Midcentury modernizam u popularnoj kulturi: Slučaj stolice B32

autor Nikoleta Marković
b32 square 1

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2019/12/b32-cover.gif

Sigurno ste do sada na Internetu primetili neke od kultnih komada modernističkog nameštaja i poželeli da ga imate u svom domu, skrolujući Instagram, Pinterest i slične platforme koja se baziraju na vizuelnom sadržaju. Modernizam je opet postao in (iako zapravo nikada nije ni bio out) sa brojnim modnim kampanjama koje koriste ovaj nameštaj. Velikani skandinavskog dizajna poput danskog brenda MENU su nedavno predstavili novu kolekciju luksuznog nameštaja i aksesoara upravo pod sloganom „Modernism reimagined“. Logičan nastavak je zapitati se kako je modernistički nameštaj prvobitno postao trend i koji su to uzroci koji mogu objasniti njegov povratak u 2019/2020. godini?

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2019/12/1576321345578934.jpg

Modernistički nameštaj ili popularno nazvan „mid-century modern“ nastao je kao produkt Bauhaus škole za dizajn i umetnost (koja ove godine slavi stogodišnjicu! stoga ako niste svratili do Berlina i posetili veliku Bauhaus izložbu, toplo preporučujem). Prvobitno osnovana u Vajmaru 1919. godine od strane Waltera Gropiusa, škola je prebačena u Desauu 1925. godine, zatim u Berlin 1933. godine kada je prinudno zatvorena od strane nacionalsocijalističke partije. Iako je postojala samo 14. godina, Bauhaus škola za dizajn i umetnost je uzdrmala svet dizajna i promenila naše poimanje dizajna kao takvog, a ti odjeci se mogu videti i danas.

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2019/12/1576321894506284.jpg

U vreme kada je modernistički nameštaj kreiran – poput ikonične B32 stolice Marcela Breuera, minimalizam, novi materijali poput tubularnih metalnih cevi koji se po prvi put koriste u enterijeru, i osećaj “kao da sedite na oblaku” su bile glavne odlike Bauhaus nameštaja koji je bio prihvaćen samo u užem krugu poznavalaca i ljubitelja ove estetike. Ostatak sveta je i dalje više cenio eklekticizam, masivnu formu i šarenolike dezene.

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2019/12/1576321554259261.jpg

Stolica koja je promenila sve – B32

Nameštaj Marcela Breuera i čuvenu B32 stolicu ste sigurno videli nekada, a o tome koliko je popularna govori i činjenica da se upravo ova stolica nalazi u enterijerima najrazličitijih serija i filmova različitog žanra. Od detektivske skandinavske serije “The Bridge” u kojoj se pojavljuje u nekoliko navrata, pa čak i u kafeteriji policijske stanice (serija AO), do enterijera popularne serije “Mr. Robot.”. “Gilmorove” (s07, e12), “Frances Ha”, “Dark” (s01, e02), “Uvek je sunčano u Filadelfiji”, “Kalifornikacija” (s01, e06), „Crno ogledalo“, „Bandersnatch“ su samo neki u čijim enterijerima se nalazi upravo B32 stolica. Ono što je posebno zanimljivo jeste da se Brauerova B32 stolica nalazi u enterijerima ovih popularnih filmova i serija nezavisno od socio-kulturološkog statusa protagonista i vidimo je prikazanu i kao deo studentskog enterijera i kao deo luksuznih stanova sa pogledom na more.

Ovo zapažanje i ekspanzija modernističkog nameštaja (samim tim i promena ukusa običnog potrošača) se može objasniti činjenicom da se, u posleratnom periodu, javlja potražnja za jeftinim materijalima i masovnom proizvodnjom – a modernizam i Bauhaus nasledstvo su mogli da odgovore na te potrebe. Pedesetih godina kreće ekspanzija modernističkog nameštaja širom sveta, i javljaju se originali (i kopije) čuvenih stolica poput Wassily, B32 stolica Marcela Breuera, Eames stolice, Alvar Aalto stolice, MR32 stolice Mies van der Rohea koje možemo videti danas u okviru brojnih kampanja, ali i u domovima IT devojaka.

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2019/12/1576321835610816.jpg

Iako se trendovi menjaju modernistički nameštaj je od posleratnog perioda do danas uspeo da sačuva (i proširi) svoju ciljnu publiku koja kolekcionarskim putem dolazi do određenih komada, koji se sada posmatraju i kao statusni simbol, i sa sobom nose poznavanje istorije dizajna i dobar ukus koji je neprolazan.