BEAUTY3000: Johanna Jaskowska intervju

Zašto treba da zapamtite ime ove umetnice?

autor Katarina Stefanović
johanna

Johanna Jaskowska, pionirka AR filtera, redefinisala je digitalnu lepotu i inspirisala svet svojim futurističkim kreacijama.

Prošlog leta Meta je najavila da će uskoro prestati da pruža podršku za AR filtere na Instagramu i Fejsbuku. Taj trenutak je stigao. Na samom početku 2025. ovaj gigant društvenih mreža ugasio je Meta Spark, platformu koja je omogućavala kreatorima da dizajniraju i dele AR filtere. Opcija nezavisnog AR stvaralaštva na Instagramu i Fejsbuku je sada ukinuta – dostupni su samo AR efekti koje kreira sama Meta. Filteri koji menjaju vaš izgled mogu stvoriti nerealne standarde lepote. Poznato je da filteri za ulepšavanje smanjuju zadovoljstvo sopstvenim telom, što dokazuju brojne studije. Ovo može doprineti problemima mentalnog zdravlja, poput poremećaja telesne percepcije. Međutim, svaka priča ima dve strane. Filteri takođe mogu biti moćan oblik samoizražavanja, omogućavajući korisnicima i stvaraocima da eksperimentišu s novim bojama kose, virtuelno isprobavaju šminku i istražuju beskrajne mogućnosti za transformaciju svog izgleda.

HARPER BAZAR ITALIA JOHWSKA

Razgovarali smo s jednom od pionirki AR filtera na Instagramu – Johannom Jaskowskom. Dok su 2019. godine filteri uglavnom bili vezani za pseće uši, zeke ili mačje brkove, ona je podigla stvari na viši nivo. Njen futuristički filter Beauty3000 osvojio je ceo svet, privukavši pažnju nekih od najpoznatijih svetskih zvezda, poput porodice Kardašijan-Džener. Od tog trenutka sve se promenilo – i za industriju filtera, gde je otvoreno novo polje rada za brendove i umetnike, i za Johannu, koja je od nekoliko hiljada pratilaca stigla do skoro pola miliona, s kojima sada deli svoje stvaralaštvo.

Johanna Jaskowska je vizuelna umetnica i kreativna tehnološkinja iz Madrida, poznata po svom radu koji spaja proširenu stvarnost (AR), veštačku inteligenciju (AI) i digitalni identitet. Godine 2019. izazvala je pažnju u digitalnoj modi tako što je kreirala i prodala prvu digitalnu haljinu na blockchainu za 9.500 dolara, čime je učvrstila svoju poziciju pionirke na virtuelnom tržištu. Njen rad je predstavljen u vodećim publikacijama poput Forbesa, Voguea i Dazeda, a sarađivala je sa velikim brendovima i imenima kao što su Bili Ajliš, Džej Balvin, Farfetch, Armani, Givenchy Beauty, Valentino Beauty, Mercedes-Benz, Nike i mnogi drugi. Trenutno, Johanna nastavlja da eksperimentiše sa AR i AI tehnologijama, dok razvija PATIO, eksperimentalni kreativni studio u Madridu, namenjen podsticanju saradnje i inovacija u digitalnoj umetnosti.

johwska contemporary makeup pastel colors lights glossy skin. 526550b4 b519 4906 842c 82c88b061e6e

BURO. Odakle je potekla ideja za kreiranje filtera za Fejsbuk i Instagram i kako si uopšte počela da stvaraš u toj oblasti?
Johanna: Radila sam kao digitalni kreativac u marketinškoj agenciji, gde je moj posao bio da predlažem nove, inovativne koncepte za tradicionalne reklamne kampanje. U jednom trenutku smo razvijali ideju koja je uključivala AR filtere, znajući da će uskoro biti lansirani na Instagramu. Dok sam učila i pravila prototipe za tu kampanju, počela sam da eksperimentišem sa strane, čisto iz zabave, praveći sopstvene stvari. Otkrila sam nov zanimljiv način da izrazim sebe i neku vrstu vizije, i tu je sve počelo.

BURO. Kako bi opisala svoj rad?

Johanna: Nazvala bih ga neočekivanom digitalnom kreacijom.

BURO. Koji je bio ključni trenutak u tvojoj umetničkoj karijeri?

Johanna: Preseljenje u Berlin promenilo mi je život. Omogućilo mi je da se potpuno posvetim umetničkom i tehnološkom eksperimentisanju bez tereta osude ili stresa preživljavanja u Parizu. Napuštanje Pariza mi je dalo više slobode, što je promenilo sve u mom kreativnom radu.

johwska Beauty3000

BURO. Kakav je bio osećaj kada si saznala da je tvoj rad postao viralan? Da li si imala holy shit momenat kad si videla ko koristi tvoje filtere, poput Beauty3000?

Johanna: Apsolutno, to je bio veliki holy shit momenat. Sećam se da sam pomislila: „Da li sam stvarno ovo ja izazvala?” Bilo je nadrealno videti da nešto što sam stvorila odjekuje u tolikoj meri. Takođe, bilo je i veoma intenzivno, moram priznati.

BURO. Imaš li omiljeni filter?

Johanna: Mnogo njih volim, ali Beauty3000 ima posebno mesto u mom srcu. I sad kada ga pogledam, i dalje mi daje taj „wow” osećaj – jednostavno radi ono što treba, znate?

BURO. Kako izgleda jedan tvoj uobičajeni dan u studiju? Da li imaš kreativne rituale kojih se pridržavaš?

Johanna: Iskreno, nemam ustaljene kreativne rituale – puštam sebe da slobodno prelazim iz ideje u ideju. Igram se, eksperimentišem, učim i sarađujem sa timom. Više pratim trenutak nego što se držim strukture. Ipak, van studija, moja rutina je mnogo prizemljenija: porodično vreme, trening i joga, i nasumične aktivnosti. Rekla bih da sam sama kreativni haos, gde sve iznutra deluje savršeno koherentno. Moj život van studija balansira to – organizovan je i efikasan.

AI je ogroman prijatelj za kreativce. Mogućnosti su beskrajne i podseća na ranu uzbuđenost zbog AR-a. Neverovatno je to što možete raditi nezavisno od velikih korporacija

BURO. S obzirom na to da je projekat Meta Spark ugašen, misliš li da će hajp oko filtera sada splasnuti?

Johanna: Ne mislim da će oni nestati – samo će se transformisati. Ovo bi zapravo mogao biti dobar trenutak za AR da evoluira i procveta na drugim platformama, možda na načine koje još nismo videli.

JOHANNA JASKOWSKA

BURO. U kom pravcu misliš da idu AR umetnost i druge savremene umetničke prakse?

Johanna: Da bi AR umetnost našla svoje mesto u umetničkim prostorima, potrebna joj je opipljivija i korisnicima pristupačnija integracija. Realno gledano, većina ljudi ne želi da se bori s komplikovanim tehničkim postavkama. Zamislite lepo dizajnirana AR ogledala ili uređaje – nešto pažljivo kreirano što bi moglo premostiti taj jaz i učiniti AR iskustva prirodnim delom galerija ili javnih prostora.

Pratite ono što vas uzbuđuje – stvari koje vas podstiču da učite i igrate se bez napora. Ta radost je osnova kreativnosti

BURO. Veštačka inteligencija u umetnosti – prijatelj ili neprijatelj? Kako izvući maksimum iz nje?

Johanna: AI je ogroman prijatelj za kreativce. Mogućnosti su beskrajne i podseća na ranu uzbuđenost zbog AR-a. Neverovatno je to što možete raditi nezavisno od velikih korporacija – možete trenirati sopstvene modele i kreirati radne procese potpuno jedinstvene za vašu viziju. Za vizuelne umetnike, veštačka inteligencija je apsolutno zadivljujuća.

johwska beauty3000 @kuriosity jpg

BURO. Kako misliš da će se obrasci potrošnje menjati?

Johanna: Nisam potpuno sigurna, ali radoznalo ću posmatrati kako se razvijaju i biti deo te priče.

BURO. Možeš li nam dati savet kako da ostanemo kreativni?

Johanna: Dugo tuširanje – uvek pomaže! Ali sad ozbiljno, ostati kreativan znači stvarati za sebe, a ne prema tuđim očekivanjima. Ponašajte se prema svojoj umetnosti i sebi s pažnjom, ljubavlju i poštovanjem. Pratite ono što vas uzbuđuje – stvari koje vas podstiču da učite i igrate se bez napora. Ta radost je osnova kreativnosti.

Razgovarala: Katarina Stefanović
Fotografije: Privatna arhiva