Vaša sledeća omiljena knjiga možda se krije u naslovima koje je obožavao proslavljeni i neprežaljeni reditelj David Lynch.
Za otvaranje svog pariskog noćnog kluba Club Silencio 2011. godine, reditelj je dobio potpunu slobodu da uredi enterijer. Pored ličnog izbora muzike, filmova, fotografija, nameštaja i vina, Lynch je odabrao i pet svojih omiljenih knjiga koje je dodao u biblioteku.
Lynch je objavio niz različitih knjiga fotografija, a njegov jedini veći iskorak u književnost dogodio se 2006. godine, kada je napisao Catching the Big Fish: Meditation, Consciousness, and Creativity, kratko delo u kojem opisuje svoj kreativni proces, nezaboravne priče iz karijere i praksu transcendentalne meditacije.
Naslov se odnosi na Lynchovu premisu da su „ideje poput riba“.
„Ako želiš da uloviš male ribe, možeš ostati u plitkoj vodi. Ali ako želiš da uloviš veliku ribu, moraš zaroniti dublje“, njegova je slavna izjava.
Njegova knjiga bila je način da prenese sopstvene ideje i metode, ali Lynch se nikada nije plašio da upija informacije od svojih kreativnih savremenika, te je često pominjao umetnike koji su ga godinama inspirisale.
Evo koje knjige je voleo.
Pet omiljenih knjiga Davida Lyncha: Zločin i kazna
Roman Zločin i kazna Fjodora Dostojevskog je duboko uticao na Lynchov život. Ova knjiga istražuje teme morala, krivice i egzistencijalizma, motivima prisutnim u Lynchovim filmovima.
Osvrćući se na sopstvena iskustva, Lynch se priseća kako je čitanje ovog romana u tinejdžerskim godinama oblikovalo njegov pogled na svet, navodeći ga da se suoči s nihilizmom i egzistencijalnim pitanjima.

Preobražaj
Jedna od značajnijih Lynchovih inspiracija jeste novela Franza Kafke. Lynch je čak napisao scenario za ovu priču, izražavajući svoje divljenje prema njenim dubokim temama. Jednom je izjavio da je knjiga toliko snažna da nije mogao da je pretoči u film, jer su reči previše moćne same po sebi.
U seriji Twin Peaks: The Return, Lynch je inkorporirao Kafkin uticaj, prikazujući likove koji prolaze kroz transformacije. Prisustvo Kafkinih portreta u raznim scenama svedoči o dubokoj povezanosti dva umetnika.

The Name Above the Title
Lynch je cenio autobiografiju Franka Capre The Name Above the Title, koja prikazuje život legendarnog reditelja. Caprina priča o usponu iz skromnih početaka do uspeha u Holivudu predstavlja snažnu inspiraciju za mlade umetnike.
Caprin naglasak na važnosti kreativne slobode i prava reditelja na završnu verziju filma odjekuje i u Lynchovim ličnim iskustvima u filmskoj industriji. Izazovi sa kojima se Capra suočavao, poput pritiska studijskih politika i pada karijere, oslikavaju borbe s kojima se mnogi umetnici suočavaju dok pokušavaju da sačuvaju sopstvenu viziju uprkos očekivanjima drugih.
The Art Spirit
The Art Spirit Roberta Henrija je knjiga koja naglašava transformativnu moć umetnosti i važnost prihvatanja sopstvenog umetničkog izraza. Henri tvrdi da svako ima potencijal da kroz umetnost izrazi svoj lični razvoj i iskustva, bez obzira na poreklo.
Lynchova je stavljao svoj rad ispred ličnih odnosa, što osvetljava žrtve koje umetnici prave u težnji da ostvare svoju viziju. Henrijeva filozofija podstiče umetnike da se u potpunosti posvete stvaralaštvu, sugerišući da istinsko ispunjenje dolazi iz stvaranja.
The Face in the Lens: Anonymous Photographs
Anonimna fotografija poseduje posebnu vrstu magije. Intrigantne slike koje je sakupio i priredio kolekcionar i kustos Robert Flynn Johnson sve odišu misterijom, ali im je privlačnost raznolika. Kroz deset upečatljivih poglavlja istražuju se svi aspekti ljudskog iskustva, kako javni, tako i intimni.
Više od 220 fotografija, bogato reprodukovanih s tonalitetima koji svedoče o njihovoj starosti, prikazuju rad fotografa čiji su identiteti izgubljeni u vremenu. Slike su hipnotišuće, a među njima su i dosad neviđeni portreti zvezda kao što su Cary Grant, Richard Burton i Marlene Dietrich.

Fotografija: The Hollywood Archive / Hollywood Archive / Profimedia