Sledeći dobitnik Oskara možda neće biti čovek

Zaslužuju li životinje svoju kategoriju?

autor BURO.
Oskar

Horor film Good Boy, u kojem glavnu ulogu tumači pas po imenu Indy, poslat je Akademiji filmskih umetnosti i nauka na razmatranje za dodelu Oskara.

To je podstaklo mnoge korisnike društvenih mreža da polemišu: mora li Oskara za vodeću ulogu uvek da osvoji čovek, odnosno, da li životinje zaslužuju posebnu kategoriju na prestižnim nagradama?

U istoriji filma bilo je mnogo poznatih pasa. Psi glumci nisu šala – govorimo o stvarnim životinjama. Svi se sećamo Messija, border kolija iz filma Anatomy of a Fall Justine Triet, koji je 2023. osvojio Palm Dog (pasji pandan Zlatne palme u Kanu).

oskar

Takođe ga se sećamo kako šeta crvenim tepihom na dodeli Oskara prošle godine, noseći leptir-mašnu. Dve godine nakon premijere francuskog trilera, još jedan pas sada dolazi u centar pažnje – i ovog puta, ne želi samo mesto na crvenom tepihu, već želi i da osvoji zlatnu statuu.

Da li bi pas Indy mogao da bude nominovan za Oskara?

Indy je pas koji tumači samog sebe u horor filmu koji je režirao njegov vlasnik, Ben Leonberg. On je Toling retriver, centralni lik filma Good Boy, koji je premijerno prikazan prošlog marta i brzo je izazvao pažnju na internetu, postavši jedno od najtraženijih filmskih ostvarenja nakon objavljivanja trejlera.

image 5203356
instagram goodboy.film

Postojalo je jedno pitanje koje su ljudi često pretraživali: da li pas u filmu Good Boy umire? Da bi izbegli plakanje i mučne scene, mnogi su odlučili da saznaju kraj pre nego što odluče da li će zapravo pogledati Leonbergov film u kojem Indy igra glavnog lika. Potpuno razumemo.

Režiser i vlasnik ga je trenirao tri godine pre nego što će „glumiti“ na velikom ekranu. Indy je čak poslao pismo Oskar komitetu, tražeći da razmotre uvođenje nove kategorije za „Najbolju životinjsku ulogu“, piše nss magazine.

Takva inicijativa bi mogla biti shvaćena ozbiljno – i ne bi bilo iznenađujuće da Akademija pokaže neku reakciju. Međutim, možda bi takav predlog mogao da deluje kao nepoštovanje prema kasting direktorima, koji će nakon mnogo godina konačno dobiti svoju kategoriju na Oskarima, ili kaskadera, čija će posebna sekcija biti uvedena tek 2028.

Bez obzira na to da li će biti uzet u obzir na Oskarima ili ne, film Bena Leonberga već postiže nešto originalno – distancira se od brojnih filmova o životinjama koji su obeležili istoriju kinematografije, nudeći nivo poistovećivanja sa četvoronožnim protagonistom koji je ranije bio rezervisan za eksperimentalni autorski film.

Baš kao film EO Jerzyja Skolimowskog, u kojem se priča odvija kroz oči magarca, Good Boy koristi sličan pristup, samo što umesto magarca u centar stavlja psa, istražujući kodekse horor žanra iz životinjske perspektive. Rezultat je upečatljiv, samo što je ovog puta jezik filma pristupačniji široj publici.

Ono što film Good Boy čini posebnim nije samo to što stavlja Indyja u centar priče kao trik da bi delovao originalnije, već to što gradi narativ oko emocija, instinkata i izbora psa – oblikujući sudbinu i njega samog i njegovog vlasnika.

Indy posmatra kako se njegov vlasnik suočava s bolešću koja ne popušta i koja bi uskoro mogla da mu oduzme život. Nemoćan, ali duboko odan, Indy čini sve što može da spase svog ljudskog najboljeg prijatelja, čak se suočavajući sa zlim duhovima koji, čini se, opsedaju staru kuću Toddovog pokojnog dede.

Natprirodni elementi u Good Boy služe kao narativno sredstvo za izazivanje straha i napetosti kod publike, ali istovremeno postaju i metafora za psa koji se suočava s pojmovima života i smrti – bori se svom snagom da ne izgubi svog vlasnika, a ipak uči da život u sebi nosi i gubitak, i bol, i povratak nade.

Film ne banalizuje osećanja psa, već ih pojačava, omogućavajući publici da zaista doživi njegovo iskustvo. Možda to zaslužuje Oskara?

Naslovna fotografija: Yalcin Sonat / Alamy / Profimedia