Pridružite se brendu Nike u trci za održivost

autor Manda Javorina
nike.reciklaza square i mobile cover

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2020/11/nike.reciklaza_cover.jpg

Prvo smo dobili dukseve i patike za čiju izradu je korišćena reciklirana plastika, zatim i ekološki materijal za kupaće kostime i obećanja da će koristiti samo obnovljive izvore energije i smanjiti emisiju izduvnih gasova. Danas kompanija Nike odlazi i korak dalje svojom globalnom kampanjom „Move to Zero“ – projektom koji se obavezuje da smanji karbonski otisak kompanije i otpad na, praktično, nulu. Do kraja 2021, Nike planira da u potpunosti obustavi upotrebu plastičnih kesa u svojim prodavnicama, kao i da finansira sadnju drveća što utiče na smanjenje efekta zagađenja. Ipak, čelni ljudi kompanije znaju da ovo, ma koliko bilo dobrodošlo, nažalost nije dovoljno da prevagne klackalicu na svetskom nivou. Oni su svesni odgovornosti giganata industrije i toga da moraju otići korak dalje u kreiranju rešenja. Uostalom, jasno je da kompanija čiji je moto „Just Do It“ nije od one vrste koja sedi i čeka da im se rešenja serviraju. 

Jedno od najurgentnijih polja delovanja jeste reciklaža i, posebno, materijali koji se koriste za izradu sportske opreme. Zbog svoje prirode, oni se uglavnom izrađuju od sintetičkih materijala koji sadrže najlon i mikroplastiku koja putem pranja završava u okeanima. Danas je Nike pionir upravo na polju recikliranja plastike, a od 2010. godine kompanija je zaslužna za preradu čak 7.5 milijardi plastičnih flaša za vodu koje bi inače završile na deponijama.

Preradom materijala koji bi pre samo nekoliko godina praktično završio kao đubre, kompanija Nike pomera granice inovacija na polju održivosti ali se ne zaustavlja samo tu, već istovremeno pomera i granice dizajna. Naime, legendari model patika Nike Air Force 1 sada ima i svoju održivu reinkarnaciju, za čiju izradu se koriste reciklirane sirovine kako za đon od pene tako i sintetička koža. Tu je i model Nike Air VaporMax 2020 Flyknit koji je napravljen od najmanje 50% recikliranih materijala. Na ovaj način, Nike upućuje poziv svim sportistima da se pridruže zajdničkom putovanju „Move to Zero“.

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2020/11/1607014213298207.jpg

Pošto je Nike brend koji razume važnost i globalnog i lokalnog delovanja, na našem domaćem terenu, pokrenuta je inicijativa za reciklažu u okviru festivala Sneakerville 2.0. Brend je pokrovitelj digitalne revije studenata modne škole Accademia del Lusso koji će za izradu modela koristiti samo komade iz starijih Nike kolekcija. Na ovaj način, u projekat „Zero Waste“ uključuju se upravo mladi budući profesionalci sveta mode, a o celoj inicijativi i njenom uticaju, kao i potrebi za edukacijom razgovarali smo sa Aleksandrom Marić, profesorkom marketinga na Accademia del Lusso.

Kada se kaže “modna škola” većina ljudi prvo pomisli na dizajn ali vi se bavite mnogim važnim pitanjima modne industrije kao što je njena održivost. Da li su ova pitanja postala neodvojiva i od dizajna i podjednako važna za novu generaciju koja će raditi u modnoj industriji?

Kada pričamo o edukaciji vezanoj za poslovanje u modnoj industriji, kojom se ja bavim, danas je ona neodvojiva od teme održivosti. Svaki student modnog dizajna ili zaposleni u modnoj industriji sada mora da bude informisan o tome koliko planetu “košta” proizvodnja i distribucija jedne modne kolekcije, kao i odbacivanje tih istih odevnih predmeta kada jednog dana kupci odluče da više ne žele da ih nose. Kada poslujete unutar modne industrije i imate uvid u to koliko odevnih predmeta se na godišnjem nivou stavi u opticaj, odmah vam postane jasno da modni sistem kakav danas poznajemo nije održiv i da su promene nužne i neizbežne. Nadam se da će nova generacija zaposlenih, uz veliku svest o ovom izazovu, doprineti da se promene ubrzaju.

Na koje sve teme se odnosi održivost u modi?

Spomenuću tri teme kroz koje ćete uvideti sa kojim izazovima se suočavamo kada je modna industrija u pitanju: prva i najvažnija tema jeste količina odeće koju konzumiramo. Mi danas na godišnjem nivou kupujemo pet puta više odeće nego što su to činili naši roditelji. Današnji podaci nam govore i da se godišnje proizvede oko 150 milijardi odevnih predmeta. Sistem koji se oslanja na jednokratnost odeće dovodi do toga da većina ovih odevnih premeta bude ubrzo odbačena i da na kraju završe na deponiji, uzrokujući velika isparavanja ugljen dioksida. Sledeća tema je način proizvodnje. Tekstil koji nosimo, a koji je napravljen od dragocenih prirodnih materijala zahteva ogromnu upotrebu prirodnih resursa da bi se napravio i obrađivao. Sa druge strane, sintetički materijali su često napravljeni od neobnovljivih resursa i ispuštaju plastična mikrovlakna u naše vode, ugrožavajući ekosisteme i naše zdravlje. I na kraju, podjednako bitna tema jesu uslovi rada u proizvodnji. Stotine hiljada ljudi i dece koji su zaposleni u modnoj industriji rade u nehumanim uslovima i žrtve su prinudnog rada i trgovine ljudima. Razmislite, da li podržavate i ove druge, negativne strane modne industrije?

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2020/11/1607014213195323.jpghttps://buro247.rs/wp-content/uploads/2020/11/1607014213137899.jpghttps://buro247.rs/wp-content/uploads/2020/11/1607014213253067.jpg

Na koji način se brend Nike bavi pitanjima održivosti i približava ciljevima inicijative Zero Waste?

Kroz novu kolekciju “Move to Zero” Nike je pokazao kako sportska odeća koju svi znamo može da se napravi i uz upotrebu recikliranih materijala. Kroz kampanju koja prati ovu kolekciju uključili su se u podizanje svesti o problemu upotrebe štetnih materijala u modnoj industriji i ponudili svoje rešenje za budućnost.

Kako ste se odlučili da promovišete reciklažu preko Sneakerville 2.0 koji će se ove godine održati u digitalnoj formi? Šta je posebno u ovoj inicijativi?

Tim iz Nike-a mi se obratio da zajedno osmislimo projekat kroz koji će se u okviru Sneakerville 2.0 festivala promovisati reciklaža i Zero Waste concept. Predložila sam im da od odeće, patika i torbi iz prethodnih kolekcija Nike-a osmislimo i napravimo novu mini-kolekciju. Uz veliku pomoć talentovanih studenata modnog dizajna sa fakulteta Accademia del Lusso na kojem predajem, uspeli smo da predstavimo kolekciju od deset odevnih predmeta i torbi koja je inovativna, prati duh brenda Nike i pokazuje koliko mogućnosti imamo kada upotrebimo svoju maštu da nečemu što je staro damo novi, još kreativniji život. Rezultat je kolekcija na koju smo svi jako ponosni i koja bi mogla da bude primer svim studentima modnog dizajna širom sveta kako ovakav projekat može uspešno da se izvede.