Prošlo je skoro 60 godina otkako su studenti udružili snage sa radnicima iz fabrika, komunistima i drugima i izazvali politički haos u Francuskoj u maju 1968. Brojni filmovi govore o tim dešavanjima, a mi smo izdvojili najvažnije.
Bio je to politički, društveni, kulturni i moralni prelomni trenutak, koji je postavio temelje za mnoge pokrete koje je Evropa i svet videli od tada. Tada se protestovalo protiv kapitalizma, potrošačkog društva i američkog imperijalizma. Zver neoliberalizma tada nije postojala.
Revolucionarna lukavost i žar bili su takvi da su politički lideri strahovali od još jedne francuske revolucije. Vlada je na kratko prestala da funkcioniše, a predsednik Charles de Gaulle je na nekoliko sati tajno napustio zemlju. Otprilike dve trećine francuske radne snage bilo je u štrajku na vrhuncu protesta, a u Parizu je osnovano više od 400 popularnih akcionih komiteta. Većina univerziteta potpuno je prestala da radi.
Evo koji filmovi se osvrću na događaje iz 1968. ili su snažno njima inspirisani. Sada je pravo vreme da ove filmove gledamo (ili ponovo gledamo!
Filmovi o studentskim protestima: The Dreamers
Ovo je možda najpoznatije ostvarenje kada su filmovi o događajima iz 1968. u pitanju. Italijanski režiser Bernardo Bertolucci stvara duhovitu romantičnu komediju o američkom studentu (Michael Pitt) uhvaćenom u centru oluje protesta. On se sprijateljuje sa bratom i sestrom (Louis Garrel i Eva Green) koji imaju gotovo incestuozan odnos. Kulturni šok je u srcu filma. Ovde je revolucija i društvena i seksualna.

Tout Va Bien
Teško je odabrati jedno ostvarenje Godarda za ovu listu, jer se brojni njegovi filmovi indirektno bave ovim temama. Tout Va Bien se najdirektnije bavi 1968. i prati štrajk u fabrici kobasica kroz oči američke novinarke i njenog francuskog muža, uticajnog biznismena. Prepun je ironije i sarkazma, a u suštini govori o uništenju kroz kapitalizam.
Redoubtable
Film Michela Hazanaviciusa je nežan, razumljiv i lako „svarljiv“ prikaz Jean-Luca Godarda, koji je obožavao je i poštovao svoje najžešće kritičare: studente i aktiviste. Njegov vatreni, bučni, zapovednički, arogantni temperament efikasno dočarava glumac Louis Garrel (isti kao u The Dreamers).
Le Redoubtable se odvija 1967. godine, godinu dana pre izbijanja studentskih protesta u Parizu, kada se Godard oženio Anne Wiazemsky. Film se fokusira kako na njegov nepredvidiv karakter, tako i na Anneine teškoće u nošenju sa njegovim hladnim i konfrontirajućim ponašanjem, od politike do spavaće sobe. Godard je oličenje same revolucije, a veza između ovog vatrenog režisera i protesta 1968. postaće kristalno jasna čim počnete da gledate film, piše Dirty Movies.

Something in the Air
Ovaj film se dešava početkom 1970-ih i prati studenta po imenu Gilles dok se uključuje u politiku i suočava sa posledicama događaja iz 1968. On je rastrzan između umetnosti i politike. Film razmatra značenje revolucije i kako pomiriti kreativnu stranu sa zahtevima političkog establišmenta.

Regular Lovers
Pariški pesnik po imenu François (ponovo Louis Garrel) izbegava vojnu službu tokom protesta u maju 1968. Umesto toga, odlučuje da provede vreme u zabavi sa mladom vajarkom Lilie, u koju je zaljubljen. Oni traže utočište u vilama prijatelja dok protesti počinju da eskaliraju, gde udobno razmišljaju o značenju i implikacijama umetnosti, revolucije i krvi. Često se kaže da je Philippe Garrel napravio Regular Lovers kao odgovor na Bertoluccijev The Dreamers, koji je prezirao.

In the Intense Now
Ovaj brazilski film stavlja događaje iz 1968. u Francuskoj u širi, svetski kontekst, jer je revolucija istovremeno tinjala i na ulicama Brazila, gde su se građani mobilisali protiv vladajuće diktature. Film je kolaž snimaka i fotografija iz 1960-ih, sa refleksijama i komentarima na portugalskom, koje daje sam režiser.
In the Intense Now je lirsko delo sa sumornim tonom. Sallesov glas je strog i promišljen, a druga polovina filma deluje kao posmrtna beseda za revoluciju koja je prošla, zakopanu od strane Charlesa de Gaullea, Sovjeta i diktature u Brazilu.
U 127 minuta dugom filmu korišćeni su isečci iz različitih francuskih filmova, pri čemu se posebna pažnja posvećuje Mourir à 30 Ans – tužan omaž revolucionarima iz 1968. koji su izvršili samoubistvo sa samo 30 godina.
May Fools
„Budale“ u ovom filmu su jedna francuska porodica koja svesno bira da ignoriše proteste maja 1968. Preokupirani su svojim buržoaskim nevoljama i sitnim porodičnim sukobima. Budućnost njihove zemlje jednostavno ih ne zanima. Radnja filma odvija se tokom sahrane matrijarha porodice.