Yugo.Logo: Grafički simboli koji evociraju uspomene

autor Dubravka Kovačević
MixCollage 24 Nov 2024 02 32 PM 9643

Yugo.Logo projekat je svojevrsna riznica grafičkih oznaka koje su obeležile zlatno doba Jugoslavije. Naša regionalna istorija ima svoj vizuelni identitet koji je uveliko nadživeo davno pocepanu državu, a ostaje pitanje: koliko smo u stanju da budemo objektivini dok romantizujemo ovu autentičnu estetiku i šta zapravo znači biti jugonostalgičan? Grafički dizajner Ognjen Ranković je, u okviru višegodišnjeg projekta, prikupio kultne jugoslovenske logotipe, koji su publici dostupni u štampanom izdanju, dok je nedavno završena izložbena turneja po regionu sa istom tematikom.

yugo.logo

Kako je nastala ideja da se objedine svi ovi logotipi iz zlatne epohe Jugoslavije?

– Ideja za projekat je nastala spontano, tj. nadovezala se na seriju fotografija u kojoj sam beležio modernističku arhitekturu u regionu. Na većini tih starih fasada i danas stoje logotipi preduzeća koja više ne postoje. S obzirom da se i sam bavim grafičkim dizajnom, smatrao sam da je velika šteta da ta rešenja, kao i autori koji stoje iza njih, padnu u zaborav.

najava3 1


Ko je iz regiona najviše jugonostalgičan?

– Dobijam veliku podršku iz celog regiona, kako struke, tako i entuzijasta za ovu oblast i period stvaralaštva. Izložba je odlično prihvaćena u svim republikama u kojima je do sada prikazana.

Snapinsta.app 425516404 802699901685122 2119460758737352917 n 1080
yugo.logo 1

Kakve su do sada bile reakcije i komentari?

– Reakcije su odlične od samog početka projekta. Upravo su ta zainteresovanost i spremnost na saradnju velikog broja ljudi jedan od motiva koji mi daje vetar u leđa da nastavim sa istraživanjem.

Snapinsta.app 464205775 1734316540669689 2212142858903140254 n 1080

Da li Gen Z prepoznaje inspirativni potencijal u yugo.logo dizajnu?

– Svakako, cilj mi i jeste bio da ova rešenja približim mladjoj publici. Verujem da ljudi umeju da prepoznaju kvalitet kojoj god generaciji da pripadaju. Mislim da yugo-dizajn poslednjih godina napokon dobija pažnju koju zaslužuje.

najava5

I za kraj jedno stručno pitanje: kolika je verovatnoća da postoji ovolika sličnost izmedju logoa Zavoda za udžbenike i ultrapoznatog fashion brenda Isabel Marant? Da li ovakve priče imaju epilog u pravnim ustanovama ili se smatra uobičajenom i nenamernom podudarnošću?

Snapinsta.app 459308758 496603153167596 1546662006038759516 n 1080
Instragram @isabelmarant

– Moram reći da ovakvi slučajevi nisu retkost, pogotovo kada govorimo o firmama koje dolaze iz različitih industrija, ali i regiona.
Što se pravne strane tiče, to je dosta zamršeno, te mnoge kompanije polažu prava na određeni znak samo u lokalnom kontekstu.