Kao zvanični partner javnog programa Art Basel Paris već drugu godinu zaredom, modna kuća Miu Miu donosi 30 Blizzards, novi projekat umetnice Helen Marten, pa je to povod da se upoznamo sa njenom umetnošću.
Helen Marten, umetnica rođena u Velikoj Britaniji, izgradila je plodnu karijeru kroz različite medije: od skulpture, slikarstva i crteža, do videa i pisanja. To joj je donelo samostalne izložbe u vodećim svetskim institucijama, uključujući The Museum of Modern Art i Solomon R. Guggenheim Museum u Njujorku, kao i Tate u Londonu.

Takođe je osvojila Turner Prize, a njen projekat u saradnji sa Miu Miu kombinovaće skulpturu, video instalacije, libreto i pokret, stvarajući, kako navodi brend, „imerzivnu koreografiju teksta, slike i prisustva“. Zamišljen u saradnji sa pozorišnim i operskim rediteljem Fabiom Cherstichom i kompozitorkom Beatrice Dillon, performans se bavi temama vremena, jezika, strukture i transformacije, saopštio je brend.
Evo šta znamo o umetnici.
Helen Marten: Stalno preispitivanje nestalne stvarnosti
Helen Marten stvara kroz skulpturu, slikarstvo, crtež, video i pisanu reč, gradeći opus koji dovodi u pitanje stabilnost materijalnog sveta i naše mesto u njemu. Referišući na ideje, sisteme i iskustva, njeno delo u različitim medijima osvetljava kompleksne načine na koje postojimo i razumemo svet oko sebe.

Njene precizno izrađene umetnine mapiraju odnose koje je teško imenovati – kao da pokušavaju da uspostave uzajamnost između subjekta i objekta u vremenu kada se granice među njima sve više brišu.
Materijal kod Helen Marten nikad nije ono što deluje da jeste; on se stalno koristi u načinu približavanja – da bi se pri pažljivijem pogledu iskrivio u nešto potpuno drugo i preoblikovao u novu mrežu značenja.


Njena kompleksna dela često imaju strukturu kolaža, ili kako sama kaže inlay, trenutka kada različite stvari nalegnu jedna na drugu i time zamagle svoje ivice i izvrnu smisao.

Iako snažno materijalna, Martenina praksa ukorenjena je u jeziku – njegovim rastegljivim metaforama i lancima značenja, a kroz gustinu detalja i slojevite reference, njena dela nagrađuju posmatrača koji pristupa s pažnjom i prisustvom.

Njeno stvaralaštvo ispituje granice između običnog otpada i sofisticirane izrade, između reprezentacije i iluzije. Sama umetnica izražava posebnu fascinaciju jezikom, izjavljujući: „Jezik je sistem koji veoma dobro znamo da koristimo i da njime obavijamo stvari. Reči komuniciraju, ali se istovremeno prepliću same sa sobom u zamršenom haosu slika i predstava“.




Kao i njeni objekti, tekstovi i naslovi koje stvara odražavaju i pojačavaju njen osećaj za logiku i igru. Postoji simbiotski odnos između teksta i predmeta, naslova i slika – neka vrsta neobične topologije ili kontrainterpretacije naših očekivanja o tome kako ti elementi funkcionišu zajedno.
Njen prvi roman, The Boiled in Between, objavljen je 2020. godine, a trenutno radi na drugom, pod nazivom A Polite History of Vandalism.
Fotografije: instagram loringrandolphny;