Ferrari 12Cilindri – Enzo bi bio ponosan

autor Uroš Popović
130

Atraktivan, brz, bučan i ekstremno redak: 12Cilindri je sve ono što se od jednog automobila kuće Ferrari i očekuje! Kao dodatak, on naravno nosi crveni dres.

Novi model italijanske kompanije definitivno se upisao u malu grupu buntovnika s razlogom. Dok rivali listom prelaze na zastrašujuće tihi električni pogon, Ferrari prkosi trendovima i predstavlja GT koji će pokretati glasni atmosferski V12 motor!

Nazvan po agregatu koji je proslavio ime čuvene kompanije, novi 12Cilindri naslednik je verzije 812 Superfast, koji odlazi u zasluženu penziju. Ipak, kako bismo detaljnije upoznali novitet iz gradića Maranello moraćemo da se zajedno vratimo daleko u prošlost i dane kada je rivalima packe delila nezaboravna 365 GTB/4 Daytona…

Ferrari V12 Spider

Ferrari, Old but gold: motor napred, pogon pozadi

Reč je o posebnom automobilu, koji je za rivale od starta bio nerešiva enigma. Predstavljen 1968. u Parizu, Ferrari 365 GTB/4 bio je standardni predstavnik tek formirane GT klase. Sve ostalo bilo je posebno…

To se pre svega odnosilo na dizajn koji je poput Petra Pana pobedio vreme, pa i danas Daytona izgleda kao i te istorijske, po mnogo čemu varljive godine…Za besmrtnu siluetu je bio zadužen Leonardo Fioravanti, genijalni kreativac studija Pininfarina. Klinasti oblik, elegantni enterijer i zastrašujući zvuk V12 motora učinili su da Ferrari uzme meru svima koji su se usudili da mu izađu na crtu. A njih nije bilo mnogo…

Osim simpatija automobilskih novinara, Daytona je preko noći zavela i bogataše svih profila, koji su status u društvu (i veštinu za volanom) tih godina dokazivali vožnjom elitnog sportskog kupea. Magiji modela 365 GTB/4 nije mogao da odoli čak ni kolekcionar najređih i najlepših pokretnosti na svetu, Eric Clapton, gitarista i hedonista u čiji se izbor satova i četvorotočkaša nikada ne sumnja…

Ferrari V12 I
Ferrari V12 II

Dva sedišta i dvanaest cilindara

Kako bi čuvenom oldtimer modelu dodao dozu savremenog šarma Ferrari je morao da pažljivo balansira između prošlosti i budućnosti. Italijanski majstori dizajna srećom nisu prešli zamišljenu liniju, pa je 12Cilindri ostao veran originalnom stilu, koji je naravno prilagođen 2024. godini. U centru pažnje je definitivno prepoznatljivi crni panel između modernih svetala, koji asocira na stil koji je kasnih šezdesetih godina promovisala kultna Daytona.

Po tradiciji, novi dvosed kuće Ferrari biće dostupan u kupe karoseriji i u kabriolet varijanti poznatoj kao Spider. Oba modela će bratski deliti dimenzije – 4,73 metra dužine, 2,18 metra širine i 1,3 metra visine. Iako je na merenju nešto duži od prethodnika novitet ima nešto kraće međuosovinsko rastojanje. Takođe je za dlaku masivniji na “kantaru”, dok je šasija za 15% čvršća, a to je ono što se prilikom vožnje u krivinama računa! Ferrari 12Cilindri takođe nastavlja da koristi praktični sistem upravljanja zadnjih točkova čime se dodatno poboljšava agilnost a po potrebi i stabilnost.

Ferrari V12 V
Ferrari V12 IV

Osim fluidne karoserije Ferrari računa i na naklonost ljubitelja rasnog zvuka, jer V12 motor ekskluzivnog noviteta nema hibridnu, ni asistenciju turbo punjača! To u prevodu znači da uživanju ništa ne stoji na putu, jer će italijanski V12 na dodir komande gasa izazvati pravu erupciju decibela, što savršeni odgovor na iritantno zujanje električnih automobila.

Ferrari 12Cilindri će biti dostupan kao Coupe ili Spider sa tvrdim krovom koji se sklapa na dodir komande. Ta quattro stagioni verzija nudi transformaciju za svega 14 sekundi, do brzine od 45 km/h. Spider verzija biće skuplja za 40.000 evra.

Osim dizajnom i zvukom aerodinamični Ferrari renome brani i furioznim performansama. Novi 12Cilindri kataloški računa na 830 konjskih snaga pri veoma visokih 9.250 obrtaja u minutu.

Motor oznake F140HD i zapremine 6.5 litara takođe raspolaže “kamionskim” obrtnim momentom od 678 Nm. Napredna tehnologija je prema očekivanjima umešala prste u izvlačenje maksimalnih performansi. Ferrari tako prezentuje Aspirated Torque Shaping sistem koji koristi elektroniku za modifikovanje krive obrtnog momenta u trećem i četvrtom stepenu transmisije. Isto važi i za osmostepeni DCT F1 menjač s dvostrukim kvačilom koji brzine “šalta” u treptaju oka (bukvalno), pa 12Cilindri do 100 km/h stiže za 2.9 sekundi. Novi Ferrari duplira brzinu za manje od 7.9 sekundi dok je top speed zastrašujući jer će 12Cilindri prestati da ubrzava tek nakon dostignutih 340 km/h!

Uprkos vanserijskim performansama 12Cilindri nije izneverio osnovni koncept GT automobila, pa je novi Ferrari dovoljno udoban da u danu bez problema pređe 1.000 kilometara, čemu doprinose i savršeno konturisana kožna sedišta.

Izduvni gasovi noviteta izlaze kroz unapređeni sistem u keramičke katalizatore i filtere za čestice koji pomažu velikom V12 agregatu da ispuni rigorozne Euro 6E standarde.

Prema očekivanjima, novi Ferrari neće biti jeftin, pa čak ni milioni na računu neće biti garancija da će se crypto nouveau rich ekipalakodokopati crvenih ključeva. Kao i do sada potencijalni kupci će morati da prođu izuzetno stroge filtere kompanije Ferrari.

Ferrari V12 III

Informacije radi, 12Cilindri u kupe varijanti košta 395.000 dok je za toples verziju potrebno izdvojiti 435.000 evra. Prava sitnica za sasvim izvesno poslednji pravi GT Ferrari s atmosferskim V12 motorom.

Foto: Promo