Kontroverzni trend je iz Japana i Amerike stigao i u Evropu
Pretpostavljam da ama baš niko nije predvideo ovakav fenomen, ali evo ga, tu je! Iako je moja prva reakcija na naslove poput ovog na počektu teksta “Fuj! Ni u ludilu!” verovatno ne bi trebalo da se toliko iščuđavam. Kao prvo, sam trend kupovine “polovne” kozmetike započeli su tinejdžeri u Japanu, a vrlo dobro se sećam kolektivnih spremanja za izlaske kada smo se sve zajedno, nagurane u nečije kupatilo, mackale za grad ko je čime stigao. Delile smo i maskare i ruževe i nikad nam ništa nije bilo. Šta više, kad bismo nešto kupile, trčale smo da to pokažemo i isprobamo sa drugaricama. Nemojte me pogrešno razumeti, sada bih samoj sebi rekla da nikako ne delim maskaru (mogu samo da delim savete i preporuke za maskare) ali… Šta je tu je. Druga bitna činjenica je da izraz second hand podrazumeva samo to da predmet nije nov. Ne znači da je i korišten. I dan danas, poklanjem ruževe koje sam samo jednom stavila, isto kao i senke i još što šta. Ali, sve se to nekako čini drugačije kada se radi o ljudima koje znaš i nekih tamo polustvarnih online naloga.
Bilo kako bilo, čak je i magazin „Bussiness of Fashion“ pisao o fenomenu kupovine polovne kozmetike, a to znači da je stvar dobro uzela maha. Da li zato što je kozmetika vrlo skupa, da li zato što su neki novi klinci ekološki osvešćeniji nego prethodni, nisam sigurna. Ono u šta sam sigurna to je da kada kupujete nešto u radnji pouzdano znate da nije otvarano i samim tim zagađeno. I ne, ne mislim da je ovo prejaka reč. Šminka, i kozmetika uopšte, mogu bukvalno biti izvor zaraze, što je na primer jedan od glavnih razloga zbog kojih redovno čistim(o) četkice za šminku i aplikatore.
Ali hajde da pretpostavimo da polovna kozmetika nije a priori loša. Na kraju krajeva, dobiti je za manje od pola cene u parfimeriji je svakako primamljiva stvar, pogotovo tinejdžerima. Kojih pravila se treba pridržavati da bi kupovina bila što uspešnija, da ne kažem sigurnija?
Pazite dobro na rok trajanja proizvoda
Ok, većina nas ne gleda baš pomno rok trajanja ni kada kupujemo po radnjama (a trebalo bi). U slučaju polovne kozmetike, ovo je izuzetno važno i treba obratiti pažnju na oba roka trajanja. Prvi je rok trajanja nakon kod proizvod više ne treba koristiti bio on otvoren ili ne (expiration date). Drugi se odnosi na trajanje proizvoda nakon otvaranja (period after opening). Ukoliko prodavac neće da vam da ove podatke, odustanite. Najsigurnije je ako kupujete proizvode pod skraćenicom BNIB – brand new in box – tj nove, neotpakovane proizvode.
Birajte lično preuzimanje proizvoda
Kad god je to moguće. Na taj način ćete biti u mogućnosti da vidite šta kupujete pre nego što platite i proverite da li je proizvod propisno zapakovan, da nije istekao rok trajanja i slično.
Generalno „sigurne“ vrste proizvoda
Nisu sva pakovanja stvorena jednaka. Neka se mnogo lakše kontaminiraju od drugih:
- Proizvodi u sprejevima i sa raspršivačima, sa pumpicama i tube su generalno manje podložni kontaminaciji bakterijama. Obavezno dezinfikujte sam otvor pre upotrebe. Nikako i nikada ne kupujte kreme u posudama sa poklopcem, na primer.
- Lak za nokte je, zbog hemikalija koje sadrži, najnepogodniji za razmnožavanje bakterija i gljivica od svih kozmetičkih proizvoda. To je i razlog zbog kog u salonima može da se koristi ista bočica/četkica na svim mušterijama.
- Aksesoar i alat koji su u dobrom stanju. Njih je lako očistiti i dezinfikovati. Ako su od metala, možete ih bukvalno potopiti u alkohol i tako dezinfikovati.
Ne kupujte ništa u tečnom stanju i kreme u posudama sa poklopcem
Voda je najpogodnije tlo za razmnožavanje bakterija pa su šminka u tečnom stanju, losioni, sjajevi i sl. prirodni nosioci bakterija. U ovu grupu spadaju: čminka za oči (ajlajneri i maskare), sjajevi za usta, tečni ruževi – praktično sva šminka sa aplikatorom koji se vraća u ambalažu. Koliko god da čistite aplikator, mikroorganizmi se i dalje mogu razmnožavati unutar ambaaže. Kutijice iz kojih se proizvod vadi prstima. Sunđeri i meki aplikatori za šminku (iako, iskreno, zaista ne mogu da verujem da bilo ko hteo da kupi ili proda tako nešto), njih je nemoguće očistiti. Siva zona – bolje za izbegavati – su puderi u prahu i kamenu, rumenila u kamenu i ruževi.