Muzičke zvezde i komete

    11.08.2023.
    RECOMMENDED
    Ona je odlučna tinejdžerka iz malog mesta koju niko ne razume, ima duge trepavice i veliko srce. Za njen talenat je saznao neki grubi muškarac koji mljacka tompus dok joj obećava uspeh i slavu. Takve figure, naučeni smo, kroz filmove i kulturu uopšte, predstavljaju izvođača i izdavača.

    Često, kada se priča o muzičkoj industriji, zamišlja se taj nekakav zabrekli matori u kožnoj fotelji, kako sedi i diktira trendove po ličnom prohtevu. Možda je to bila metafora, ali ne daleko od pravog stanja koje je trajalo decenijama, skoro koliko pop muzika i postoji. Stvari su se za kratko vreme drastično promenile i ta figura gubi moć, toliko brzo da ne može to da sakrije.

    U velikom tekstu koji je Billboard objavio, muzički stručnjaci su priznali da su zabrinuti, čak depresivni, zbog činjenice da ne znaju kako se danas prave velike zvezde. Ranije je postojao recept za probijanje, a sada ni veliki novac pomaže. Na primer, u trenutku kada je Rihanna bila na vrhuncu, okvirna procena za hit je bila milion. Računalo se od momenta kada je stavite u sobu sa talentovanim tekstopiscima i producentima, njihovi honorari, pa sve do reklama, ali i ručkova za urednike radio stanica i koverte koje im idu direktno u džep. To je bila javna tajna. Postojale su i druge opcije, mnogo puta nečiji uspeh došao je iz levog ćoška kao potpuno iznenađenje. Kesa para nije bila jedini način da se napravi zarazna pesma i prilika da je svi čuju, ali je bila siguran put do uspeha, svaki put kada se talenat nasluti, bilo da je Madonna osamdesetih ili pretendent na krunu trideset godina kasnije.

    Među prvim znacima da smo na pragu velikih promena bila je smrt MTV-a. Kao što je on ubio radio pre toga, njega je ubio YouTube, a njega sada polako gasi TikTok. Neko bi rekao da se istorija ponavlja, i iako to semplovane pesme na čartovima potvrđuju, zapravo se dešavaju i drastične promene. Način na koji slušamo muziku je drugačiji. Ne čekamo da nam neko nešto servira, već živimo u zabludi da kreiramo sopstveni ukus. Zapravo, algoritam nam diktira, a on, iako pokušavaju da na njega utiču, velikim delom biva upravljan od strane pukih slučajnosti, manjih i većih.

    Među novim navikama slušača, posebno je interesantno da se sluša starija muzika u mnogo velikom procentu. Striming je stvorio arhivu muzike koja je u svakom trenutku dostupna, pa se dešavaju fenomeni kao što je „Running Up That Hill“ ili revitalizacija Fleetwood Mac karijere nakon što je jedan tip snimio kako pije sok dok se vozi skejt. Podsetiću, Kate Bush je imala najpopularniju pesmu na planeti, ali na top listama „As It Was“ ipak bila na vrhu. Razlog tome je matematika koju su ovi iz fotelja izmislili, gde se pri računanju striminga na svim platformama za slušanje i društvenim mrežama prioritizuju novije pesme, odnosno ljudi kao Harry Styles u koje u tom trenutku ulažu novac.

    U pomenutom tekstu, intervjuisani su direktori i drugi moćnici muzičke industrije. Drže se za glavu i kukaju vrlo konkretno – priznaju da su zabrinuti za svoje pozicije i depresivni jer ne mogu da nađu sledeću novu veliku zvezdu. Ne pomažu ni televijska takmičenja, heavy rotation na radiju, naslovne strane, guranje na vrh plejlista, feature sa drugim artistima, ništa. Ice Spice je bila na pragu velikog uspeha, ali deluje da, iako je uspostavila brend, neće moći do globalne dominacije kakvu je imala Doja Cat.

    Napraviti hit od pesme, još je nekako i moguće. Ključni je problem stvoriti novu zvezdu. Čini se da je mnogo kometa u našoj orbiti. Nestanu brže nego što su došle. Lepe su na oko, ali niko ne gravitira prema njima. Nema izvođača koji će prodavati albume, majice sa svojim likom, karte za turneju, flaširanu vodu, patike sa potpisom.

    Javio se strah da je Olivia Rodrigo poslednja velika zvezda. Njena trajektorija je uobičajena – preko Disney serije, do tinejdžerskog TV hita, pa čartova. Jedino zbunjuje masivnost njene popularnosti. Četiri singla sa njenog debi albuma koji je izašao pre dve godine, kumulativno imaju skoro šest milijardi slušanja samo na servisu Spotify.

    https://buro247.rs/wp-content/uploads/2023/08/169175026497018.jpg

    Postoji veliko zasićenje i oseća se nelagoda i kod onih koji muziku konzumiraju, opsesivno kao ja ili pasivno kao većina. Kratkoročne strategije i ulaganje u ponavljanje uspeha, umesto potrage za autentičnim, ne donose profit. Greške su očigledne, dovoljno je da pogledamo jezik kojim se služe. Žele da „stvore umetnika“ umesto da „razviju talenat“. Iako je stanje dosta sivo trenutno, deluje da nam sledi ciklus u kojem će se više rizikovati, eksperimentisati sa izrazima i dozvoljavati širina.

    Olivia je dobila punu slobodu da istražuje na novom albumu, ide dublje u pop pank pesmom ,,bad idea right?“. Dodatak je ovonedeljne plejliste uz još nekoliko aktuelnih hitova i skrivenih dragulja. Buro. x Vojkan Bećir svakog petka dobija novitete, pa je dodajte na svoj profil ukoliko želite selekciju koju za vas nije birao kompjuter.

    Saznaj više:
    Povezani članci: