Fotografija mačke ili psa
Fotografija sa prijateljima
Fotografija neba
Fotografija zagriženog burgera
Buket cveća i patike slikane iz ptičje perspektive
Selfi
Fotografija cegera sa zanimljivim natpisom
I tako u nedogled. Takozvani fenomen “photo dump” postao je uobičajena pojava na Instagramu, a mi svakodnevni posetioci i autori intimnih izložbi nasumično izabranih fotografija sastavljenih u carousel. Sigurno svakodnevno nailazite ili postavljate ove zbirove fotografija koje nemaju veze jedne sa drugom, nisu obrađene, a ni pažljivo birane i koje su tu da u nekoliko kadrova predstave vaš život i sitnice koje su vam važne.
Da li su preteča ovog fenomena kolaži sa izreckanim slikama iz časopisa koje smo držali na zidu, Tumblr postovi ili albumi na Facebooku koje smo pre svega nekoliko godina opsesivno pravili, ostaje misterija, ali rađanje ovog trenda nastalo je oš 2017. kada je Instagram predstavio novu funkciju “slideshow” koja zapravo uopšte nije bila nova. Ovime je omogućio korisnicima da podele do deset fotografija ili videa kao jednu objavu koju listate prstom, i time ih oslobodio pritiska da moraju da izaberu jednu savršenu fotografiju kojoj će se svi diviti. Neki ljudi su ovu novootkrivenu slobodu shvatili kao priliku da postanu kreativni, koristeći format za deljenje infografika, citata i kompilacija memova. A neki su, međutim, postali “slobodni umetnici” predstavljajući u ovom formatu različite fotografije sa ostavljanjem prostora da njihovo tumačenje ostave onom ko ih gleda.
Popularnosti “foto-otpada” definitivno je pomoglo to što je lepota ovih fotografija upravo u tome što su dobijene bez napora, forsiranja, filtera i upeglavanja. Tu su da što spontanije i sugestivnije ispričaju priču o našem životu u prethodnih 24 sata, sedam ili mesec dana.
Trendu nisu odolele ni poznate ličnosti. Na primer, Dua Lipa koju slobodno možemo proglasiti kraljicom foto-deponije. Ono što njene objave čini tako popularnim i dobrim je to što se stvarno čini kao da su došle direktno iz njene galerije. Ona nas vodi sa sobom u vožnju, pokazujući nam svaki zamućen ugao bezazlenog trenutka u njenom životu i neverovatnu odeću koju je nosila dok je kroz sve to prolazila. Pokazuje nam fotografije načete hrane, pogled na njeno stopalo iz ptičje perspektive, njene prijatelje koje ne poznajemo. Sigurni smo da su ovakve fotografije i snimci bar malo doprineli njenoj popularnosti, jer listajući ih, stičete utisak da je njen život ma koliko glamurozan ipak normalan, tj živ, a ne isceniran i namešten.
Posle gomile nepisanih pravila koja su vladala Instagramom (nikad ne postavljaj selfi do selfija, ne postavljaj dve fotografije u danu, i neka bar jedna fotografija od osam bude avokado tost ili kroasan), fenomen sirovih fotografija u nizu prihvaćen je raširenih ruku, jer u njemu nema pravila, očekivanja, a nesavršenosti su čak i dobrodošle i za njih ćete dobiti više lajkova. Kroz ovaj trend, svi smo počeli da cenimo male stvari: prosutu šoljicu kafe, ožiljak na kolenu, nespretni selfi sa psom ili roze nebo pred zoru dok se vraćamo kući iz izlaska. Svi ovi kadrovi postali su suptilni podsetnici da je život ipak van društvenih mreža.
Iz “photo-dump” fenomena ćemo sigurno učiti još dugo i verovatno će se on održati još neko vreme, ali je važno da ostane veran onome zbog čega je nastao,a to je da opovrgne postojanje jedne idealne slike čijoj ćemo kreaciji posvetiti mnogo vremena i strepeti od ishoda njene popularnosti. Ne znamo kuda će se sa slatkim izložbama svakodnevice otići. Da li će vremenom početi sve da liče jedna na drugu, da li će se ustaliti redosled i ikonografija postova koje su kul i one koje nisu, da li će potreba za savršenstvom ipak nadjačati sve i naterati nas da umesto jednoe poželimo da postavimo deset idealnih fotografija? Da li ćemo se osetiti loše i usamljeno ukoliko nemamo dovoljno otpad-adekvatnog materijala?
Odgovore čekamo, a do tada, uživajmo u svakodnevnim trenucima, našli se oni na otpadu ili ne.