Wirkin: Godina je tek počela, a već imamo viralnu torbu

autor Dubravka Kovačević
1 5

Prva goruća tema u svetu mode pojavila se samo nekoliko dana nakon dočeka Nove godine, kada je torba poznata kao „Walmart Birkin“ ili „Wirkin“ postala viralna na TikTok-u. Ova torba, dostupna nakratko na Walmart-ovom sajtu, izazvala je lavinu komentara i podela među ljubiteljima mode. Sa cenom od svega 78 dolara, Wirkin je na prvi pogled podsećala na luksuznu Hermès Birkin, čija cena dostiže desetine hiljada dolara. Brza rasprodaja svih 12 boja i obe veličine ukazuje na ogroman interes potrošača za pristupačnijim verzijama dizajnerskih komada.

Wirkin je bio proizvod takozvanih preprodavaca kao što su Kamugo i Bestspr, a oglas je ubrzo uklonjen. Ipak, TikTok je nastavio da bruji o ovoj torbi. Dok su neki tvrdili da Wirkin najavljuje kraj ekskluzivnih luksuznih torbi, drugi su izrazili zabrinutost da su imitacije otišle predaleko. Ova situacija otkriva šire nezadovoljstvo potrošača luksuznim brendovima, čije su cene rapidno porasle tokom poslednjih godina.

VIRALNI FENOMENI I PROMENE U PERCEPCIJI

Snapinsta.app 472208193 10229742695164853 9192224079305433940 n 1080
WIRKIN Instagram dawnjennings419

Lažne verzije luksuznih torbi nisu novost, ali su postale pristupačnije zahvaljujući onlajn platformama kao što su AliExpress, Temu i DHGate. TikTok je takođe promenio stav prema imitacijama, čineći nošenje lažnih torbi javno prihvaćenim. Danas mnogi korisnici ponosno pokazuju imitacije luksuznih torbi na društvenim mrežama, umesto da to kriju.

Jedan od razloga zašto se potrošači okreću kopijama jeste rast cena originalnih proizvoda. Prema podacima HSBC-a, cene luksuznih artikala su od početka pandemije porasle za 54%. Istovremeno, sve veća prisutnost luksuznih proizvoda na društvenim mrežama stvara želju za posedovanjem ovih statusnih simbola. Birkin torba, nekada suptilan simbol bogatstva, sada je mainstream znak prestiža, iako je proces nabavke komplikovan i skup.

Kritike na račun kvaliteta takođe doprinose popularnosti imitacija. Mnogi potrošači smatraju da je kvalitet nekih luksuznih proizvoda opao, čak i dok su cene nastavile da rastu. Zbog toga imitacije, poput Wirkin torbe, postaju sve privlačnije.

WIRKIN NIJE PRVA (..NI POSLEDNJA) IT KOPIJA

Snapinsta.app 471864354 513269008422616 9020836033095087145 n 1080
WIRKIN Instagram the_shoes_i_wore

Wirkin nije jedina imitacija koja je postala viralna. Na primer, „Telfar Shopping Bag“ je popularni dizajnerski komad čija cena kreće od 150 do 300 dolara, ali su jeftinije verzije brzo preplavile sajtove poput Amazon-a i Etsy-ja. Slično tome, „Gucci Dionysus“ torba ima mnogo pristupačnijih kopija koje se mogu pronaći na kineskim onlajn platformama, a koje zapanjujuće liče na original.

Drugi primer je „Prada Cleo“ torba, koja je zbog svog minimalističkog dizajna često kopirana i prodavana po znatno nižem cenovnom rangu. Ove kopije često se reklamiraju kao šik alternativa za one koji ne mogu priuštiti original.

Takođe, Zara je izazvala pažnju svojom verzijom torbe koja podseća na čuvenu Chanel Flap Bag. Ova imitacija, iako dostupna po daleko nižoj ceni, zadržava klasičan izgled sa prošivenim detaljima i lancem preko ramena, što je odmah prepoznatljivo za Chanel stil. Zara je poznata po brzim reakcijama na trendove visoke mode, pa je ovaj potez dodatno učvrstio njen status brenda koji pruža luksuzan izgled po pristupačnim cenama. Ova verzija torbe ostaje iz sezone u sezonu u Zara kolekcijama.

wirkin1
zara.com

PRAVNE I ETIČKE POSLEDICE

Iako prodavci na Walmart.com nikada nisu tvrdili da su njihove torbe pravi Birkin, Hermès bi mogao pokrenuti pravne postupke zbog povrede zaštićenog dizajna i žiga. Prema rečima pravnika za zaštitne znakove, postoji rizik da se ovakve imitacije percipiraju kao legalne zbog prisustva na renomiranim sajtovima poput Walmart-a.

Ovaj incident ukazuje na izazove sa kojima se suočavaju platforme koje žele da privuku luksuzne brendove, dok istovremeno nude proizvode trećih prodavaca. Walmart, koji već nudi polovne torbe brendova kao što su Prada i Michael Kors, suočava se sa dodatnim preprekama u nastojanju da izgradi imidž luksuzne destinacije.

Viralnost Wirkin torbe naglašava promenu u percepciji luksuza među potrošačima. Dok luksuzni brendovi poput Hermès-a ostaju simboli prestiža, sve veći broj potrošača okreće se imitacijama zbog cena, pristupačnosti i nezadovoljstva kvalitetom. Ovo nije samo pitanje mode, već i šira refleksija frustracija potrošača prema velikim korporacijама koje dominiraju industrijom. Kako kopije postaju sve sofisticiraniје, luksuzni brendovi će morati da rade više na opravdavanju svoje vrednosti.

Foto: Instagram, Zara