Ako biste ove dve stvari videli na papiru, ne biste ih spojili ni u najluđim snovima, zar ne? Gen Z koja je, istina, opsednuta romatizacijom svih retro stvari, generalno je sušta suprotnost rigidnim pravilima, ali i od ovog pravila postoji izuzetak, a taj izuzetak zove se old money estetika. Ironično, za vreme jedne od najvećih svetskih finansijskih (i ostalih) kriza.
Sam pojam old money fascinira decenijama i očigledno nije nigde ni blizu da prestane, čak ni kad je u pitanju generacija koja se trudi da negira naučene forme i establišment. A old money je upravo sublimirani establišment pretvoren u slike, on bukvalno sa sobom nosi svoj miris. Zamislite Hermès 24 Faubourg i miris kože sa tek uglancanog sedla, Chanel 5, kašmirski džemper (svetao, razume se)… Porodična bogatstva i internate… Jasno vam je o čemu pričamo: o životu koji kao da je Ralph Lauren reklama iz osamdesetih i devedesetih.
Taj život, stvaran je, baš kao i reklame, za jako mali broj ljudi. Pored toga je elitistički i nemoguć za dostići, čak i „da se udate u familiju“ koja generacijama ima ogromne količine novca. U takvu familiju se nekako i može ući, ali se u njoj zauvek ostaje donekle autsajder. Ta familija nosi blejzere kao za jahanje (i opet se vraćamo na miris skupog kožnog sedla), svetle pantalone i kožne mokasine sa tankim đonom. Ta familija ne podleže trendovima, nekad je in, nekada nije i nije je nimalo za to briga. Pored Ralph Lauren reklama, savršeno je opisuju Sloane rangers, žene koje svoj život u Londonu provode oko ulice Sloane, jedne od najskupljih u gradu. Princeza Diana bila je Sloane ranger, a Kate Middleton je odavno na sebe navukla kostim za tu ulogu iako je, realno, new money.
Tajni kodovi i način života čija pravila znaju samo ekstremno bogati, uvek su imali neverovatnu čar iluzije da „ako dovoljno vredno radiš i ti možeš tako da živiš“. Osim što ne možeš. Nekad nas je mamio iz knjiga, serija i filmova. Danas je old money začarao i Gen Z zahvaljujući društvenim mrežama uprkos opštem neprijateljstvu prema princu, pardon, kralju Charlesu ili skandala u koji je upleten Armie Hammer. Sam hashtag #OldMoney na TikToku ima milijarde pregleda, a trendinguju i #OldMoneyAesthetic i #OldMoneyOutfits, pa kao da više ne može da se živi od videa mladih lepih ljudi koji, obučeni bez greške, švrljaju po skupim lokacijama.
Samo se prisetite nekih od glavnih modnih inspiracija, tenis, jahanje i coastal grandmother svi spadaju pod neki oblik old money vajba. Dok je takav način života praktično nedostižan – odeća baš i nije. A ta odeća uključuje lan, mekana pletiva, polo-majice i dizajnerske komade koji „ne vrište“ gde su kupljeni (pojam „tihog luksuza“ nije izmislila serija „Naslednici“), bele patike, blejzere koji izgledaju kao da ne znaju za vreme. Ova opsesija da se izgleda kao da nemate nijednu finansijsku brigu na svetu je poput bega od surove realnosti za mnoge pripadnike Gen Z čija budućnost ne deluje nimalo izvesno.
Ipak, ne radi se samo o parama.
Pošto je na neki način old money trend u Gen Z izvedbi od sebe u praksi odbacio klasu, ostale su u njemu neke druge vrednosti koje se suštinski potpuno poklapaju sa ovom generacijom. Na primer, ideja da se stvari kupuju da traju, a ne da se menjaju brzinom svetlosti, što u prevodu znači povratak kvalitetu. Danas, old money akcenat stavlja na kvalitetnu izradu koja ne mora nužno da podrazumeva i astronomsku cenu, bilo da se radi o novim ili vintage komadima, heritage brendovima ili mladim dizajnerima.
Nova old money estetika ispada da ne stavlja akcenat toliko na to da se izgleda bogato, već da se kupuje svesno i da se investira u garderobu na pravi i ispravan način. Možda se radi o trendu ali taj trend izgleda kao da je sastavljen od anti-trendovskih elemenata. Dakle, second hand kupovina, klasika koja može da se prilagodi svakom ponaosob i izlaženje iz začaranog kruga brze mode. E, sa time bi trebalo da možemo svi da se poistovetimo.