Zašto je Gen Z opsednuta razvojem čeonog režnja i kakve to veze ima s modom?

autor BURO.
1 85

Znaš da se tvoj čeoni režanj razvio kad prestaneš da nosiš crop – top, bitnije ti je da ideš na spavanje u 10 uveče umesto da izađeš u grad i kada osim parfema želiš kućne aparate kao poklon za Novu godinu – tvrde pripadnici Gen Z na TikToku koji su razvili svojevrsnu onlajn opsesiju upravo prema frontalnom režnju (poznatom i kao prefrontalni korteks) i činjenici da se on (obično) potpuno razvija tek sa 25 godina, što u prevodu znači – ako nakon dve i po decenije postajete ozbiljniji, to nema veze ni sa čim drugim sem sa njegovim razvojem. Sa 25 godina, funkcije poput planiranja, radne memorije i kontrole impulsa konačno dostižu zrelost, pa su mnogi dženzeri uvereni da će im ulazak u 25. godinu doneti bolje veštine odlučivanja i manje grešaka na profesionalnom i ličnom planu.

Na TikToku, #frontallobe trenutno ima prko 50 miliona pregleda, dok i korisnici drugih ostalih mreža željno iščekuju zrelost koja će, smatraju, sve u njihovom životu učiniti boljim uz natpis: „POV: Puniš 25 sa potpuno razvijenim frontalnim režnjem.“

Da ovo nije samo neka čudna TikTok pseudonauka, pokazuju i razna istraživanja od kojih je jedno sprovela dr Sarah E MacPherson, profesorka psihologije Univerziteta u Edinburgu, specijalizovana je za funkcije frontalnog mozga, koja je u razgovoru za portal Dazed objasnila da se prefrontalni korteks može podeliti na različite regione.

– Jedno područje, poznato kao dorzolateralni prefrontalni korteks, odgovorno je za izvršne funkcije, odnosno regulisanje i usmeravanje našeg razmišljanja, emocionalnih i motoričkih aktivnosti. S druge strane, orbitofrontalni korteks ključan je za predviđanje i primanje nagrada, kaže ona i dodaje da je ovim delovima mozga potrebno vreme da sazre: „Razlike u stopama sazrevanja ovih specifičnih frontalnih regiona i njihovih veza s drugim delovima mozga mogu objasniti zašto mladi odrasli donose emotivnije i manje racionalne odluke i pokazuju povećanu sklonost ka traženju senzacija i riziku“, tvrdi ona.

Najzabavnije od svega je što se ovaj proces sazrevanja mozga neretko preslikava i na modne izbore. Na primer, prelazak sa garderobe koja je „zabavna“ na onu koja je „praktična“ često dolazi upravo s razvojem frontalnog režnja (tvrde pripadnici Gen Z na TikToku, ali se to naravno ne može primeniti na sve). Crop-topovi i ultra-kratke suknje zamenjuju se svedenim krojevima, klasičnim blejzerima i visokokvalitetnim materijalima. Funkcionalnost postaje ključna – umesto da biraju cipele koje izgledaju sjajno na Instagramu, pripadnici generacije Z sve češće ulažu u udobne patike koje će izdržati i najduži radni dan. Prefrontalni korteks, kažu stručnjaci, igra ključnu ulogu u donošenju ovakvih odluka jer omogućava bolje planiranje i sagledavanje dugoročnih posledica.

ceoni korteks gen z

Naravno da je sva ova priča o razvoju frontalnog korteksa i uticaja na modu više zabavna nego primnljiva u realnosti. Zrelost ne znači odustajanje od modnih eksperimentisanja, već prepoznavanje sopstvenih potreba i stila. Investirati u komade kao što su visokokvalitetna torba ili klasični vuneni crni kaput, mladi odrasli doživljavaju kao znak da su „stigli do 25“, a zapravo je poslednjih godina postalo moderno (zahvaljujući popularnosti slow fashiona i old money estetike) razmišljati o kvalitetnim, skupljim komadima koji će da traju. Kapsulna garderoba, u kojoj se svaki komad kombinuje s lakoćom – nevezano za godine, postala je ideal kojim se teži generalno. Na taj način haštagovi #frontalfashion i(li) #adultingcloset počinje da se odnosi na lični stil i racionalnije odluke u vezi sa oblačenjem, ne nužno na razvoj čeonog režnja.

Fotografije: TikTok, Instagram, Pexels