Gucci made in Harlem

autor Dubravka Kovačević
Square gucci

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2023/08/Cover_Wide_gucci.jpg

Priča o Dapper Danu

Ovo je priča o kreativnosti, motivaciji, stilu i upornosti koja je ostavila neizbrisiv trag na modnoj sceni, ali i u kulturi. Glavni protagonista je Daniel ili kako su ga prozvali prijatelji iz afroameričke zajednice u Harlemu gde je živeo i stvarao: Dapper Dan.

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2023/08/169200878709078.jpg
Photo: @retrosspection

Odrastao je u srcu Harlema tokom 1960-ih i 70-ih, u vreme kada je ova četvrt bila centar afroameričke kulture, muzike i mode. Daniel je imao urođeni osećaj za stil i neobuzdanu želju da dizajnerske statusne simbole prilagodi uličnoj modi, što će ubrzo definisati njegovu estetiku. Uprkos ekonomskim izazovima, bio je odlučan da se istakne i izrazi kroz odevne predmete.

Tokom svojih ranijih godina, Dapper Dan je počeo da primećuje upadljivu modu koja je bila dostupna i rezervisana samo za, uslovno rečeno, elitu u njegovoj zajednici: repere, dilere i prevarante. Reč je o brendovima visoke mode, koji su bili nedostižni zbog visokih cena, što ga je motivisalo da krene u misiju rekreiranja i redizajniranja ovih ekskluzvnih objekata čežnje, koristeći svoje veštine.

Dapper Danova inventivnost dovela ga je do otvaranja malog butika u Harlemu tokom 1980-ih. Nabavljao je materijale sa različitih mesta, uključujući i krivotvorene luksuzne predmete i koristio ih za kreiranje svojih ekscentričnih komada. Dekonstruisao bi, a zatim rekonstruisao logotipe i paterne brendova poput Gucci-ja, Louis Vuitton-a i Fendi-ja u unikatne odevne predmete koji su zračili i raskoš i urbani šarm, istovremeno.

Glas o inovativnom i genijalnom dizajnu Dapper Dana se brzo proširio, privlačeći poznate ličnosti kao što su muzičari LL Cool J, Run-D.M.C. i Eric B. & Rakim. Njegov butik postao je kultno mesto, gde su ljudi dolazili ne samo da kupe jedinstvenu odeću, već i da budu deo pokreta koji je redefinisao sinergiju mode, muzike i identiteta.

Međutim, njegova kreativna ulaganja u ovu njujoršku zajednicu nisu prošla bez kontroverzi. Njegova upotreba krivotvorenih logoa privukla je pažnju istih tih luksuznih modnih kuća, što je dovelo do pravnih izazova, i, na kraju, zatvaranja njegovog butika početkom 1990-ih.

Priča Dapper Dana bi se možda tu i zaustavila, da njegova filozofija i estetika nije inspirisala toliko mnogo umetnika i modnih entuzijasta. Njegov uticaj na svet mode pokrenuo je važna pitanja koja se tiču kulturne aproprijacije, reprezentacije i moći uličnog stila. U iznenađujućem obrtu događaja, nekoliko decenija kasnije, luksuzni brendovi su počeli da prepoznaju i priznaju njegov uticaj.

Alessandro Michele vs Dapper Dan

Alessandro Michele, doskorašnji kreativni direktor Gucci-ja, javno je prozvan za prisvajanje dizajna Dapper Dana 2017. godine. Incident se odnosio na jaknu koja je izgledala kao replika dizajna koji je Dapper Dan stvorio tokom 1980-ih. Naduvenog kroja i sa pomalo napadnim paternom logotipa, jakna koja je predstavljena na nedelji mode veoma je podsećala na jedan od legendarnih komada Dapper Dana.

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2023/08/1692008593644091.jpg
Photo: @retrosspection

Ova, blago rečeno, pozajmljivanja/prisvajanja su izazvala kontroverze i kritike, jer je izgledalo da Gucci profitira od dizajna koji je prvobitno kreirao crni dizajner iz Harlema. Incident je pokrenuo važne rasprave o intelektualnom vlasništvu i priznavanju kulturnog doprinosa marginalizovanih zajednica u modnoj industriji.

Kao odgovor na reakcije, Gucci je Dapper Danu ponudio saradnju kako bi stvorio kolekciju koja je odavala počast njegovom radu i priznala njegov uticaj na modu. Ova saradnja jeste viđena kao korak ka priznavanju doprinosa, ali i kao gest zataškavanja potencijalnog skandala.

Incident je istakao kompleksnosti kulturnog pozajmljivanja i važnost davanja zasluga tvorcima kreativnih ideja, posebno kada je reč o modi i dizajnu. Takođe je naglasio potrebu za većom raznolikošću i zastupljenošću u modnoj industriji kako bi se izbegli ovakvi slučajevi u budućnosti.

Dan Dapper x Puma 2022.

Bilo kako bilo, druga strana medalje je da je ovaj događaj označio značajan trenutak validacije Dapper Danove kreativne vizije i utvrdio njegovo mesto u modnoj istoriji. Put od malog butika u Harlemu do saradnje sa gigantom luksuzne mode, ilustruje kako istrajnost, inovacija i hrabar osećaj za stil mogu preoblikovati industrije i ostaviti trajno nasleđe.