrublju ideju zaista vidimo i osećamo već tokom procesa stvaranja kolekcije. To su za nas polja koja upotpunjuju odevne komade i uz pomoć kojih možemo da ispričamo ono što smo i zamislili. Rekao bih da su rođendani bili okosnica svega što nam se dešavalo tokom 2000-ih — preslušavali su se najnoviji albumi na CD-ovima, nosio se novi omiljeni odevni komad, igrale su se društvene igre i provodilo se divno vreme sa najboljim prijateljima.

MATES od samog početka gradi prepoznatljiv vizuelni i vrednosni identitet. Kako danas, sa ove tačke, vidite DNK brenda?

Marko: Od samog početka slušamo samo sebe, sledimo i radimo onako kako mi mislimo da treba i guramo napred onoliko koliko možemo. Autentično, hrabro, koloritno i iskreno — to su prve četiri asocijacije koje su mi iskočile.

Saša: DNK brenda vidim kao nešto što sa svakom novom kolekcijom postaje snažnije, dobija svoju punoću, jasnije se definiše, ali istovremeno ne prestaje da iznenađuje i traži nova istraživanja i ispitivanja. Dopada mi se prepoznatljivost, ali volim izazove i raduje me sve novo što dolazi.

dfuns 2025 12 26 135310.012

Od nedavno se MATES komadi mogu pogledati i isprobati u vašem showroomu u Palmotićevoj ulici. Šta vam ovaj prostor znači — i praktično i simbolično?

Marko: Simbolično, to je nešto što je nekada bio samo san, a danas je realnost. Praktično, to je mesto gde ljudi mogu bolje da se upoznaju sa našim radom, komadima i da zavire u naš svet.

Saša: Još od samog osnivanja brenda zamišljali smo naš prostor i rekao bih da nam ovaj korak zaista mnogo znači. Ideja nam je bila da svako ko poželi da se upozna sa našim radom, kolekcijama, estetikom i energijom dobije potpuni MATES tretman i jedno lepo iskustvo. Mislim da smo u toj ideji uspeli.

dfuns 2025 12 26 125521.779
dfuns 2025 12 26 125629.452

Kako zamišljate iskustvo kupca koji prvi put ulazi u vaš showroom?

Marko: To bih voleo ja od njih da čujem. Od mene će dobiti osmeh, priču, savet ako ga traže i čašu proseka ili kafu.

Saša: Verujem da se naši kupci osećaju dobrodošlo, da im je udobno i prijatno, da mogu da nas pitaju sve što požele i da im donosimo radost i jednu lepu, razigranu razmenu energije. Siguran sam da će svi osetiti ono što su i sami znali — da mi ovo radimo isključivo srcem.

dfuns 2025 12 26 134022.809

Kakva je godina koja je uskoro za nama bila za MATES i po čemu će vam ostati upamćena?

Marko: Bila je vrlo izazovna na više frontova, ali evo, polako je ispraćamo i živi smo i zdravi. Bavljenje autorskom modom danas ume da bude izazovno, ali tu smo i ne odustajemo. Showroom svakako ostaje kao jedna od najvažnijih stvari koje su obeležile ovu godinu.

Saša: Godina koju ispraćamo bila je, rekao bih, u znaku novog prostora i nekoliko lepih saradnji. Izdvojio bih veoma kreativne projekte sa brendovima IQOS, Seletti i A1, ali i divnu saradnju sa Pančevcima — Specialty Coffee Barom Treći prostor. Zahvalan sam saradnicima koji su u nama prepoznali kreativnost i kvalitet.

dfuns 2025 12 26 134045.168
dfuns 2025 12 26 133311.073

Sa Novom godinom pred vratima, šta priželjkujete sebi i brendu u narednoj godini — više slobode, više rasta, više rizika ili nešto sasvim drugo?

Marko: Sebi priželjkujem manje straha i brige, a brendu rast i slobodu. Rizik je nekako uvek prisutan i deo je ovog posla.

Saša: I sebi i brendu želim malo više slobodnih dana — ovo izgovaram dok su mi već u mislima nove ideje i skice.

Fotografije: Katarina Stefanović