Sigurno ste videli poslednju Balenciaga reviju za proleće/leto 2020. Ako ste slučajno propustili taj momenat, možete većinu izlaza pogledati u ovom članku i videti garderobu koja je opet zaintrigirala modni svet. A Demna Gvasalia je neverovatno uspešan u tome i od kada je preuzeo modnu kuću Balenciaga hajp ne prestaje. Jedan od razloga zašto su uzeli baš njega sigurno je baš taj: da prodrma stvari iz korena. Kering, kompanija u čijem vlasništvu je brend Balenciaga, vodila se istom mišlju i šest meseci pre Demninog postavljanja, kada je na čelo brenda Gucci doveden novi dizajner koji je preokrenuo sve – Alessandro Michele. Taj recept se isplatio i više nego dobro. A ako nešto funkcioniše, to ne treba menjati, zar ne? Ili ipak treba?
Gucci priča je bila drugačija zato što se radi o ikoničnom brendu sa jako prepoznatljivim komadima i logom koji se prodaju sami od sebe (pomislite na mokasine sa krznom i kaiš sa duplim G). Tako je i sa Burberry mantilom i Chanel 2.55 torbom. To su sve bezvremenski komadi koje možete reinterpetirati iz sezone u sezonu i bez straha da li će se prodavati dobro. Balenciaga takav komad nema, niti je ikada imala. To je kuća koja je svoju reputaciju izgradila na silueti. Ali, tu dolazimo i do filozofije koju Demna zastupa, a koja se veoma razlikuje od ostalih ljudi na čelima modnih kuća.
Svakako ne možemo da osporimo da Balenciaga ima hit komad koji generiše većinu zarade, a to su Triple S patike. Imaju i Speed sneakers, Hourglass torbu kao i dukseve kojima je za inspiraciju poslužio američki političar Bernie Sanders. Ali nemojte misliti da Demna želi da se vozi na njima doveka. Nemojte misliti da želi da ima Saint Laurent formulu „osnovne kolekcije“ koja se vozi na Chelsea čizmama, skinny džinsu i kožnim jaknama koje se samo malo menjaju iz sezone u sezonu. Kod Demne je sve u menjanju statusa quo. Sve je u pravljenju novoga.
I kada pogledate i uporedite ostale modne kuće i Balenciagu videćete jednu razliku – najprodavanije kreacije ostalih modnih kuća kao što su Dior, Chanel, Gucci jesu kreacije koje su verzija originalnih dizajnera tih modnih kuća. Najprodavanije Balenciaga stvari su originalne krecije koje je napravio Demna. Zamislite se i zatim aplaudirajte.
Ono čemu može takođe da se aplaudira jeste i finansijski uspeh koji je Balenciaga doživela pod njegovim kreativnim vođstvom. Ove godine objavljeno je da je prodaja premašila milijardu dolara. To ovaj brend svakao svrstava među velike igrače, ali da bi postao mega-igrač potrebno mu je još mnogo više. Ipak, ono što je osvežavajuće i inspirativno jeste put kojim je Demna odlučio da ide i koji nije ništa što smo do sada mogli videti u modi.
Pogledajte samo Balenciaga instagram. Kada je Demna preuzeo brend, nalog je imao 2.6 miliona pratilaca. Sada je taj broj 10.7 miliona. A sadržaj? Sve supotno od savršeno upakovanih insta profila velikih brendova. Demnin pristup je i pomalo bizaran sa random fotkama koje nemaju nikakav natpis i nikakav tag, niti link sa online prodavnicom. Ali po lajkovima i po engejdžmentu, može se crno na belo videti kako brend savršeno komunicira sa svojom publikom i kupcima koje sada čine 70% milenijalsi.
Još jedna stvar koju je uspeo da poveća u neverovatnim procentima jeste prodaja muške garderobe, čija prodaja sada čini preko 30% celokupne prodaje. Njihove stvari su retko na sniženjima, a potražnja je mnogo veća od ponude. I pored svega toga, Demna je i dalje dosledan svom naumu – insistiranje na novitetima. On je najavio da će stvari koje se prodaju po nekoliko sezona ubrzo biti izbačene iz proizvodnje, a da će kao i uvek fokus biti na novom dizajnu. To bi u prevodu značilo ako niste kupili Triple S do sada, možda za 6 meseci nećete više moći.
A da bi uspeo u svojoj nameri izbacivanja novih stvari, i da bi konstantno bio u prilici da ih dizajnira i sprovodi u delo odlučio je da se povuče iz Vetements, brenda koji je osnovao sa svojim bratom. Jer njegov dizajn je preteran. Ponekad karikatura, zabavan, imate osećaj da često troluje modni svet, ali na sofisticiran način. Iz kolekcije u kolekciju, uspeva da napravi meme momenat sa nekim komadom i tako stalno bude prisutan u online zajednici i svima pred očima. On se ne služi tipičnim trikovima koje ostale modne kuće koriste da bi povećale prodaju. Imate dizajnera na čelu modne kuće koja je stara 103 godine, ali on stalno izbacuje stvari koje ranije niste imali priliku da vidite. To se ispostavilo kao prava formula za Balenciaga uspeh. Sada nam ostaje da posmatramo da li će to biti i formula koja će uspeti da Balenciagu stavi u rang sa mega-brendovima.