Možete li da se setite koje kozmetičke proizvode ste koristili kada ste imali 7 godiina? A kako je izgledala vaša skincare rutina sa 10? Ako ste odrastali tokom devedesetih, dvehiljaditih, pa i posle 2010, vrlo verovatno ste krišom uzimali mamin karmin za usne, imali kolekciju njenih starih, sasušenih lakova za nokte i nekad, samo radoznalosti radi, umakali prst u njenu kremu za lice. Sa izrazom skincare rutina susreli ste se, sigurno, tek onda kada je trebalo pronaći sapun ili losion koji isušuje bubuljice ili kad ste posetili dermatologa, privi put (sa mamom!), zbog upaljenih akni. No, vremena su se promenila, čak i kad je nega lica u pitanju.
Danas, generacija Alfa, odnosno deca rođena posle 2010. godine, pokazuje posebno interesovanje za negu kože i sve skincare proizvode. Na TikToku (a gde drugde?!) postoji gomila video snimaka u kojima deca, DECA, opisuju svoju dnevnu rutinu nege koja se sastoji od 10 koraka ili svoju poslednju kupovinu u Sephori (uglavnom posećuju Sephoru i Ulta Beauty). Klinci od sedam godina preporučuju popularne brendove Glow Recipe, Drunk Elephant, Bubble Skincare, E.l.f. Cosmetics.
Odakle skincare euforija među decom? Odgovor je samo jedan i sadrži dve reči: društvene mreže, barem tako smatra dermatološkinja Rachel Westbay.
– TikTok i YouTube zamenili su linearnu televiziju za ovu generaciju. Ulogu igra i brendiranje – sve što treba da uradite jeste da uđete u Sephoru i vidite sve ono što prirodno mami generaciju Alfa – sledećeg novog velikog potrošača.
Police beauty influensera, dece, sa TikToka sadrže proizvode koji mnogi odrasli ne mogu da priušte, a ti preparati ne odgovaraju ni njihovoj dobi, jer su u pitanju sastojci poput retinola, niacinamida, hijaluronske kiseline.
Iako su i milenijalci i generacija Z, posebno generacija Z, pokazali dublje interesovanje za negu kože nego generacije pre njih, Alfa su prosto opsednuti negom kože.
Prema dvogodišnjem istraživanju tinejdžera koje sprovodi Piper Sandler, a koje anketira nešto stariju populaciju – prosečne starosti od 15 godina, zbog toga što je masovno koriste klinci i tinejdžeri, ukupna kategorija beauty troškova povećana je za 23 odsto u odnosu na prošlu godinu, gde se čitavih 19 odsto odnosi na proizvode za negu. I taj rast ne planira da stane, ali postavlja se pitanje – da li je to problem? (za beauty industriju svakako nije). Jer, koliko god bilo simpatično gledati video snimke mališana sa turbanom na glavi i maskom na licu, procenat dece koja na TikToku preporučuju svoju skincare rutinu je toliko porastao, da sve deluje pomalo zabrinjavajuće.
Može li se biti previše mlad za skincare?
Kad je nega kože u pitanju, najvažnije je koristiti odgovarajuće proizvode, savetuje Brooke Jeffy, dermatolog iz Arizone, osnivač skincare brenda BTWN.
On, kao ivećina dermatologa, smatra da su tinejdžerske godine (od 10 do 14) idealne za upoznavanje sa proizvodima za negu lica, jer je to doba kada deca počinju da shvataju važnost higijene i lične nege. Jer, što pre usvojimo neke navike, sasvim sigurno ćemo ih duže u životu praktikovati, a šta je u loše u tome da imamo čisto, zdravo i zategnuto lice, zar ne? No, da li je baš tako?
Nema nikakvih problema da tinejdžeri imaju svoju rutinu nege, sve dok se pridržavaju manje jeviše principa, savetuje Corey L. Hartman, dermatolog i osnivač Skin Wellness Dermatology brenda. Prema njoj, ta skromna tinejdžerska skincare nega trebalo bi da se zasniva na korišćenju sredstva za čišćenje lica (i sredstva za skidanje šminke uveče, ako se tinejdžer šminka), od tretmana za bubuljice sa salicilnom kiselinom ili benzoil peroksidom – ako je potrebno, od hidratantne kreme i kreme za sunčanje.
Ako tinejdžer ima ozbiljniji problem sa aknama, trebalo bi obavezno da poseti dermatologa, koji će obaviti detaljan pregled i ponuditi specifičan tretman za lice tinejdžera, a koji može uključivati kombinaciju proizvoda.
Upotreba luksuznih seruma, maski za lice i aktivnih sastojaka koje sadrže neki proizvodi, apsolutno nije preporučljiva mladoj koži.
Mnogi kozmetički preparati sadrže složene formulacije sa potentnim sastojcima koji nisu pogodni za mlado lice, kao što serumi sa sa vitaminom C, antiaging retinoidi, hemijski pilinzi poput alfa hidroksi kiseline. A jedan od glavnih razloga (prema tvrdnjama dermatološkinje) zašto u mladim godinama ne treba započinjati sa upotrebom hidrantnih, jakih krema, losiona i seruma za negu, jesu iritacije koje se mogu javiti na koži, kao posledica toga.
– Preteens koji koriste suviše agresivne proizvode ili one koji su na neki drugi način neprikladni za njihovu kožu, jer su namenjeni starijoj, mogu da nanesu ozbiljnu štetu licu. Čvrsto verujem da upotreba proizvoda za zrelu kožu, delimično objašnjava zašto sve više mojih mladih pacijenata dolazi sa iritacijom, alergijskim kontaktnim dermatitisom, opštom suvoćom, osetljivošću, čak i povećanim aknama, u poređenju sa onim što sam videla tokom svog obrazovanja, priča Hartman.
Osim rizika da je fizički upropaste, korišćenje proizvoda za stariju kožu može da utiče i na mentalno zdravlje tinejdžera. Trenutno se, širom sveta, mnogi odrasli bore sa nerealnim standardima lepote postavljenim od strane industrije i društvenih medija. S obzirom na to da se mnoga deca susreću sa raznim društvenim uverenjima u mlađem uzrastu, to može imati dugoročne efekte na njihovo samopouzdanje. Danas, više nego ikad pre, vlada opsesija izgledom kod mlađe populacije (i dece), a opsednutost kožom, negom, izgledom, može samo da pogorša nezadovoljstvo (ukoliko ono postoji) sopstvenim telom, baš kao i upotreba filtera na fotografijama (i nerealni zahtevi lepote koje pred nas stavlja čak i AI).
Vežina dermatologa se zapravo slaže u tome da je interesovanje za skincare rutinu, negu i lepotu – dobro, ali da opsesija koja u vezi sa tim vlada na društvenim mrežama, nije. Umesto da se obraća pažnja na to da li je koža tinejdžera glatka (ili deteta od 10 godina, što vrlo verovatno jeste), fokus treba da se stavi na zdravlje kože. Važno je težiti zdravom, a ne savršenom izgledu, jer on ni ne postoji.
– Divno je što mladi pokazuju interesovanje za brigu o koži, ali to treba da rade zbog sveopšteg odnosa prema svom telu i zdravlju, a na zato što je to moderno, pa to rade svi njihovi vršnjaci ili zato što to radi njihov omiljeni inflenser ili zvezda, zaključila je Hartmanova.