Nedelja mode u Njujorku: Amerikana, tihi luksuz i mnogo inkluzivnosti – SVE ŠTO TREBA DA ZNATE

autor Dubravka Kovačević
600 x 600 px 5

Na samom kraju Nedelje mode u Njujorku, sumiramo utiske i vrednujemo (ne)ispunjena očekivanja.

Modni spektakl osim što pomera granice u sferi mode i dizajna, inicira mnoga društvena pitanja. Pa tako ni ovog puta nije izostala gerila PETA aktivista, nekoliko dizajnera je pronašlo inspiraciju u američkoj kulturnoj tradiciji, a aspekti modne inkluzije se u svakom smislu šire, do te mere da kastinzi fokusirani na stereotipne manekenske proporcije nailaze na loše kritike.

Tommy Hilfiger: Epohalan trenutak na NYFW

Proslavljeni američki dizajner pretvorio je Grand Central Oyster Bar u dinamičan modni spektakl u prepoznatljivoj estetici brenda.

Elegantno, američki i kul – tri reči koje opisuju kolekciju. Za legendarnog američkog dizajnera doslednost je zaista ključna, pa je zato i ambijent u kome je održana revija preuzeo karakteristične crvene, bele i plave Tommy Hilfiger nijanse. Njegov autentičan stil izgradio je osnovu za modnu imperiju koja je osnovana davne 1985. godine, te nikakve drastične promene nisu ni bile poželjne. Brend je u trećem kvartalu prošle godine zabeležio rast prihoda za 4% i dostigao 1,2 milijarde USD. Sada je to igra usavršavanja, prepravljanja i oplemenjivanja identiteta.

Kolekcija nesumnjivo nosi osnovni DNK brenda, ali je dopunjena novitetima u kroju, tkanini i teksturi. Dominiraju klasične siluete brenda iz 90-ih: ragbi majice, ravni blejzeri i univerzitetske jakne – izrađene od tekstila, uključujući somot i riblja – kost tkanje. Izvan američkih nacionalnih boja, linija je obuhvatila neutralne: žutu, bež, smeđu, sivu, crnu i belu.

Sve u svemu, ikonografija je svedena na minimalizam, sa izuzetkom dominantnog slova „H“ na gornjim delovima. Kodovi estetike brenda su prikazani kroz klasične pruge na pletenim džemperima, kardiganima, dok je akademska uniforma upgradeovana kroz formalne krojeve, a ležerni sportski komadi su dobili poseban atletski vajb.

U svojoj drugoj kolekciji za ovu etiketu, Peter Do se vratio utilitarnom, minimalističkom stilu Njujorčana 90-ih. Odlučuje se za ultra-elegantan, a istovremeno subverzivni izgled.

Do je predstavio kolekciju za jesen/zimu 2024. koja je i sveža i moderna, a istovremeno usidrena u nasleđu brenda kao kultne NYC šik etikete. Definišući se pod nazivom Protection vs. Projection, predstavlja složenost etosa Helmuta Langa i Doovog pokušaja da udahne suptilnu, savremenu suštinu kultnom brendu.

Dizajner je na inovativan način manipulisao zipovima kako na džemperima, duksericama, tako i na pantalonama od kašmira- istovremeno utežući i otkrivajući figuru. Svečana odeća na sličan način konturiše siluete modela. Vatrogasna safety orange nijansa upotrebljena je na nekoliko ključnih komada kao metafora za spremnost u nepredvidljivim situacijama. Siluete kompozitnog odela kombinuju vunu (napred) i ponte dress (pozadi), oponašajući dualnost iz naziva kolekcije i podupirući Langovsku sklonost ka dekonstrukciji i rekonstrukciji.

Dizajner se za svoj njujorški debi oslonio na umetničku podršku Robert Mapplethorpe-a. Iako je vidljiv uticaj rok kulture, ova kolekcija će ostati zapamćena po rodno fludinim siluetama, topovima od tila sa vezenim ukrasima i kožnim haljinama i mantilima u emo paleti.

Nova Khaite kolekcija je u svedenoj mračnoj paleti održala lekciju oversized krojenja, sa posebnim akcentom na zaobljeno izražena ramena. Na momente estetika dobija prizvuk pripitomljenog Rick Owensa, naročito ako je fokus na naboranim kožnim suknjama i haljinama. Efekat je edgy i moćna heroina.

Iza sad već otrcane fraze quiet luxury obicno stoji paleta nijansirane sive i bež, ali ovog puta Fforme menja pristup distorzijom žive boje i to smaragdno zelene i paradajz crvene. Krojevi prate liniju tela u ležernom padu. Kada su u pitanju haljine i kombinezoni, mada dizajner ipak ne odustaje od poigravanja dimenzijama, posebno kada je reč o jaknama i blejzerima.

Revija je u prvi plan nametnula različitosti, pa su se na pisti našle i trudnica, bodibilderka, 60+ manekenka, kao i jedna mala beba (ona je doduše više poslužila kao aksesoar u naručju modela). Sve u svemu, poruka je bila jasna: kolekcija prepuna dezeniranih i tie-dye tretiranih komada namenjena je ženama koje neguju sopstveni individualizam i ne mare za pravila. Kadrovi sa ove revije su postali viralni zbog ideje koja ismeva modne stereotipe, mada je to već dosta puta do sada korišćen marketinški trik.

Dezen na dezen nije tabu u Anna Sui estetici inspirisanoj šezdesetim i sedamdesetim godinama prošlog veka. Preovlađuju topli jesenji tonovi, a predviđa se i da je na pomolu novi trend dokolenica sa romboidnim paternom.

Dizajnerka koja za sobom ima dvadesetogodišnju karijeru na svetskoj modnoj sceni, ovog puta je inspiraciju za haljine pronašla u dezeniranim retro kapama za tuširanje, a najvecu pažnju su privukle četvrtaste tote tašne, neobične geometrijske savršenosti. Suknje strogih ivica i precizni blejzeri su u kontrastu sa hiperženstvenim haljinama, a resičasti kaputi inspirisani su detaljima sa starinskih abažura.

Micheal Kors iz sezone u sezonu inspiraciju pronalazi u moćnim boss ženama, kojima je uostalom i namenjena kolekcija, pa i ovog puta dominiraju sofisticirani krojevi poslovnih kompleta. Uz to kombinuje krzno, čipku i animal print kao senzualni začin estetici.

Beyonce je i dalje u svojoj renesansnoj metalik fazi, te se u diva stilu pojavila u prvom redu Luar revije i jednostavno otela šou. Savršena doza glamura da se zaokruži nedelja puna utisaka.