U savremenom poslovnom svetu, gde je konkurencija intenzivna, a tržište nepredvidivo, pronalaženje strategija koje vas mogu izdvojiti od ostalih kandidata ili partnera je od ključne važnosti za dobijanje posla. Što bi se reklo, CV priča jednu priču, propratno pismo pak otkriva neku savim drugu stranu vaše ličnosti.
Jedan od često zapostavljenih, ali izuzetno važnih elemenata profesionalne komunikacije je uredno napisano propratno pismo koje može da vam, za početak, otvori vrata određene kompanije.
Dok je nekada (davno) propratno pismo smatrano dodatkom koji se ne mora uvek poslati uz prijavu, te nema veliku ulogu, danas se ploča promenila. Propratno pismo neretko igra i ključnu ulogu u procesu aplikacije i poslovnih pregovora, posebno u kontekstu savremenih trendova u zapošljavanju i poslovanju kada je potrebno istaći se.
Dok CV pruža pregled obrazovanja, radnog iskustva i veština, propratno pismo omogućava da detaljnije predstavite svoje prednosti i objasnite kako se uklapate u specifične zahteve poslodavca ili partnera, a možda čak i naglasite zbog čega ste baš vi idealan kandidat.

Korak koji vas izdvaja, na prvu
Automatizovani sistemi za selekciju kandidata (ATS) mogu značajno uticati na proces zapošljavanja, propratno pismo pruža priliku da se direktno obratite poslodavcu ili partneru. Personalizovano pismo koje se odnosi na specifične zahteve i kulturu kompanije može značajno povećati vaše šanse za dalji korak u procesu selekcije. Zbog toga savetujemo svima koji su u potrazi za novim poslom da se ovom koraku posvete ozbiljno.
Dok CV može biti standardizovan, propratno pismo omogućava da se fokusirate na specifične veštine i postignuća koja su ključna za poziciju na koju se prijavljujete, a koje su vas definisale u dosadašnjoj karijeri. Ono vam omogućava da prikažete konkretne primere kako ste uspešno rešavali probleme ili postizali ciljeve koji su relevantni za poslodavca. Takođe, imate opciju i da izrazite svoje ambicije i očekivanja. Što se bolje predstavite kao ličnost, veće su šanse da se dopadnete donosiocima odluka.
Kvalitetno napisano propratno pismo može biti i dobar dokaz vaših veština u pisanju i sposobnosti da se jasno i profesionalno izražavate. U savremenom poslovnom okruženju, ove veštine su često presudne za uspeh u mnogim ulogama, od menadžmenta do marketinga i komunikacija. Čak i kada se prijavljujete za pozicije koje ne zahtevaju komunikacijske veštine, jasno je da će vam dobro napisano propratno pismo biti još veći plus.
Pišite onako kako osećate, koristite izraze koji su u sferi poslovne komunikacije, budite samouvereni i konkretni kada je reč o onome što možete da ponudite.
Najnoviji trendovi
Digitalna propratna pisma: U eri digitalizacije, propratna pisma ne moraju nužno biti u tradicionalnom tekstualnom formatu. Video propratna pisma su sve popularnija, omogućavajući kandidatima da se predstavljaju na dinamičniji način, međutim ovaj trend još uvek nije stigao kod nas i najčešće se primenjuje u Americi. Video propratno pismo može pružiti dodatnu dimenziju vaše ličnosti i komunikacijskih veština, čime možete ostaviti snažan utisak. Ono što vi možete jeste da kreirate interesantan template. Ukoliko vam se to ne dopada, igrajte na sigurno i koristite se rečima na običnoj beloj pozadini bez ulepšavanja.

Upotreba analitike i ključnih reči: Sa rastućom primenom automatizovanih sistema za selekciju kandidata, važno je optimizovati propratno pismo za ključne reči relevantne za poziciju. Koristite analitiku kako biste identifikovali ključne reči iz opisa posla i uključite ih u propratno pismo kako biste povećali šanse da vaše pismo prođe kroz ATS filtere.
Kada opisujete svoja dostignuća, uvek koristite konkretne podatke i cifre kako biste pokazali vaš doprinos. Na primer, umesto da kažete „Povećao sam prodaju,“ recite „Povećao sam prodaju za 25% u poslednjem kvartalu, što je donelo dodatnih 50.000 dolara prihoda.“ Ove konkretne informacije čine vaše tvrdnje uverljivijima i pomažu poslodavcu da proceni vašu vrednost.
Generičke fraze poput „dobar timski igrač“ ili „orijentisan na rezultate“ su previše uopštene i često korišćene. Umesto toga, pružite specifične primere koji pokazuju kako ste radili u timu ili kako ste postigli određene rezultate. Na primer, umesto „orijentisan na rezultate“, napišite: „Uspešno sam završio projekat unapređenja korisničke službe, što je rezultiralo smanjenjem vremena čekanja za 30%.“
Aktivni glas čini vaše pismo energičnijim i direktnijim. Umesto pasivnih rečenica poput „Projekat je bio uspešno završen“, koristite aktivne rečenice: „Završio sam projekat sa 15% većim profitom od planiranog.“ Aktivni glas pokazuje vašu proaktivnost i odlučnost.

Fokus na kulturnu usklađenost: Danas se sve više pažnje posvećuje kulturnoj usklađenosti kandidata sa vrednostima i misijom kompanije. U propratnom pismu naglasite kako se vaše vrednosti i radna etika poklapaju sa misijom kompanije, što može biti odlučujući faktor u procesu zapošljavanja. Istražite koje su to vrednosti koje kompanija promoviše i pokušajte da se izrazite u istom ili sličnom stilu, ali uz svoj lični pečat.
Na primer, ako kompanija ima jaku ekološku svest, možete pomenuti svoj rad na projektima održivosti ili vaše lično angažovanje u inicijativama zaštite životne sredine.

Interaktivni elementi: Neki kandidati su počeli da koriste interaktivne elemente u propratnim pismima, kao što su linkovi ka portfoliju, preporukama ili relevantnim projektima. Ovi elementi mogu dodati vrednost vašem propratnom pismu i pružiti dodatne informacije na dinamičan način. Budite slobodni da ih koristite i pretvorite u prednost.
Važno je da propratno pismo reflektuje vaš entuzijazam za poziciju. Izbegavajte monotone rečenice i uključite energične i pozitivne izjave koje pokazuju koliko vam je stalo do te uloge. Na primer: „Izuzetno sam uzbuđen zbog prilike da se pridružim vašem timu i doprinesem razvoju inovativnih rešenja koja ste poznati da pružate.“
Kako (zapravo) napisati efikasno propratno pismo?
Postoje četiri osnovna koraka koja preporučujemo da sledite prilikom pisanja. Za početak, napišite pismo sami, neka odstoji nekoliko dana. Nakon toga vratite mu se i proverite da li ispunjavate sledeća „nepisana pravila“.
Ali prvo je – nađite balans između formalnosti i pristupačnosti. Dok propratno pismo treba biti profesionalno, izbegavajte previše rigidne ili zastarele izraze. Istovremeno, izbegavajte previše neformalan ton koji bi mogao ostaviti dojam neozbiljnosti. Pismo treba da reflektuje vašu profesionalnost, ali i vašu ličnost.

Prilagodite pismo svakoj aplikaciji
Personalizacija je ključ. Uvek prilagodite propratno pismo specifičnoj poziciji i kompaniji. Uključite ime kompanije i osobe kojoj se obraćate ili se obratite jednoj osobi specifično a ne čitavoj firmi ili timu. Navedite konkretne razloge zbog kojih ste zainteresovani za tu poziciju u samom uvodu kako biste izbeli osećaj u kom je ova prijava, samo još jedna u nizu koju ste poslali. Dalje, objasnite kako vaša iskustva odgovaraju njihovim potrebama.
Istaknite svoje jedinstvene prednosti
Pokažite šta vas čini posebnim kandidatom. Pre toga, i sami razmislite dobro šta je to. Koristite konkretne primere iz vašeg prethodnog iskustva koji ilustruju vaše veštine i dostignuća relevantna za poziciju. Ovo je možda najteži deo, jer ovo zapravo i jeste momenat u kom sami sebe hvalite. Potrudite se da to uradite na elegantan način.
Budite sažeti i jasni
Efikasno propratno pismo treba biti između 250 i 400 reči. Fokusirajte se na ključne informacije i izbegavajte nepotrebne detalje. Važno je da pismo bude jasno i lako čitljivo. Na razgovoru za posao imaćete priliku da se ispričate. Ovo je prilika da poslodavcu „zagolicate maštu“.
Završite sa pozivom na akciju
Na kraju pisma, izrazite svoju spremnost za intervju i navedite kako vas mogu kontaktirati. Ovo pokazuje vašu proaktivnost i interesovanje za poziciju. U odnosu na ostatak pisma, budite veseli, aktivni i dobrog raspoloženja.
Propratno pismo može biti odlučujući faktor u vašoj aplikaciji ili poslovnom pregovoru. Kroz pravilno napisano i personalizovano pismo, možete demonstrirati svoju profesionalnost, komunikacijske veštine i strast prema poziciji. Uključivanjem najnovijih trendova i tehnika u pisanje propratnih pisama, možete dodatno poboljšati svoje šanse za uspeh i ostaviti snažan utisak na poslodavce i poslovne partnere.
Nakon što napišete propratno pismo, obavezno ga pažljivo pregledajte. Proverite pravopis, gramatiku i stil pisanja. Takođe, razmislite o tome da neko drugi pregleda pismo kako bi primetio eventualne greške koje ste možda propustili. Profesionalno propratno pismo bez grešaka ostavlja bolji utisak.
Foto: Pinterest