Ekskluzivno iz Pariza: Sve što smo videli na Paris+ Art Basel i Design Miami
Ako je septembar u Parizu posvećen modi, oktobar se lako može nazvati mesecom umetnosti zahvaljujući brojnim umetničkim i dizajnerskim događajima koji se održavaju tokom nekoliko dana. I sve to zahvaljujući najtoplijem umetničkom okupljanju u Evropi, Paris+ Art Basel (20-22. oktobar), koji je prošle godine zamenio FIAC (vodeći, ali manje međunarodni sajam umetnosti u Francuskoj).
Paris+ Art Basel ponovo briljira
Drugo izdanje Paris+ Art Basel okupilo je 154 galerija, uključujući 61 domaćih, u Grand Palais Éphémère, privremenoj strukturi na korak od Ajfelovog tornja. Sa otvaranjem brazilske galerije Mendes Wood DM i švajcarskog Hauser & Wirth tokom iste nedelje, deluje sasvim prirodno da međunarodni trgovci umetnosti dolaze u Grad svetlosti u potrazi za najređim komadima.
Još jedan primer su izložbe novih pariskih kulturnih institucija podržane od strane dva vodeća francuska modna bogatstva, François Pinault i Bernard Arnault: retrospektiva Mika Kelleyja (do 19. februara) otvorena je u Pinaultovoj Bourse de Commerce samo nekoliko dana pre Paris+ Art Basel, kao i istorijska izložba Marka Rothka (do 2. aprila) u Arnaultovoj Fondaciji Louis Vuitton, pozivajući ljubitelje umetnosti iz celog sveta.
Među vrhuncima Paris+ Art Basela, nije smelo da se propusti „Bez naslova“ Roberta Rauscheberga (1962) prodat za 2 miliona dolara u galeriji Thaddeus Ropac, žutu Triumph TR6 sa dvema „Zekama“ Sarah Lucas (2023) parkiranu u sredini štanda u galeriji Sadie Coles (po ceni od 950 000 funti), i najskuplji i nikada prodati Mark Rothkov „Maslinasto preko crvenog“ (1956) po ceni od 40 miliona dolara iz kolekcije finansijera Thomasa H. Leea, koji je preminuo ranije ove godine, a koji je bio centralno delo u galeriji Pace.
Ukoliko ste stekli utisak da ako biste posedovali umetničko delo morate biti milijarder – ne brinite se, ove sezone korejski umetnik i filozof Lee Ufan je kreirao dve minimalističke šolje za espreso sa svojim ikoničkim potezima četkom za Illy, koji već više od 30 godina slavi savremene umetnike (set će biti dostupan za naručivanje širom sveta po ceni od 51 evra). Ufan je jedan od najteže dostupnih živih umetnika, tokom umetničke nedelje njegovo jedinstveno remek-delo prodato je između 700.000 i 800.000 evra u galeriji Mennour.
Kad umetnost stigne u Pariz, slavi se i na ulicama – a Parižani i turisti izgleda da je vole. Ove godine, javni program širom grada uključivao je monumentalnu aluminijumsku skulpturu „Talas“ Urs Fishera visoku pet metara na Place Vendôme (izložena do 1. decembra), tekstilni spomenik Šile Hiks „Novim horizontima“ na parvisu de l’Institut de France, i 25 skulptura potpisanih od strane Alex Ayeda, Alicje Kwade, Claudia Comte, Zanele Muholi, Nicène Kossentini, i Gaetana Pescea među ostalima, u Jardin des Tuileries (oni će ostati do 10. novembra). Dok su Daniel Buren i Michelangelo Pistoletto preuzeli Palais d’Iéna u Parizu (do 29. oktobra).
Sledeće godine, Paris+ Art Basel će se preseliti u legendarni i ikonični Grand Palais, koji će napokon otvoriti svoja vrata nakon tri godine renoviranja, i nestrpljivo iščekujemo da vidimo kakva će se još umetnička iznenađenja prikazati.
Design Miami/Paris: Ekspanzija dizajna u gradu svetlosti
Ko god mašta o kupovini umetničkih dela, takođe mašta o sajmovima dizajna. Po prvi put, Design Miami je preuzeo Pariz istovremeno kao i Paris+ Art Basel (poznavaoci umetnosti znaju da su ova dva sajma kao bliznakinje u Majamiju). Prvo izdanje trebalo je da se održi prošle godine u šatoru na Place de la Concorde kako bi se poklopilo sa debijem Art Basela u Parizu, ali je otkazano u poslednji čas zbog protesta Žutih prsluka.
Dakle, ovde smo, godinu dana kasnije, 27 vodećih igrača u dizajnu i nakitu iz svih krajeva sveta predstavljaju svoje najnovije pronalaske u dvorcu iz 18. veka na Rive Gauche. L’Hôtel des Maisons nekada je pripadao porodici Pozzo di Borgo, a kasnije je bio dom Karla Lagerfelda (i baš ovde je Francesco Risso odabrao da priredi svoju parisku reviju za Marni pre samo nekoliko nedelja). Dakle, nema šatora, samo raskošni enterijeri hotela Maison (usput rečeno, galerijama nije bilo dozvoljeno da ih menjaju). Vrlo pariski način da se predstavi dizajn, n’est-ce pas?
Među najzanimljivijim otkrovenjima na sajmu bili su 6×6 demontažna kuća Jean Prouvéa smještena u vrtu hotela Maison, predstavljena od strane Galerije Patrick Seguin (prodata prvog dana, što nije iznenađujuće), čarobni majmuni François-Xaviera Lalannea u Galeriji Mitterrand i živa veličina magarca „Ane Attelé“ (1989) uočena u dvorištu, satovi Bulgari Serpenti iz 60-ih predstavljeni kod Karry Berreby (ako ste ljubitelj vintage nakita, zabeležite njeno ime, to je jedna od skrivenih adresa pariškog stila), koloritna garnitura sofa Polar Bear (1955) Jean Royèrea u Jacques Lacoste (dobila je Design Miami nagradu za najbolji istorijski komad), i par masivnih drvenih stolica Dansa Pollocka u Galeriji Desprez-Breheret, smeštenih u Lagerfeldovoj svlačionici.
Ostali vrhunci nedelje dizajna bili su šarena izložba „¡Hola Paris!“ meksičkih dizajnera, dela izabrana od strane prijatelja iz Meksika AGO Projects, koje je vodila India Mahdavi (traje do 4. novembra), nekonvencionalni i šik Thema dizajn salon na Rue de l’Université, tačno nasuprot mesta gde se održava Design Miami/Paris, i gastronomsko iskustvo omiljenih Pariskih ljubitelja We Are Ona. Oni su se udružili za ovu priliku sa Michelinovim šefom Dalad Kambhu i dizajnerom Harryjem Nourievom iz Crosby Studios, koji su stvorili jedinstvenu dekoraciju koja slavi neviđeni deo restorana – prostor za pranje sudova.
Rad potonjeg je takođe bio proslavljen prošle nedelje u Mobilier National, francuskoj instituciji za državni nameštaj koja poseduje neke od najređih komada stvorenih od strane međunarodnih dizajnera, uključujući tapiserije, keramiku, lusterke i sve vrste pokretnih komada (poznato je modnim znalcima zahvaljujući Véronique Nichanian iz Hermèsa koja je održala nekoliko muških revija Hermèsa u ovom prostoru). Ako planirate putovanje u Pariz uskoro, La Carte Blanche à Harry Nuriev traje do 7. januara.