Povezano
Na internetu ne nalazim zajedničku fotografiju Armanija i Tarantina. Međutim, kada ukucam „Armani Tarantino“ dobijem izlistane naslove neke od rediteljevih najuspešnijih filmova. Tu je Pulp Fiction, tu je Inglorious Bastards. Ako pretražite „Armani Scorcese“, vizuelnih materijala je više – imaju čak i zajednički dokumentarac; Scorcese je ispričao kratku filmsku priču o usponu italijanske modne scene, ustoličenju Milana kao modne prestonice i doprinosu koji je Giorgio Armani tome dao. Ono što je internetu manje znano jeste doprinos italijanskog reditelja opusu dvojca koji se ubraja među najznačajnija imena američke filmske industrije. Drugim rečima – da, John Travolta nosi Armani odelo u filmu Pulp Fiction i da, Leonardo DiCaprio nosi Armani odelo u filmu The Wolf of Wall Street.
Za sve je kriv Richard Gere
Te vesele sedamdesete posebno su bile dinamične u Italiji – toliko, da ih nazivaju godinama olova. Političko-društvena atmosfera, kao i u mnogim drugim zemljama, počela je da se menja varljivog proleća 1968. godine U Italiji, pobune i promene koje su tada nastale pokrenule su talas ideološke revolucije na kojem je italijansko društvo plivalo sve do kasnih 80-ih. U takvom uzburkanom moru, stasavala je potentna industrijska struja – modna. Neodvojivo od njenog razvoja, jer on na njima počiva, desio se uspon modnih kuća koje danas poznajemo kao najveće. Gianni je bio tu, Giorgio je bio tu. Obojica, uz nekolicinu drugih, ponudili su viziju novootkrivenog vizuelnog i vrednosnog identiteta pobunjenog Milana.
Ubrzo je počela da ih žulja Apeninska čizma. Giorgio Armani počeo je da sanja američki san. On se uskoro obistinio, onog dana kada je na set Schraderovog filma American Gigolo odneo zbirku svojih odela, kako bi Richard Gere mogao da ih prošeta kroz kadrove. Svega pet godina nakon što je formalno osnovao brend pod svojim imenom, počeo je u pohod na Holivud.
Sve nakon toga je, zaista, postalo istorija.
Goodfellas (1990), r. Martin Scorcese
Italijanski dizajner je nastavio da radi sa poznatim rediteljima, doduše uvek pritajno. Dok je American Gigolo vrlo eksplicitno pokazivao svoje Armani etikete, čini se da je italijanski dizajner potonje egzibicije na veliko platno činio više iz gušta, nego potrebe da reklamira svoje kreacije. Goodfellas je bila jedna od njih. U ovoj priči o mafijaškom životu, Armanijeva odela prirodno se uklapaju u svet gde je izgled podjednako važan kao i ugled – ili, bolje rečeno, predstavljao deo njega. Henry Hill (Ray Liotta) i Jimmy Conway (Robert De Niro) nose odela kakva bi stvarni mafijaši tog doba imali. Dizajner je uspeo da sačuva autentičnost, pri čemu je garderober likovao učinio suptilnim pokazateljem njihovog statusa i veze sa luksuzom koji dolazi iz senke.
Pulp Fiction (1994), r. Quentin Tarantino
Odela koja nose Vincent Vega (John Travolta) i Jules Winnfield (Samuel L. Jackson) nisu samo kostimi – ona su postala vizuelni simbol stila 90-ih (i svake potonje Noći veštica). Crna, minimalistička, savršeno krojena, crna monohromatska odela i uske crne kravate predstavljaju spoj elegancije i surovosti Tarantinovih likova. Italijanski dizajner je ovde uhvatio srž Tarantinovog estetskog izraza: jednostavnost sa dozom ironije, začinjena prepoznatljivim tonom nostalgije.
Inglorious Bastards (2009), r. Quentin Tarantino
U ovom alternativnom prikazu dešavanja iz Drugog svetskog rata, Italijan je dobio novi izazov. Trebalo je oživeti autentičnost epohe, pa onda uneti u nju filmsku dramatičnost koja jedno odelo čini dostojnim filmskog kostima. Christoph Waltz i Brad Pitt odeveni su tako da zrače hladnom elegancijom, dok uniformisanost i preciznost dizajna naglašavaju njihovu disciplinu i autoritet. Gardorober je, kako to obično biva, i ovde jedan od ključnih elementa koji dopunjuje scenarističku i rediteljsku karakterizaciju likova.
The Wolf of Wall Street (2013), r. Martin Scorcese
Kad govorimo o neukrotivom duhu Jordana Belforta, kojeg je tumačio Leonardo DiCaprio, Armanijeva odela postaju simbol ekstravagancije i moći. Dizajner je ovde uspeo da naglasi ambiciju i opsesiju likova prema luksuzu, a klasičnu mušku siluetu upario je sa prepoznatljivim detaljima dekadencije.
Foto: Instagram, IMDb