Zbog čega najpoznatija holivudska stilistkinja Karla Welch želi da žene prestanu da koriste tampone i uloške?

autor Manda Javorina
karla welch square

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2020/10/karla_welch_cover.jpg

“1931. godine čovek u belom mantilu je izmislio tampon. Od toga dana naučnici su poslali čoveka na mesec, napravili automobile koji idu na struju i pljeskavice od biljaka. Tampon, iz nekog razloga i dalje izgleda gotovo isto kao što je izgledao te 1931, kao i uložak. Nikakava inovacija nije napravljena. Zbog čega?”

Ovim rečima počinje priča o liniji veša koju je napravila možda najpoznatija holivudska stilistkinja Karla Welch (zajedno sa prijateljicom Sashom Markov). Njen naziv je jednostavno reč “period”, koja na engleskom osim što znači menstruacija između ostalog označava i konačan kraj nečega, stav da je bilo dosta. Igra značenja if there ever was one.

Da počnemo od početka: Karla i Sascha odlučile su da je bilo dosta sa tradicionalnim načinom na koji se hendluje menstruacija. Namerno sam upotrebila ovu reč zato što se ona u društvu upravo posmatra kao “nezgodna situacija koju treba hendlovati”, često ispod žita. Da se razumemo, ne govorim da je prijatna, naprotiv. Ovo se ne odnosi samo na krvarenje (manite me plavog sadržaja), već i na često poludele hormone, bolove od grčeva u stomaku do migrene, promene raspoloženja koje onom ko ih ima nisu ništa manje neprijatne nego onima oko njih i tako dalje, i tako dalje. Ipak, ono što menstruacija biološki predstavlja jeste znak sposobnosti tela da rodi dete i produži život, a ne sramotu i “nezgodaciju”.

Devojčice se uče da se kada “imaju” (a obično se preskače imenovanje toga šta to strašno imaju) kriju, sklanjanju, povlače, da ih bude sramota da im ulošci vire iz ruksaka. Ne mislim da svakog meseca treba da okačimo neonski znak i odvrnemo muziku u slavu svake menstruacije ili pevamo u noći punog meseca (mada, ko voli nek izvoli, šteta je manja nego ona koju pravi stav društva) ali bilo bi ljudski da se na menstruaciju gleda kao na nešto normalno, a ne nešto čega se treba stideti i osećati prljavo. Ona treba da bude tema o kojoj se otvoreno razgovara i o kojoj svi rodovi znaju jednako zato što je u pitanju prirodna stvar.

Možda je bukvalno odnos društva – i što je još gore teoretski nepristrasne i po prirodi progresivne nauke – prema menstruaciji pravi pokazatelj koliko su žene građani drugog reda. Osim što nije napravljen bogznakakav napredak po pitanju tampona i uložaka (a ovi drugi što su veštačkiji to su zgodniji, nažalost), nema baš ni napretka u terapiji bola i drugih stvari koje je prate menstruaciju. Osim što se na kutijicu lekova samo nalepi reč “menstrual” ili se ona još gore oboji u neke “ženske boje” – zbog pretpostavke da nas valjda od pogleda na roze manje bole stomak i glava nego od, recimo, pogleda na plavu – u tim kutijicama se nalaze isti ibuprofeni, paracetamoli, kofeini, kodeini (dopišite sami).

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2020/10/1602839940047252.jpg

Ne znam da li treba da napominjem da su problemi erektilne disfunkcije i impotencije uopšte, naučna polja na kojima se itekako napreduje pa lepeza rešenja varira od tabletica pa sve do mehanike. Ne mislim da ovo pitanje nije važno, jednostavno mislim da bi bilo fer kada bi se i na tegobe koje donosi menstruacija trošilo jednako vremena, mozga i novca. To je sve.

Pretpostavljam da se slično već godinama oseća i Karla Welch i upravo to je razlog zbog čega njena linija veša nije samo još neki tamo proizvod koji će nam gurati poznati. Ona nije izbacila xy po redu liniju helanki, kristala ili sjaja za usne već se bacila na inovaciju.

Veš za menstruaciju nije nov koncept i nije ga izmislila ona, razume se. Ipak, The Period Company donosi mnoge novine i to koncipirane na način koji je svojstven ženama. Molim muškarce da se ne uvrede ali evo poslednjeg primera kvalitetnog ženskog menadžmenta: pandemija Covida. Zemlje koje imaju žene na mestima premijera, prošle su neuporedivo bolje.

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2020/10/1602839946290432.jpg

Dakle, Karla Welch se odlučila za menstrualni veš iz nekoliko razloga:

1. Zdravlje žena – tamponi nisu najsrećnije rešenje ma koliko bili udobni zato što vrše pritisak na vaginalni zid i otpadni deo sluznice zadržavaju unutar vagine umesto da se izbaci.

2. Zdravlje planete – otpad koji nastaje zbog tampona i uložaka (i svega u šta ih pakujemo pre i posle upotrebe) je o.g.r.o.m.a.n. O vremenu koje je potrebno za njihovo razlaganje da ni ne govorimo.

3. Novac – njeni proizvodi nisu skupi (klasične gaćice koštaju $12), a u državama SAD-a koje naplaćuju porez na luksuz na sve menstrualne proizvode (da, ni ja nisam mogla da verujem) kompanija Period će snositi troškove poreza, ne kupac.

Ideja za The Period Company nastala je pre gotovo četiri godine kada je Karlina ćerka dobila prvu menstruaciju, a Karla shvatila da na tržištu ne postoji proizvod koji zadovoljava standarde. Želela je da sam veš bude klasičnog dizajna, poput majice, kao i da bude udoban tako da poželite da ga nosite stalno. Dodajte na ovo reklame iz sedamdesetih na kojima devojčurak nosi majicu sa natpisom: „Draga Majko Prirodo, crkni“ i pretpostavljam da se u njoj probudi zdrav ženski inat (u meni jeste).

Veš je napravljen od super-upijajućih materijala tako da jedan par uglavnom može da traje ceo dan, a oblači se novi par za noć. Nakon testiranja za vreme pandemije Karla i Sacha dobile su potvrdu da veš uopšte ne curi. Linija ima nekoliko modela, uključujući i varijaciju na temu bokserica koje mogu da nose i osobe koje su procesu promene pola, a veličine idu do XXXL.

Na sve ovo, The Period Company je prva firma menstrualnih proizvoda ikada koja je na svojoj reklami pokazala krv.

Da li ćemo, konačno, početi otvoreno da razgovaramo?