Razgovarali smo sa Anom Kraš o njenom brendu Teget
Povezano
Postoji nešto neodoljivo u sećanju na one godine kada je svaki izlazak na brod 20/44 bio više od običnog provoda, mali performanse, trenutak da budemo umetnice u sopstvenim životima.
Obično smo nosile second hand komade koje smo pažljivo birale da izgledaju kao da nismo ni razmišljale o njima. Biti „kul“ značilo je biti tiha, povučena ali u centru pažnje. Zapravo rane dvadesete obeležila je želja da budemo kao Ana Kraš (najveći idol devojkama na gradskoj sceni, zauvek).
Preporučena estetika – minimalistička, a opet bogata emocijama, bila je poput biblije kojoj smo se molile. Nismo samo obožavale njene radove, već i njen način života. Slikale smo se fotoaparatima na filmu i nosile smo retro komade.
A, ko je Ana Kraš zapravo?
Živela je različite uloge. Srpkinja sa trenutnom adresom u Parizu, dizajnerka, kreativna direktorka, fotografkinja, umetnica, model. Trendeseterke su volele njeno odelo sa venčanja bliskog prijatelja Simon Porte Jacquemusa i njegovog partnera Marca Maestria, a ja lično braon kaput dizajnerke Jovane Marković. Ovog puta povod za razgovor je pokretanje multibrenda Teget najnovije inicijative, brenda bez komercijalnih ograničenja kroz koji ima potpunu slobodu da izrazi sebe.
ANA KRAŠ ZA BURO.
BURO: Kako uspevaš da balansiraš između različitih uloga, od fotografakinje, dizajnerke do umetnice i sada osnivačice sopstvenog brenda?
Ana Kraš: Ja sam uvek radila na puno stvari istovremeno, pa je meni to jako prirodno, ni ne znam za drugačije. Neki projekti su brzi, na nekima se radi godinama, to pravi neku ravnotežu i pomaže mi da nikada ne bude monotono. Moj brend Teget je najsveobuhvatniji i najzahtevniji projekat do sada. Uzima svo moje vreme, ali me jako ispunjava.
Za Teget ja radim sve, od dizajna i razvoja proizvoda, do fotografije i komunikacije.
BURO: Bonbon lampa, koju sI dizajnirala u saradnji sa brendom Hay, postala je svojevrstan zaštitni znak. Kakav je danas život Bonbon lampe, da li ona i dalje živi?
Ana Kraš: Bonbon nisam dizajnirala za Hay, nego kao student, kao samoinicijativni projekat. Mnogo godina kasnije, nakon velike potražnje, sam rešila da licenciram dizajn njima jer su odličan proizvođač u koga sam imala poverenja da će biti najbolji partner za te lampe. Bonbon se i dalje prodaje globalno, i jako je popularan. Hiljade ljudi su izabrali tu lampu da u njenom svetlu provode vreme u svojim domovima i mene to jako raduje.
BURO: Još 2006. objavila si prvu knjigu fotografija, Ikebana Albums. Kako gledaš na razvoj svog fotografskog rada od tada?
Ana Kraš: Moja fotografija je dokumentarna, a moja radoznalost se nije promenila. Trenutno dosta fotografišem za modne klijente, ali se moj privatni rad nije promenio. Radim na drugom tomu te knjige i nadam se da će biti gotov do kraja 2025. Biće nastavak prethodne knjige u sličnom stilu.
BURO: Teget je zamišljen kao brend „bez komercijalnih ograničenja“. Šta za tebe znači umetnička autonomija u ovom kontekstu, i na koji način sloboda od komercijalnih zahteva može uticati na kreativnost i inovaciju u tvom radu?
Ana Kraš: Kao dizajner, gotovo uvek moram da pravim kompromise kad dizajniram za klijente. Moram da uzmem u obzir brend, njihove kvalitete, mane i šta njihovi kupci žele. To je zanimljiv proces sam po sebi jer je dosta matematički, sa ciljem da se napravi uspešan proizvod koji će dobro da se prodaje i ima dug vek. Kad dizajniram za svoj brend imam slobodu i mogu potpuno da iskažem svoj ukus i svoj način razmišljanja.
BURO: Provela si godine istražujući kako bi tvoj brend izgledao u svojoj suštinskoj formi, oslobođen komercijalnih ograničenja. Kako si došla do toga da je „brend objekata“ najprirodniji izraz za tvoju viziju, i na koji način ti ovaj format omogućava veću kreativnu slobodu? Kao brend koji se ne ograničava na jednu oblast – već se kreće između mode, enterijera i potencijalno novih formi izraza u budućnosti.
Ana Kraš: Pošto godinama radim u svim timovima, a cilj pokretanja mog brenda je da imam prostor u kom mogu potpuno da se izrazim – nije imalo smisla da se izraz ograniči kategorijom. Najvredniji aspekt sopstvenog projekta je sloboda, a za mene je najveća sloboda da ne razmišljam u uskim okvirima već da pratim svoju radoznalost.
BURO: Teget razvijaš zajedno sa svojim partnerom Rubenom Moreirom. Kako se vaši različiti profesionalni putevi i senzibiliteti – tvoja umetnička pozadina i njegovo iskustvo u poslovanju i pravu – međusobno nadopunjuju i oblikuju pravac koji Teget zauzima?
Ana Kraš: Rubena dizajn ne zanima kao tema, njegova interesovanja su politika i filozofija, ali je njemu jako uzbudljivo da se bavi netradicionalnim biznisom, jer se svakodnevno puno uči u procesu. To iskustvo je ono što je njemu interesantno. Mi imamo potpuno različite spektre sposobnosti što je jako važno jer se dopunjujemo. Teget je baš porodični projekat. Trenutno ceo tim broji samo nas dvoje. Jako je lepo raditi u tako intimnom i ličnom ambijentu. Ruben je motor, a ja sam ideja. To je podela, i super funkcioniše.
BURO: U doba kada brendovi često kreiraju identitete i proizvode bazirane na tržišnim istraživanjima i komercijalnim predviđanjima, kako uspevaš da ostaneš dosledna autentičnom, ličnom izrazu?
Ana Kraš: Meni je cilj ispunjenje, a ne što veći komercijalni uspeh. Svako kreira svoj put u odnosu na svoj cilj. Ja cenim integritet i autentičnost više nego popularnost i kvantitet.
BURO: Uvek postoji taj glamurozni deo modnog sveta, ali šta je za tebe najzabavniji ili najspontaniji deo bavljenja kreativnim poslom?
Ana Kraš: Ja sam najsrećnija kad sam sama i radim u svom prostoru na svojim idejama.
BURO: Kako izgleda tvoj radni dan? Da li jutarnji tip? Kako izgleda tvoj atelje?
Ana Kraš: Ujutru volim da budem sama, i da radim na planu za taj dan i da završim što više toga u čemu ne uživam. Obično radim po ceo dan i svaki dan je drugačiji. Uveče volim da radim na dizajnu i razvoju jer me manje uznemiravaju mejlovi, telefon i spoljne distrakcije. Moj studio je trenutno u mom stanu. Imam nekoliko velikih stolova za rad.
BURO: Kako izgleda život u Parizu danas? Koji grad je tvoj dom?
Ana Kraš: Pariz je trenutni dom, i jako je udoban. Ne ometa me i pruža mi sve što mi je trenutno potrebno – mir, lepotu, praktičnost i dovoljno posla.
BURO: Koliko vremena poklanjaš svom fizičkom izgledu?
Ana Kraš: Ni malo! Nemam vremena ni da se pogledam u ogledalo u poslednje vreme. Jedino što stignem da priuštim redovno je kupka u kadi, i ponekad tajlandska masaža koja jako pomaže kad provodim puno vremena za kompjuterom. Pokušam da odem 2 puta nedeljno na boks ako stignem jer mi prija da se ispraznim, odem kod kozmetičara jednom godišnje, a nekad i ređe, na jednostavno čišćenje lica. Nisam nikad radila ništa modernije od tretmana. Sama se šišam i ofarbam kosu sama svaka 3-4 meseca. Izgled mi zaista nije prioritet.
BURO: Kako bi opisala svoj stil u tri reči i koja su tri statement komada bez kojih ne možeš da zamisliš svoj stil?
Ana Kraš: Udobno, raznoliko, klasični krojevi u zanimljivim materijalima. Dugi kaput sa jednorednim kopčanjem, ortopedske cipele/sandale, muški polo kašmirski džemper.
BURO: Izložba koja je obeležila 2024 i umetnik koji ti je promenio pogled na život?
Ana Kraš: Izložba Rothko u Fondaciji Louis Vuitton. Umetnik koji mi je promenio pogled na život je moj kum Bata Knežević jer sam zbog njega kao mala videla šta znači biti umetnik i da to može da bude život.
BURO: Tvoja omiljena mesta u Beogradu, gde obavezno odeš kada si tu?
Ana Kraš: Kafana Vuk, zalazak sunca na Kalemegdanu, Sava i Dunav.
BURO: Kako vidiš budućnost Tegeta a i svoju budućnost?
Ana Kraš: Spontan, prirodan razvoj, učenje na greškama, novi proizvodi, nove teme, enterijeri, arhitektura… Nemam plan sem da i dalje radim ovo što volim.
Foto: Privatna arhiva