Pored ekološke osvešćenosti i inkluzivnog pristupa, u modnom svetu je poslednjih godina fokus na preispitivanju rodnih stereotipa. Zato iz sezone u sezonu imamo očigledne iskorake u gender fluidnim kolekcijama, a ženstvenost slavimo kroz stil koji podvlači snagu i odlučnost, neretko u atraktivnim i strogim siluetama. Da li to znači da u toj trci za isticanjem nestaju estetski ideali bazirani na arhetipskoj slici girl next door ili su dobili novu formu?
Arhetip Girl next door
Iako je ovaj model ženskog arhetipa odavno prepoznat u narativima svih žanrova, holivudska mašinerija je razradila taj lik do najsitnijeg detalja, toliko da na sam izgovor ovog termina prvo zamislimo lik Jennifer Aniston, Meg Ryan ili Katie Holmes. Nećemo se baš najjasnije setiti njihovih outfita kao što pamtimo do detalja kombinacije nekih famme fatale devojaka, ali ćemo im naći zajednički imenitelj u karakternim crtama koje podrazumevaju smirenost, skromnost, ženstvenost i prirodnost. Dobro, možda nije baš najbolji primer za prirodnost jer ultimativna girl next door, Meg Ryan nije najbolje prihvatila prerastanje ove uloge pa je preterala sa korekcijama, ali suština je jasna.
Skromna i svedena devojka iz komšiluka ne mari za skupe brendove, ta njena primarna karakteristika dodaje joj na značaju, duhovnosti i dubini. Kako već holivudski kliše nalaže, naspram nje obično stoji suparnica: doteranija, našminkanija, a analogno tome i namazanija, koja mora biti negativac. Muškarac oko koga se vrti zaplet, odlučiće se na kraju ipak baš za devojku iz komšiluka, jer je ona strpljivo i mirno čekala u njegovoj friend zoni u second hand farmerkama i pastelnoj majici, dok će modno osvešćena famme fatale, biti otpraćena sa kartom dissmissed.
Ona nije plain Jane
Ne bi bilo prikladno pomešati ova dva termina. Girl next door nije površna, nju naprosto moda ne zanima, ona otkriva svoje slabosti, ali nije nesigurna u sebe jer duboko veruje da lepota dolazi iznutra. S druge strane, plain Jane je vizuelno nedovršena iz sopstvenih nesigurnosti, ali je savršen materijal za make over seansu kao pokazna vežba da stilsko preoblikovanje zaista može uticati na samopouzdanje, a to znamo iz tinejdž kinematografije osamdesetih i devedesetih, sažete u spot Last friday night Katy Perry.
Less is more
Girl next door mora biti prirodna. Njeno poimanje stila je upravo u minimalizmu koji je po svemu screaming modesty, a apsolutno nikad trendom-izvikani quiet luxury. Odsustvo modnog identiteta, zapravo ovakvom tipu devojke daje taj uzvišeni identitet, jer ona je konstantna, nije prevrtljiva kao sezonski trendovi. Odlična prilika za dugoročno planiranje i bračno putovanje jer nije zarobljena u materijalnom svetu, pomisliće gledalac.
Woman next door
Uslovno rečeno, girl next door arhetip možemo vezati i za odrastanje i bezbrižnost detinjstva kada nismo morali da razmišljamo šta ćemo obući za odlazak u školu i vrtić. Možda smo imali omiljenu majicu ili haljinu, kojoj smo pripisali magijsku moć da donosi sreću jer smo taj dan dobile peticu iz matematike ili briljirale na baletskom recitalu. Ponekad je pubertet prekretnica jer je on glavni uzburkivač nesigurnosti i želje za promenom, posle njega retko ko ostaje bejzik. Ipak, fenomen Pamele Anderson je najbolji pokazatelj da jedna famme fatal se u svakom trenutku moze predomisliti i postati „ona iz komšiluka“. Alicia Keys, koja je svoju šminku bacila jos 2016. godine, motivisala je mnogo žena da preispitaju svoje estetske ideale i prioritete. Naravno, na kraju je sve stvar afiniteta, ali bajka u kojoj Woman next door pobedjuje Vamp heroinu je ipak nešto što je moguće u realnom životu i na ličnom planu.
Foto: Pinterest