Od 2020. nismo videli pantalone visokog struka – sve do sada. One man’s meat is another man’s poison. Tako glasi jedna engleska poslovica – i tako bismo najbolje mogli da opišemo razliku u percepciji aktuelnih modnih trendova između milenijalaca i generacije Z. Početak treće dekade ovog milenijuma značio je i radikalni otklon upravo stasale mlađe populacije spram modnih trendova koje su postavili oni koji su došli pre njih. Koincidentno, trenutak se poklopio sa pandemijom i vrtoglavim rastom u popularnosti društvene mreže TikTok koja je, predvođena upravo tom mlađom generacijom, postavila novi kanon modnih načela. Da li se najveća noćna mora generacije Z (posle skinny džinsa) i rajska utopija milenijalaca vraća?
Ne bismo se ni usudili da ovako nešto pomislimo da nismo imali jasnog povoda za to. Na sreću jednih, a nesreću drugih, našli smo ga tokom minulih nedelja mode. Ulicama i pistama Njujorka i Londona, sada i Milana, prošetali su modeli i modni znalci noseći pantalone i suknje visokog struka. Već godinama ništa slično nismo videli, a posebno od kada je Miuccia Prada za Miu Miu lansirala mini suknje izrazito niskog struka. Niko se od tada nije usudio da predloži alternativu, pa je ovakav kroj postao opšteprihvaćeno načelo koje i dalje dominira – ali mu suparnik suptilno preti i nagoveštava svoj grandiozni povratak.
Anthony Vaccarello je još prošle godine predložio ovu ideju, kada je prikazao kolekciju YSL za jesen/zimu 2024. I, evo nas (skoro) u jeseni 2024, i drugi brendovi suptilnim, ali odlučnim korakom prenose njegovu zamisao u proleće/leto 2025. Francuska modna kuća tek će izložiti svoje predloge za predstojeću sezonu, kada otpočne Nedelja mode u Parizu, ali već sada možemo da naslutimo koji će stav zastupati.
Zašto su pantalone visokog struka toliko kontroverzne
Iako bismo čitavu kontroverzu mogli da pripišemo samo trivijalnim sporovima unutar internet zajednice, koja ne ostvaruje ozbiljne domete na realnost, ovo sučeljavanja stavova po pitanju pantalona i drugih komada visokog struka manifestacija je, možemo to slobodno reći, dubljeg vrednosnog neslaganja. I to je u redu. Nisu pantalone visokog struka ni za šta krive, možete ih nositi kad i kako poželite, nezavisno od aktulenih trendova. One jesu, međutim, kao i skinny džins žrtva generacijskog sukoba koji proizilazi iz težnje da se prethodno ustaljene norme oblačenja preispitaju i redefinišu.
Izbor između low waist i high waist komada je, zapravo, postao izbor između dve ideološke pozicije. Za generaciju Z, odabir bilo kojeg komada koji ne naglašava žensku siluetu mogao bi biti prva opcija, u verovanju da takva modna odluka vodi emancipaciji i otklonu od želje da se povinuju takozvanom male gaze-u. Kao što je 80-ih godina prošlog veka, pojava oversized sakoa u ženskom garderoberu značila glasno sučeljavanje ideje da samo muškarci mogu zauzimati visoke pozicije na korporativnoj lestvici, tako i sada generancija Z radije bira komade koji jasno izražavaju njihovo političko-vrednosno određenje. Ono vrlo često zapravo u sebi nosi jednu drugu poruku: biramo ono što je udobno.
Primat komfora nad stilom podseća na onu čuvenu Bauhaus krilaticu – funkcija pre forme. Iako se ne može tvrditi da generacija Z ne razmišlja o formi, odnosno stilskoj vrednosti njihove modne pojavnosti, sve češće zapažamo da ovo podleže kompromisima. Ovo čak nije slučaj samo unutar estetsko-modnog diskursa, već definiše njihov odnos prema radu, poslu, prijateljskim i partnerskim odnosima. Na mnogo načina generacija Z komforu će podrediti sve drugo.
Foto: Spotlight Launchmetrics