Milan Stanić Design: Brend koji nam iznova otkriva lepotu betona

Razgovor sa arhitektom koji osvaja svet.

autor Božica Luković
milan

Milan Stanić, arhitekta iz Novog Sada, video je lepotu, potencijal i toplinu u neočekivanom materijalu – betonu. Njegov brend MILAN STANIC DESIGN, koji postoji šest godina, svakom novom kolekcijom vaza, činija i lampi iznova pokazuje na koji način beton može da evoluira i redefiniše prostor.

Od osnivanja pa do danas, Milanova misija je jasna: on želi da pretoči „hladan“, čvrst i nepristupačan materijal poput betona u nešto toplo, oblikovano, blisko – zapravo, u umetnost koja će moći da postane deo naših domova, kancelarija ili „trećih prostora“.

U tome sasvim sigurno uspeva – njegov brend postaje sve prepoznatljiviji van granica naše zemlje, stalno evoluira i pomera granice, polako postajući jedan od najuspešnijih dizajnerskih poduhvata u regionu.

Milan

Dok priprema Christmas kolekciju, sa akcentom na nove oblike i teksture, Milan Stanić za BURO. otkriva više o korenima svog brenda, procesu stvaranja, ali i svemu što dolazi.

Milan Stanić Design: Kada beton postane nalik koži

Zašto baš beton? Šta Vas je privuklo tom materijalu i šta on za Vas simbolizuje u dizajnu?

Beton je materijal koji je zapostavljen kao dekorativni element. Čvrts je i hladan sa jedne, dok sa druge strane može biti topao i oplemeniti ambijent. Tekstura je nešto što me privuklo odmah, ispucale pore nalik na one na ljudskoj koži koje pričaju svoju priču. Beton baš kao i koža sazreva i menja svoju pigmentaciju. U dizajnu dobija drugačiju formu na koju nismo navikli. Od velikih armiranih betonskih ploča došli smo do manjih predmeta koji imaju oblik lopte, valjka ,kupe ili asimentričnih geometrijskih oblika.

image00006 1

Šta smatrate najvećim izazovom u radu sa betonom kao materijalom?

Najveći izazov u radu sa betonom je njegovo sazrevanje koje dovodi do napuklina i naprslina. To je umetnost za sebe jer nekada baš određene pukotine definišu krajnji oblik proizvoda. Ali zna biti vrlo teško kada izlijemo veći broj komada od kojih određene moramo ukloniti jer je došlo do većih deformacija. Mi ne koristimo aditive pa samim tim puštamo da priroda uradi svoje.

Brend MILAN STANIC DESIGN postoji već nekoliko godina – kako je izgledala njegova evolucija i na koji način se menjao Vaš pristup dizajnu?

Brend je na tržištu od 2019. godine i za to vreme se sve mnogo promenilo. Od onog prvog entuzijazma u kome se samo stvaralo što je dovelo do toga da budemo prepoznati do ovoga što je danas, a to je da osluškujemo tržište i trudimo se da čujemo naše klijente i ispunimo njihove želje i očekivanja.

Sećam se da kada smo krenuli sa intervjuima vaša kuća je bila prva koja je otkrila tada ovaj mladi brend i pisala o nama. Nekako smo se razvijali u isto vreme i ne mogu a da ne budem iskren i da kažem da gajim velike emocije prema Buro jer to su neke vrednosti koje pokušavamo da očuvamo u brendu.

Kada se osvrnete unazad, kako ste otkrili da je upravo ovo Vaš poziv?

Često sebi postavim ovo pitanje i da budem iskren nisam još našao najjasniji odgovor. Nije nekako poziv, ovo je moj život. Umetnost koju ja radim kroz dizajn je odraz moje kritičke misli prema društvu u kome živim. Mislim da je umetnost važna baš iz tog razloga. Ona nas prevazilazi i opstaje. To je povetarac pobude, kritike i osude ili prihvatanja, vrednovanja i spoznaje. Samo je na nama da biramo stranu.

Ne možete mi reći da vam se neko delo ne sviđa a da nemate argument. Zbog toga je i nastalo – da se služite rečima i mislite o tome zašto vam se ne dopada.

image00009

Vaši radovi balansiraju između funkcionalnog zanata i umetničkog izraza – kako pronalazite ravnotežu između te dve dimenzije?

Ravnoteža je jednostavna. Ukoliko volite ono što radite – vi to osećate. Ja koristim proizvode koje pravim. Moj pas jede iz činija koje pravimo za kućne ljubimce. Svrha našeg brenda jeste da bude koristan i da ima veliku primenu. Ako ja nazovem neki predmet vazom, niste u obavezi da je koristite samo za cveće, već je sloboda u tome da joj nađete još primena.

Kretanje je simbol života – energija koja se kreće je nešto što nas održava zdravima i srećnima. I da naši proizvodi nisu od metala, mogu se slomiti i na taj način se vraćaju u svoje prošlo stanje. Uvek nam možete poslati vaše oštećene proizvode na reciklažu, a vi uzeti nove i na taj način obnoviti ovaj tok energije o kome govorim. Deo smo jednog ciklusa. Hajmo ga živeti punim plućima.

Možete li nas provesti kroz proces stvaranja jednog komada, od ideje do finalnog proizvoda?

Mi najpre pravimo kalupe za naše modele koje ćemo raditi. Ako je neko imao prilike da čuje – na principu negativa i pozitiva. Zatim izlivamo betonsku masu i stavljamo na vibro stolove na kojima sušimo proizvode. Proizvod se zatim vadi iz kalupa i ukoliko je složenije geometrijske forme, sastavlja i lepi ručno. Bitno je istaći da se trudimo da svi procesi budu ručne izrade kako bismo sačuvali autentičnost proizvoda. Treća faza je bojenje proizvoda i na kraju idu glazure koje štite sam proizvod.

U kakvim prostorima i domovima zamišljate svoje radove?

Ja imam veoma specifičan ukus kada je dizajn u pitanju. Sa saradnicima se trudim da osluškujem i nalazim inspiraciju u različitim stilovima. Volim čiste linije, prirodne tonove i odsustvo viška iz prostora. Prostor mora disati i upijati estetiku predmeta koji se u njemu nalaze.

Ne kažem da sve što je aktuelno je loše, ali još sam za enterijere sa Pinteresta i rendere koji kombinuju različite stilove koje ne idu zajedno. Mi smo krenuli kada je svet ludovao za minimalizmom, a sada vidim da smo potpuno otišli dalje u opremanjima enterijera, tako da naši proizvodi ne pripadaju samo jednom određenom stilu.

image00001

Imate novu kolekciju lampi – možete li otkriti nešto više o tome, kao i o narednim kolekcijama koje su u planu?

Ideja mi je da ubacimo što više proizvoda iz sfere lampi, stolica i velikih čupova za ambijentalne biljke. Radimo na tome i uskoro možete očekivati nešto potpuno drugačije. Prvo pitanje je da li je betonska lampa teška. Naša nije, jer receptura betona koji mi koristimo je modifikovana i omogućava da dobijemo na volumetriji u korist mase, tako da su svi proizvodi lakši od prosečnog betonskog komada. Kada govorimo o težini, recimo, lampe su između 1 i 2 kg.

Ko su ljudi, umetnici ili možda pokreti koji Vas inspirišu u radu? Šta slušate, gledate i čitate?

Na fakultetu sam uživao u brutalizmu kao pravcu u arhitekturi. I danas se divim vizijama koje su te arhitekte i dizajneri imali na početku 20. veka. Zaha Hadid, Ando Tadao… ljudi koji su promenili svet arhitekture.

Andy Warhol u kulturi Njujorka i prikazivanju umetnosti kroz drugačiji ugao. U dizajnu moram napomenuti da moj veliki uzor jeste Giorgio Armani koji je zaista svojim čistim linijama i akcentovanjem materijala koje je koristio neko ko je imao velike vizije.

Muzika je veoma važan deo stvaralačkog procesa. Ne definišem muziku kroz žanrove, već kroz emocije koje mi bude. Ako zaboravim na vreme dok nešto slušam ili mi izmami suze u očima, to je dobra muzika. Ako treba da pomenem nekoga sa naših prostora, to bi definitivno bili Gabi, Oliver i Massimo, jer taj mali krug jeste nešto čemu svi težimo u svojim životima.

Knjige su takođe bitan faktor, jer nas definišu kroz rečitost i sposobnost da pojasnimo ono što radimo. Ja sam vam, kao što se da videti, rečit i često me prekidaju kako bismo skratili intervju. Mislim da je filozofija bitna za svakog samosvesnog čoveka, psihologija u meri koja nam može dati odgovore na neke oblike ponašanja, a i veliki sam zagovornik opšte književnosti.

Brend se razvija i van granica Srbije – kako izgleda taj put i kakvi su Vam planovi na međunarodnoj sceni?

Ja bih pre svega voleo da utemeljimo brend u Hrvatskoj, jer je to tržište koje zaista prepoznaje ovo što radimo i često dobijam pitanja zašto nema na još nekom prodajnom mestu naših proizvoda. Biće ih, i sada već mogu da kažem da je plan da proširimo asortiman i u Sloveniji. Voleo bih da se krećemo ka Italiji i to bude neki naš cilj za sledeću godinu.

Fotografije: Marija Andrić