Razgovori ovih dana umeju dosta brzo da skliznu u nekada zamorno i stresno, hodanje po žici, i prilično često deluje kao da se provlačimo kroz lasersko ili minsko polje gde treba izbeći sve nezgodne fore, voditi računa o političkoj korektnosti, i tome da li ćete i kojom brzinom nekoga nenamerno uvrediti, i kako reagovati na svako pominjanje političkih svetskih i domaćih lidera, koje se ne da izbeći ni u jednoj priči. U tom smislu, umetnički prostori i otvaranja izložbi predstavljaju jedno od poslednjih utočišta gde možemo biti iskreno opušteni i pričati o raznoraznim stvarima, a možda i upoznati nove zanimljive sagovornike. Često se čuje da je savremena umetnost hermetična, i “običan” aka “ne-umetnički” svet gotovo da zazire od odlaženja na izložbe jer se boji da neće shvatiti, da će se videti da ne dolazi često i ne zna nikoga, i tome slično. Realnost je takva da prosto rečeno to uopšte nije istina. Samo treba posećivati, razmišljati i uživati, a sve ostalo dolazi samo.
Ipak, da bismo pojednostavili stvari, napravili smo mali vodič koji može da pomogne u započinjanju razgovora na takvim dešavanjima, i da smernice kako da pokrenete small talk o umetnosti, ili od small talka napravite umetnost. Sve dok ne pomešate Murakamije (Haruki je poznati pisac a Takashi savremeni umetnik) i ne koristite bombastične reči poput “reminiscencija” i “imerzivno” u svakoj drugoj rečenici, velike su šanse da ćete se sjajno provesti, naučiti nešto novo i upoznati sjajan svet.
DA: Idite na izložbe sami
Poći sa najboljim prijateljem ili prijateljicom, u samom startu, znači da su male šanse da započnete nove razgovore i potražite nove sagovornike, jer nećete sebe nikada isterati iz komforne zone. Zašto biste posegli za nekom nepoznatom osobom, kad je udobnije i prijatnije da sve što razumete i ne razumete podelite sa nekim bliskim? Logično da, ali je jedno veliko NE. Treba da pođete sami da biste svojim tempom obišli izložbu na koju ste došli. A i da biste stvarno nešto razumeli, potrebno je vreme da se sve pogleda, pročita, razume, i to je najbolje raditi bez upliva tuđih perspektiva i mišljenja.
DA: Jednaku pažnju posvetite radovima kao i ljudima
Na prvom mestu u galeriju ste došli zbog radova, i oni svakako jesu prioritet. A i dobra tema za potencijalni razgovor kasnije. Kada vam neko privuče pažnju, izanalizirajte njeno/njegovo kretanje. Da li ide kroz izložbu žurno, što znači da ga i ne zanima baš puno, ili je tu u prolazu na tri i po minuta, i beži dalje, ili pak pažljivo, opušteno i predano posmatra radove? Za neke ljude je odlazak u galeriju ili muzej prilika da se osame, razmišljaju, odvoje sat vremena samo za sebe, dok je za druge prilika za minglovanje, tako da treba dobro proceniti ko spada u koju kategoriju.
DA: Započnite konverzaciju iskrenim komentarom ili logičnom izjavom
NE: Ne koristite art žargon i “pametne” reči
Ne zato što ih ne znate, naravno, nego zato što stvarno nema potrebe. Možda Jansonovu opštu „Istoriju umetnosti“ znate napamet, ali niko nije oduševljen da sluša nekoga ko će suvo da deklamuje definicije, terminologiju i teoriju. Plus, postoji i nekoliko regularnih reči koje bi stvarno valjalo izbegavati. “Interesantno”- ne znači aposlutno ništa, i više govori o tome da vam verovatno ništa nije ni najmanje interesantno samo da ne znate ša pametnije da kažete.
DA: Razmenite vizit karte, Instagrame ili mejlove
Dakle, dobar pristup je upalio, proćaskali ste sa nekim desetak minuta o izložbi ili umetnosti ili životu šta god. Šta sledeće? Razmenite neki kontakt. To ostavlja dovoljno vremena obema stranama da razmisle o poznanstvu i odluče da li ćete se možda sledeći put videti u baru ili započeti neki zajednički projekat. Networking je jedna od verovatno najkorišćenijih reči danas, i to s razlogom. Potrebni smo jedni drugima, i privatno i poslovno, i što više ljudi poznajemo zaista jesmo bogatiji. Lakše ćemo rešiti neku situaciju ili problem, povezati ljude, organizovati događaj, ako imamo ljude iz raznih oblasti uz sebe, na koje možemo da se oslonimo. A i nikada se ne zna u šta slučajan susret može da se razvije. Sjajnu saradnju, ili romantičnu priču, sve je jednako moguće.