Matična kompanija Facebooka i Instagrama uskoro bi mogla konačno da „oslobode bradavicu“. Više od decenije nakon što su majke koje doje prvi put održale „javno dojenje“ u sedištu Favebooka, u znak protesta protiv njegove zabrane prikazivanja ženskih grudi, Metin nadzorni odbor pozvao je na reviziju pravila kompanije koja zabranjuju slike žena golih grudi – ali ne i muškaraca.
U odluci od 17. januara, nadzorni odbor – grupa akademika, političara i novinara koji savetuju kompaniju o njenoj politici moderiranja sadržaja – preporučio je da Meta promeni svoj standard zajednice o golotinji i seksualnim aktivnostima za odrasle „tako da njime upravljaju jasni kriterijumi koji poštuju međunarodne standarde ljudskih prava”.
Odluka nadzornog odbora usledila je nakon cenzure Facebooka na dve objave sa naloga koji vodi američki par koji je transrodni i nebinarni. Na objavama se vidi kako par pozira u toplesu, ali sa prekrivenim bradavicama, sa natpisima koji opisuju trans zdravstvenu zaštitu i prikupljaju novac za vrhunsku operaciju. Korisnici su označili postove, a zatim ih pregledao i uklonio sistem veštačke inteligencije. Nakon što se par žalio na odluku, Meta je na kraju vratila postove.
Ali da se prisetimo od čega je sve krenulo. Takozvane „Laktivistikinje“ su tokom 2000tih pokušavale da promene vladajući narativ prikazivanja grudi kao nečeg striktno seksualnog, a kampanja #FreetheNipple postala je mejnstrim 2013. godine. Fraza je ušla u pop-feministički jezik 2013. nakon što je Facebook skinuo klipove iz dokumentarnog filma glumca/rediteljke Line Esco pod tim nazivom.
Kampanja je dobila široku podršku na fakultetima, a zagovarale su je poznate ličnosti, uključujući Rijhannu, Mylie Cyrus i Lenu Danham. Nedavno se i Florece Pugh se obratila noseći prozirnu, žarko ružičastu Valentino haljinu na crvenom tepihu, rekavši: „Naravno, ne želim da vređam ljude, ali mislim da je moja poenta: kako moje bradavice mogu da vas vređaju toliko mnogo?“
U 2015. umetnica iz Los Anđelesa Mikol Hebron napravila je nalepnice sa muškim bradavicama – koje su dozvoljene na Instagramu – kako bi žene Instagram mogle da ih prelože preko svojih kako bi ismevale disparitet.
„Stalno razvijamo naše politike kako bismo pomogli da naše platforme budu bezbednije za sve“, rekao je portparol Mete. „Znamo da se više može učiniti da se podrži LGBTK+ zajednica, a to znači rad sa stručnjacima i LGBTQ+ organizacijama za zastupanje na nizu pitanja i poboljšanja proizvoda“.
Meta ima 60 dana da javno odgovori na preporuke odbora.