Dugo očekivani prolećno-letnji Paris Fashion Week započeo je 23. septembra, obeležavajući veličanstveni završetak modnog meseca nakon izuzetnih revija u Njujorku, Londonu i Milanu. Sa 66 revija na pisti i 40 prezentacija, Nedelja je najavila uzbudljivu letnju sezonu za sve ljubitelje mode. Modni giganti kao što su Dior, Saint Laurent, Loewe, Chanel, Schiaparelli, Hermès, Mugler i Miu Miu priredili prave fashion spektakle.
Raznovrsni program je plasirao mnogo novih trendova koje ćemo viđati i o kojima će se diskutovati predstojećeg leta, a evo nekih od zapaženih trenutaka:
Christian Dior
Nakon glamuroznog trenutka na Olimpijadi ispod zlatne kupole Les Invalides, streljaštvo je jos jednom zauzelo centralnu pozornicu kada je Dior otvorio Parisku nedelju mode. Italijanska performerka i streličarka, Sagg Napoli, prošetala je pistom noseći svoj luk. Kolekcija je reinkarnirala logo Dior Sport iz 60-ih, a uključivala je pantalone sa prugama i rastegljive majice na bretele. Maria Grazia Chiuri izjavila je da ju je inspirisala snaga pokreta u streljaštvu, te je želela da prilagodi stil modernim i aktivnim ženama. Na njenom moodboardu su se našle slike statue rimske boginje lova Diane, kao i Wonder Woman.
Courrèges
Courrèges je predstavio elegantnu, ali odvažnu kolekciju, istražujući principe ciklusa i ponavljanja, inspirisane Möbiusovom trakom. Modeli su šetali oko bazena nalik na okean, noseći strukturirane, jednobojne odevne komade, prikazujući četvrtaste siluete, svilenu krojačku preciznost i glatku kožu. Nicolas Di Felice je još jednom savršeno izbalansirao inventivne detalje i nosive oblike sa futurističkim, pelerinastim kapuljačama i sofisticiranim košuljama. Ova Courrèges kolekcija bila je prava riznica fashion minimalizma. Zasnovana na suptilnim, subverzivnim detaljima sa oštrim, čistim linijama i smelom asimetrijom, brend je svakom komadu dao upečatljiv karakter. Futuristička estetika 60-ih, koju je osnivač brenda André Courrèges slavno promovisao, bila je itekako prisutna.
Hermes
Za svoju reviju proleće-leto, dizajnerka kuće Hermes, Nadege Vanhee, predstavila je niz crop topova od mrežastih materijala i kaputa od teleće kože u braon nijansama. Revija je počela sa nizom svetlih, bež komada—širokih pantalona, providnih topova i kaputa od antilopa. Videli smo ležernu, utilitarnu garderobu sa luksuznim vajbom i pravom fashion senzualnošću. Svestranost je bila ključna tema, providne pantalone, majice i tunike u zemljanim bojama, koje su se otkopčavale u slojevima, dajući tek po neke nagoveštaje kože. Tradicionalniji pamučni utilitarni komadi, uključujući kombinezone, anorake, polo majice i plisirane pantalone, povremeno su bili previše komplikovani sa previše rajsferšlusa, dugmadi, džepova i kaiševa. Videli smo i novi preokrenuti Birkin model torbe, dovoljno mekan da se zguzva i priljubi uz telo, ili da se spakuje u kofer. Sandale sa zatvorenim prstima takođe su predstavljene kao sezonski must-have.
Acne Studios
Nova kolekcija brenda Acne Studios poigrava se sa izokrenutim home kodovima, reinterpretirajući klasične kućne elemente u modu. Kreativni direktor Jonny Johansson je ovog puta bio fokusiran na kućne odevne komade koji bi mogli jako lepo da se iznesu i u klubu i na dejtu. Odela su bila napumpana jastučićima. Na drugim mestima, vladali su vrući šortsevi sa tufnama, damski kardigani i suknje sa obručevima koje su ekscentrično naglašavale kukove. Farmerke su dostigle potpuno nove proporcije, uparene sa topovima koji su pripijeni uz telo ili blejzerima bez košulje. Jednostavno, bili je svega: nude paleta, visoke čizme, niski struk, retro cvetni printovi i tartan.
Balmain
Dizajner Olivier Rousteing je estetiku kolekcije izgradio na stilu Monsieura Balmaina, kao i na njegove jedinstvene osnove u konstruisanju silueta. Ova kolekcija je bila izuzetno fokusirana, stvorena sa ciljem da svaki dizajn bude odmah prepoznatljiv kao deo ključnih elemenata današnjeg modernog Balmaina. Dizajner nastavlja da usavršava umetnost moćnih ramena, uglastih strukova i blistavih ukrasa u savremenom stilu. Često ponavljana kombinacija uskih kožnih pantalona i jakne preko jednostavnih majice bez rukava postala je zaštitni znak brenda.
Saint Laurent
U Saint Laurentu, Anthony Vaccarello se vratio u rane 80e (sa naramenicama i svime) evocirajući duh osnivača brenda, Yves Saint Laurenta. Bella Hadid je predvodila bataljon ženskih modela obučenih kao kultni dizajner, noseći njegove prepoznatljive naočare, dvodelna odela i mantile, defilujući u predimenzioniranim varijacijama njegovih klasičnih muških krojeva iz prošlih vremena. Yves Saint Laurent je bio čovek koji je davne 1966. zauvek promenio žensku modu, stavljajući žene u crne muške smokinge, a Vaccarello je izgledao kao da ponovo stvara taj trenutak u estetskom kontekstu fashion 80ih. Za dizajnera koji često uživa u pokazivanju što više kože, ovo je bila prilično skromna kolekcija dugih kaputa, svilenih brokatnih jakni i aristokratskih volana i manžetni. Pojavili su se i kožne i somotske bomber jakne, svi krojeni uz zanimljive mini suknje sa kontrastnim podsuknjama.
Chloe
Za samo jednu sezonu, Chemena Kamali je promenila paradigmu kako se stil može nijansirati. Pokret nouveau-boho, koji je trenutno u centru pažnje, u velikoj meri može se pripisati njoj, zajedno sa povratkom hobo torbi i klinastih cipela iz 70-ih. Njena kolekcija, predstavljena na Paris Fashion Weeku, uhvatila je tu čežnju za letom i način na koji leto čini da se osećamo. Nazvana „Kolekcija slobode,“ uključivala je prozirnu, anđeosku gipuru čipku koja je isijavala senzualnost, slojevite haljine, suknje sa balon krojem i baby-doll haljinice. U svojim beleškama sa revije, Kamali je rekla da je želela da tkanine i boje izgledaju izbledele od sunca, gotovo kao da su same bile na odmoru. Bilo je dobro krojenih jakni u nijansama sorbeta, pantalona u stilu 70-ih i heklanih komada—i nekoliko neočekivanih predmeta, kao što su kupaći kostim sa flamingom i predimenzionirani zlatni pojas u obliku školjke. Kao što se očekivalo, aksesoari su bili vrhunac. Mešavina nakita od školjki i kamena delovala je kao da je preuzeta iz vintage shopa, sto daje poseban nostalgičan vajb.
Mugler
Mugler je dominirao revijom u Parizu sa apokaliptičnom kolekcijom za prolece-leto 2025. Brend je priredio svoje uobičajeno spektakularno izvođenje sa mračnom osnovom—kolekcija je bila tamna i zloslutna, sa 29 futurističkih izgleda. Brend je usvojio senzualni stil u novom ruhu, preuzevši inspiraciju iz opsežne arhive Thierryja Muglera, ali sa modernim twistom na klasiku. Zakrivljeni okovratnici izbijali su iz blejzer-haljina otvorenih na grudima, sa serijom koja je počela sa šiljatim ramenima u crnim i svetlucavim teksturama. Muglerovi umetnički radovi su se vratili sa nežnim haljinama zaleđenim u vremenu, dok su vojne uniforme i mrežasti kompleti bili spremni za borbu sa kontrastnim panelima.
Chanel
Povodom prikazivanja kolekcije proleće-leto 2025, Chanel se vraća u Grand Palais, mesto kulture i privilegovano okruženje Chanelovih revija već dve decenije, kada je Pariz FW u pitanju. Brend se oslonio na prepoznatljive elemente kuće – tvid, naborane kragne koje podsećaju na kamelije i poznate cipele, ovaj put u obliku platformi na klin. Ipak, jedna ključna stvar je nedostajala na ovogodišnjoj Chanel reviji – dizajner koji će se pokloniti publici. Vremenski neprolazni Chanel kodovi su zasijali; sjaj metalik tvida, uredne siluete, sofisticirana paleta boja, i osećaj dobro odgojene ženstvenosti. Kuća se takođe priklonila boemskom duhu trenutne mode, sa mekšim izgledima, uključujući tunike od svilenog organdina, košulje sa pelerinama i heklane haljine koje su odavale opušteniji osećaj nego što je to brend pokazivao u prethodnim sezonama.
Schiaparelli
Na Schiaparellijevoj reviji u Parizu, Daniel Roseberry odao je počast svim ženama koje su podržale njegovu kreativnu viziju i rad u modnoj kući. Kao što se i očekivalo, bilo je suštinskih referenci na nadrealistički svet Else Schiaparelli rasutih po kolekciji—poput motiva jastoga i ključaonice. Na pisti je Kendall Jenner prošetala u svakodnevnoj uniformi, ali sa Schiaparelli zaokretom—farmerke niskog struka uparene sa krem bodijem sa korsetom, tehnički podvig jer je zapravo u pitanju jedan komad pričvršćen za pojas farmerki i rub bodija. Drugi kultni modeli pojačali su dizajnerske kreacije: Irina Shayk i Adriana Lima, među ostalima. Letnja garderoba ove kuće iznenadila je svojim ležernim kodovima (farmerke, džemperi i košulje) vešto transformisanim u izuzetne komade, koristeći neobične proporcije i čuvene Elsine šare.
Loewe
Jonathan Anderson je eksperimentisao sa „radikalnim redukovanjem“ za Loewe kolekciju proleće-leto 2025. U svetu beskrajnih detalja, bilo je gotovo oslobađajuće pojednostaviti stvari i odbaciti suvišne elemente. Ovo je bila smela kolekcija koja se fokusirala na linije odeće, oslobođene nepotrebnih dodataka. Uz pomoć učvršćenja i žica, suknje su se uvijale, spuštale ili širile do preteranih dimenzija. Kožni plaštevi koji se njišu, sjajni šljokičasti materijali nalik mokrom asfaltu, haljine ukrašene cvetovima u impresionističkom stilu i skulpturalne pantalone zaokružile su kolekciju.
Manekenke su nosile ravne cipele, uključujući mokasine, oksfordice i baletanke. Anderson je prikazao sveže verzije svoje omiljene torbe Puzzle i predstavio novi trapezoidni model, Madrid.
Foto: Instagram