U godini iza nas ne samo što je bilo mnogo stvari za odgledati nego i mnogo onoga što je unapred najavljeno kao nešto što mora da se vidi. Došli smo u 2019. sa izvesnim predznanjima i očekivanjima, i znali da će se na primer na ekranima pojaviti novi filmovi legendarnih režisera kao što su Martin Scorsese („Irac“), Quentin Tarantino („Bilo jednom u Holivudu“), i Greta Gerwig („Male žene“), a cela godina nije omanula u tome da nas drži u aktivnom hajpu doturajući nam stalno nove informacije o ovim ostvarenjima.
Bilo je u pitanju brzih i veoma produktivnih 365 dana. Stotine filmova je velikom brzinom prolazilo bioskopima, a dosta često smo se osećali nemoćnim da ispratimo sve što se događa na platformama, događalo se svašta i svi su želeli našu pažnju. Ipak, u kinematografskom pogledu 2019. je bila mešovita – odvažne drame, sjajni dokumentarci, komedije, trileri… Od blokbastera koji su punili sale širom sveta, do genijalnih ostvarenja “ispod radara” bilo je za svakoga po nešto, i izdvajamo naših 10 favorita.
„Parazit“
Pogled na klasne podele i njihovo vešto seciranje je ovogodišnji apsolutni must-see. Film prati tinejdžera niže klase, koji lažira svoju faktultetsku diplomu da bi mogao da bude tutor engleskog ćerki jedne bogate porodice. I iskreno, to je sve što biste trebali da znate o filmu. Ostalo će vam se reći samo i usput. Potresno je, nažalost veoma realno i krajnje nepredvidljivo. Režiser Bong Joon-Ho je hvaljen i za svoja prethodna ostvarenja “Snowpiercer“ i „Okja“ koji je radio za Netflix, a “Parazit“ je, nakon osvajanja Zlatne palme u Kanu i nominacije za Zlatni globus za najbolji strani film, veoma dobar kandidat i za Oskara u istoj kategoriji.
„Male žene“
Greta Gerwig i klasik “Male žene” (koji je napisala Louise May Alcott) jeste kombinacija koja ne može biti ništa drugo do sjajno i potpuno feminističko delo. Jo March (Saoirse Ronan) se muči da pronađe svoj glas kao spisateljica, bez toga da žrtvuje ljubav, kao i da pronađe ljubav bez žrtvovanja svoje ženske perspektive i stavova. Gerwigova pomera priču između prošlosti i sadašnjosti, neprestano menjajući perspektivu, donosi osveženo izdanje poznatog romana, i dokazuje još jednom da je ozbiljna režiserka koju obožavamo.