Može se slobodno reći da je kultna bela košulja zajednički imenitelj minimalizma, tihog luksuza i formalnog kodeksa odevanja. Sve gradacije dizajna ove nezaobilazne stavke svakog ženskog garderobera, čine je nosivom u najrazličitijim prilikama.
Bela košulja je komad koji je bio epicentar značajnih trenutaka u modi, filmu i kulturnoj istoriji – i koji potiče iz mnogo mračnije prošlosti nego što biste mogli da zamislite.
Prvi trenutak kada je neka verzija bele košulje dospela u centar pažnje ženske mode bio je u 18. veku, kada je Marija Antoaneta nosila nabranu pamučnu haljinu pozirajući za slikarski portret.
Portret jedne kraljice
Portret, koji je naslikala Madame Vigée-Lebrun, prikazuje kraljicu u lepršavoj beloj košulji-haljini sa minimalnim nakitom – daleko jednostavnija i ležernija kombinacija od uobičajenog aristokratskog outfita tog vremena. Odluka kraljice da pozira u onome što je suštinski bilo njeno donje rublje izazvala je buru, kao i činjenica da je nosila pamuk, relativno jeftin materijal u poređenju sa najfinijom svilom koja se smatrala prikladnijom za kraljevski status.
Istorijske činjenice ističu ogroman uticaj kraljičinog portreta na tekstilnu industriju, podstičući razvoj pamučne proizvodnje, a samim tim i eksponencijalni porast ropstva u periodu koji je usledio. Kraljičina značajna prisutnost na svetskoj sceni uslovila je ogroman uticaj; njen izbor da nosi belu pamučnu košulju, u to vreme, svakako je doprineo tome da bela košulja postane i ostane tako dominantan komad u našim garderoberima.
Marija Antoaneta i njeni aristokratski savremenici kreirali su trend i učinili pamuk popularnim materijalom. Tehnologija i robovski rad učinili su ga pristupačnim. Bio je to savršen splet okolnosti. Pristupačnost je povećala zainteresovanost, što je rezultiralo još većom potražnjom, koja je zauzvrat povećala masovnu proizvodnju, tako da je cena dodatno pala.
Ciklus je doveo do uspona ‘Kralja Pamuka’ i institucije ropstva na kojoj je počivao. Naravno, svi znamo šta se dogodilo nakon toga. Jednostavna haljina pokrenula je složen efekat leptira sa dalekosežnim posledicama koje mlada francuska kraljica nikako nije mogla tada da predvidi.
Simbol dobrostojećeg džentlmena
Tokom narednog veka, uticaj Marije Antoanete je nastavio sa odjekom, ali bela košulja kakvu danas poznajemo još uvek su nosili samo muškarci, kao simbol bogatog džentlmena – onog koji nije obavljao fizičke poslove (gde bi se košulja zaprljala) i onog koji je mogao sebi da priušti redovno čišćenje i održavanje ovako delikatne odeće.
Rušenje rodnih i klasnih stereotipa
Do dvadesetih godina prošlog veka, dizajneri poput Coco Chanel su srušili rodne i klasne granice sa opuštenijim i savremenijim pristupom ženskoj modi – menjajući suknje za pantalone i korsete za muške košulje – što je pomoglo da bela košulja uđe u sferu ženske mode.
Ovaj kultni komad je već četrdesetih dobio ozbiljan zamah, zahvaljujući brojnim uticajnim ženama: Kathrine Hepburn, Avu Gardner, Marlene Dietrich i Lauren Bacall, koje su ga stavile u centar pažnje.
Zapravo, tokom sledećih nekoliko decenija, bela košulja je imala neke od svojih najistaknutijih filmskih trenutaka, od filmova Holiday i Key Largo do možda jednog od najpoznatijih outfita Audrey Hepburn, bele košulje sa zavrnutim rukavima i podignutom kragnom, koju je nosila u filmu Roman Holiday.
Fluidni rodni identitet bele košulje
Tokom ovih decenija, bela košulja – iako je prvobitno bila deo muške mode – generalno je bila mnogo više povezana sa ženstvenošću nego u periodu koji je usledio. Košulja je često bila stegnuta kaišem u struku, nikada zakopčana do vrha, i uvučena u suknju, stilizovana sa svilenim šalom.
Kasnije je razvila više androginu reputaciju – nosili su je ikone poput Patti Smith (koja ju je kombinovala sa tankom kravatom); Diane Keaton ( u kombinaciji sa prslukom); Kim Basinger (koja je nosila oversized model u filmu Devet i po nedelja); i Uma Turman koja ju je nosila zakopčanu uz crne pantalone u filmu Petparačke priče.
Minimalizam
Na modnim pistama, prisustvo bele košulje bilo je posebno značajno devedesetih i dvehiljaditih godina, kada je minimalizam dominirao kolekcijama Calvin Kleina i DKNY, a kasnije je postala ključni komad za Jil Sander i Phoebe Philo tiho-luksuznu estetiku.
Bela košulja je i dalje imala veliki uticaj i van modnih pista i filmova; poznate dame poput Carolyn Bessette-Kennedy učinile su opuštenu belu košulju delom svoje uniforme, dok je u novije vreme Meghan, vojvotkinja od Saseksa, osigurala da bude ključni element njene garderobe, noseći je za svoj prvi javni nastup sa tadašnjim dečkom princem Harryem. Sharon Stone ju je učinila prikladnom za crveni tepih na dodeli Oskara 1998. godine (uparivši košulju svog supruga sa suknjom Vere Wang), što su kasnije rekreirale Julia Roberts i Emma Watson. Kate Moss, Naomi Campbell, Marilyn Monroe, Princeza Diana, Victoria Beckham, Rihanna, Zendaya, Amal Clooney – teško bi bilo imenovati stilizovanu ženu u javnosti koja nije u nekom trenutku odigrala na kartu sofisticirane bele košulje.
Super moći bele košulje
Njena sposobnost da dominira kao neophodan komad iz decenije u deceniju dokaz je da verovatno nikada neće izaći iz mode, ali šta je to što je čini tako posebnom i dugovečnom?
Nikada nam neće dosaditi klasična bela košulja jer se može stilizovati na toliko različitih načina. Odlično se slaže uz smoking, farmerke, suknje i šortseve.
Deo njene privlačnosti, i stoga njene sposobnosti da opstane, svakako je njena svestranost.
Dobro krojena bela košulja od kvalitetnog pamuka ili lana gotovo uvek izgleda kao pun pogodak, bilo da je u pitanju poslovna, smart- casual ili sasvim ležerna prilika.
Ali, pored njene besprekorne sposobnosti da prelazi iz posla u izlazak, iz dana u noć, bela košulja ostaje toliko popularna jer odgovara svim stilovima i vrsti telesne građe.
Fotografije: Pinterest