Živimo u vremenu brzih, neretko i turbulentnih promena, ali pre svega brzih-prebrzih. Sa tom brzinom dolazi i odlazi veliki broj društvenih mreža koje imaju za cilj da nam „olakšaju živote“ i odgovore baš na sve naše potrebe, ali većinom samo na kratko zablistaju i nestanu sa scene. Kada se pojavio svi su mislili da će i TikTok deliti istu sudbinu mnogih prethodnika, ali je nekako postao fenomen popularne kulture i mesto na kom se sve dešava, međutim sećamo se prethodnika koji nisu bili te sreće. Na primer Snapchat ili Vine. Ili sećate se opsesije Faceappom pre nego što smo kolektivno shvatili da nam možda kradu podatke? Ili Houseparty koji je nas je spasio tokom karantina i bio downloadovan preko 100 miliona puta? Svačega ima pod kapom internetskom, a nova zvezda na tom nebu je Clubhouse.
Šta je sad Clubhouse, odakle dolazi, ko ga je poslao, i čemu služi?
Ukratko u pitanju je nova društvena mreža koja je osmišljena tako da korisnici mogu da komuniciraju jedni sa drugima glasovno. Dakle, nešto kao grupni chat u kom svi komuniciraju glasovnim porukama, samo malo više nalik na dobre stare dane kada su računi za fiksni telefon prelazili dozvoljene limite a kablovi bili uvijeni do čvorova, nekad zbog dosade nekada nervoze zbog sagovornika s druge strane žice. U početku je mreža počela sasvim stidljivo, ali sada smo već tu da je, iako u beta fazi i još uvek nije dostupna zvanična finalna verzija, ova aplikacija downloadovana preko 8 miliona puta. Od januara kada su imali 2 miliona članova, do danas je ogromna razlika za kratko vreme, a ako na to dodate da je vrednost aplikacije skočila sa 100 miliona dolara (decembar 2020.) na 1 milijardu dolara (januar 2021.) prilično brzo ćete doći do zaključka da imamo novog giganta na tržištu, i ime koje će postati ključni igrač u social media igri. Ako ne verujete ni ovim brojkama, onda ćete sigurno činjenici da se Zuckerberg ubacio u igru i rekao da će Facebook napraviti pandan Clubhouse-u. Naravno da hoće.
Ali, u čemu je uopšte fora sa Clubhousom i zašto su svi odjednom pomahnitali?
Kao prvo, ovo je prilično stecište poznatih ličnosti i nikad se ne zna kad možete da naletite a možda i proćaskate sa nekim. Oprah, Elon Musk, Drake, Virgil Abloh, Kevin Hart, Chet Hanks svi oni su već neko vreme članovi ove zajednice. Dakle, na prvom mestu tamo je kul ekipa sa kojom možemo da se “družimo”. Recimo, pijemo kafu sa Virgilom i pričamo s kim još nije radio kolaboraciju i šta je sledeće u planu. Milina. Naravno, sve to je hipotetički moguće pod preduslovom da imate poziv. Što nas dovodi do druge stavke- pitanje ekskluzivnosti. Kao što Twitter ima feed, Clubhouse ima ‘hodnik’ pun različitih virtuelnih soba koje imaju drugačije teme a korisnik može da ulazi i izlazi po nahođenju, sluša šta se priča, ili preuzme virtuelni mikrofon i kaže šta misli na temu koja se obrađuje. Međutim, kao što je taj hodnik dugačak i pun prostorija, tako je dugačka i lista čekanja. Ona se istina može ubrzati ukoliko je neko od vaših kontakata već član kluba pa može da urgira za vas. Svaki novi korisnik ima dva poziva, a oni koji dosta vremena provode na mreži neretko dobijaju dodatne pozive za nove članove.
Treće, ali ne i najmanje važno- sadržaj. Dok je Twitter ring za borbe, a TikTok služi malo za pokazivanje svojih veština malo za mikroaktivizam, Clubhouse je super udoban prostor pomalo nalik na live podkast u kom u teoriji može svako da učestvuje.
U praksi pomalo funkcioniše po “ne možeš da sediš sa nama” principu, ali postoji dobra šansa da će u zvaničnoj verziji malo po malo, poziv po poziv ozbiljnije da se razgrana i postane zaista dostupan svima.
Da rezimiramo. Osam miliona oduševljenih korisnika kaže da je ovo the next thing i biće da im treba i verovati. Iz ove perspektive posmatrano, da li nam treba mreža koja funkcioniše po principu isključivanja, i budi nam srednjoškolske traume, kao i FOMO koji kao generacija nećemo prevazići, nismo baš sasvim uvereni. Ali, isto tako da li nam treba platforma na kojoj se pokreću važne i kul teme, i u kojima su glasovi najbukvalnije moguće važni, a sagovornici iz celog sveta? Apsolutno! Tako da, čini se da je ovo standardno životni malo dobiješ malo izgubiš fazon, i da li ćemo uzeti app na test vožnju čim bude moguće? Oh, da.